zondag 20 november 2016

25 november 2016




Vandaag maken we een lekkere bereiding voor Piet
en juf Kobie komt voorlezen, geweldig toch ! 


De eerste brieven zijn er .. 
en die briefjes zijn ontzettend leuk om te lezen, 
enkele zijn zelfs helemaal op rijm .. geweldig !


Plots bedenk ik dat ik nog helemaal geen brief geschreven heb.
Dus maak ik er maar snel werk van .. maar wat zal ik schrijven. 
Mijn aanzet zit helemaal goed volgens mijn kleuters : Lieve Sint ..
Ze knikken instemmend ! 
Blij met een juf vol schrijverstalent maar die blijheid is van korte duur .. 😉
Ik vervolg mijn schrijven : 
Sinterklaas, oude baas .. ruikt naar bier en geitenkaas ! 
Stilte alom. Verbijstering staat op hun snoetje te lezen. 
Alessio is de eerste die heftig reageert : 
"Dat kan niet juf, de Sint wordt heel erg boos als je zoiets schrijft"
"Doe dat snel weg" gilt Fien "Straks krijgen we helemaal geen cadeautjes !"
Dus schrap ik mijn eerste zin !
en het vervolg .. 

Lieve Sint,
Ik wil heel graag ??? 

Gelukkig zijn mijn kinderen er  .. vraag een nieuwe kalender maant Julie me aan.
Vraag een fles parfum, zegt Anna -zij is dol op mijn collectie lege flesjes in de poppenhoek-

Dus vul ik mijn brief verder aan .. 
Ik wil heel graag een nieuwe scheurkalender en een fles parfum.
Ik beloof een flinke juf te zijn maar af en toe wil ik ook nog eens kapoen zijn 

want ik fop mijn kleutertjes o zo graag.

Liefs, uw liefste Tania Xxx 

Ik krijg goedkeuring van mijn lieverds, deze brief mag in de bus. Oef ! 



Daarna duiken we snel onze geïmproviseerde keuken in !
Een tafel vol spullen én een kookboek van Zwarte Piet..
.. en een variëteit aan ingrediënten..
Dit moet lukken.
Een eerste opdracht : Maak een lekkere en smaakvolle pudding! 

Volgens het receptenboek van Piet meet je nauwkeurig de melk af 
en gooi je er de puddingpoeder bij. 
OK, geen probleem .. ik gooi het volledige pakje in de kom. 
Ontzetting bij de kleuters .. Weet jij dat dan niet ? vraagt een kleutertje.
Neen juf, je moet het pakje openen en het poeder in de melk strooien ! 
En dan gaan we roeren ..
Onze eerste pudding is er eentje met vanillesmaak. 
En ja, ik heb een beetje geknoeid met het pakje poeder. 
Maar ik kook dan ook niet elke dag voor Zwarte Piet hé. 
Gelukkig zijn mijn kleuters een stuk handiger en beter bij de pinken dan hun juf
die bol staat van de stress. 
Ook Anna roert de pudding tot een gladde massa.
En dan mag het goedje de koelkast in.
Opdracht 2 : Maak een lekkere, zoete chocoladepudding. 
Daar gaan we : melk afmeten, puddingpoeder strooien én roeren. 
Deze keer weet ik het : Pakje openen en dan pas in de melk gooien. 
Mijn kleuters zijn opgelucht .. Flinke juf !
Thibault waakt over de netheid in onze keuken
en ruimt alle rommel op. 
Opdracht 3 : Piet wil een frisse fruityoghurt.

Die maken we klaar met frambozen uit opa's tuin, 
(een brokje nostalgie overvalt me nu opa er niet meer is)
En die frambozen zijn ontzettend lekker, gerijpt aan de struik
en ze bevatten enorm veel natuurlijke suikers.
Het doet me denken aan die mooie zomerse dagen .. heerlijk ! 

Takwa giet de natuuryoghurt er snel bij.
Zoë loopt met een volgende lading afval naar de vuilnisbak.
En nu mixen .. 
Ieder mens stroopt de mouwen op bij aanvang van een activiteit,
 maar niet onze Alessio .. 
die rolt zijn broekspijpen op 😃😃😃 Is ook een manier hé.
Ook Yusur mixt de frambozenyoghurt, een mooie roze kleur ontstaat
en de geur van vers zomerfruit is onweerstaanbaar.
Opdracht 4 : Maak een lekker broodje voor Piet. 
Julie start alvast met het pellen van een mandarijn.
Andere kleuters wassen de druiven, schillen een wortel of verdelen de mandarijn in partjes.

Van een boterham knippen we een schoen. 
Beetje raar !  vinden mijn kleuters .. 
Zij hebben blijkbaar nog nooit een boterham geknipt. En ik ? Ik doe niks anders.
En de restjes wortel ?? Die knabbelen we gezellig op.
Even spelen wij het paard van Sinterklaas.




Ook in de andere klasjes wordt er druk gewerkt in de keuken. 
De K3-tjes bakken croissants, - Pierre de France zal het graag horen ! - 
En ze krijgen er maar niet genoeg van want dan gaan ze ook nog koekjes bakken.
De oven gaat over zijn toerental vandaag.
De peuterklas heeft ook een pudding gemaakt en die bestrooid met chocoladepoeder. 
En vooral die chocoladepoeder vinden de kleintjes interessant. 
De K1-tjes van juf Joke hebben cake gebakken. 
Sorry, geen foto !! Had het te druk in mijn keuken. 

Na de speeltijd komt juf Kobie langs. 
De voorleesweek loopt en dus komt ze -net als vroeger- 
weer voor de kleuters (en ook voor mij) voorlezen.
Dank je !! 
Een ontroerend verhaal over piraten die in een straat op land komen wonen, 
best ongewoon voor piraten. 
Mijn kleuters zijn enorm geboeid door het verhaal.
Dus laat juf Kobie haar prentenboek bij ons achter 
en ze belooft ons over enkele weken een nieuw verhaal te komen voorlezen.
Wij zijn alvast gewonnen voor dat voorstel. Zalig !! En dat allemaal op haar vrije dag. Dank je !

Fijnproevers als we zijn, 
gaan we proeven van al het lekkers dat we in de voormiddag hebben klaargemaakt. 






En of we het lekker vinden !!
We hopen dat ook Piet in de wolken is met ons kooktalent !! 


Er wacht ons een berg afwas en net als in een restaurant hebben we nood aan afwassers.
Maar dit vormt geen probleem in mijn klas ! 
Iedereen wil wel een handje toesteken, zelfs de nieuwe man steekt een hand(doek)je toe.
Wonder boven wonder blijven alle schoteltjes heel, geen brokken gemaakt vandaag, 
een hele prestatie !
En de afwas ? Die belandt al snel in de kast ! 
Opgeruimd staat netjes ! 

En dan was er nog .. 

Vrijdag .. fruitdag .. 

Papa Freddy en mama Mieke komen langs en pellen kilo's mandarijntjes
- het is dan ook het seizoen hé - 

Nadien herstelt papa Freddy onze schoorsteen. 
Gelukkig zit alles nu muurvast en dreigt er geen gevaar meer. 
Het wordt een veilige Sint-periode. 
Bedankt ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten