dinsdag 15 november 2016

15 november 2016


 15 november - Dag van de Dynastie ..

Alle openbare diensten hebben een dagje vrij, zo ook onze buitenschoolse kinderopvang. 
Enkele 'vroege vogels' staan verwonderd voor een gesloten deur. 
Hoe kan dit ? 
Terwijl ik poorttoezicht loop, komen de kleuters en hun ouders aan. 
'Wat is er gaande ?' krijg ik als vraag voorgeschoteld.
Ik moet even diep nadenken en dan weet ik het weer .. 
zoals ik reeds zei .. dag van de Dynastie 
(en te bedenken dat ons dit vroeger een extra vrije dag opleverde)


 O, wat heb ik nieuwsgierige lieverds .. ze zijn o zo benieuwd ..
En als ze een brief van Piet ontdekken, zijn ze heel erg gelukkig.
 Ongeduldig vragen ze me wat er te lezen staat .. 

Lieve kleutertjes, 
Ik ben hopeloos op zoek naar een gezellig en sfeervol hotel, 
waar het fijn is om te overnachten.
Mag ik bij jullie logeren ? 
Ik zoek immers een rustige slaapplaats !

Groetjes, 
Piet  Xxx 

PS : Maak een plannetje en verzamel leuke spulletjes voor mijn kamer.
Ik ben benieuwd. Tot gauw ! 


En dus gaan we ijverig aan de slag .. 
Wat heeft Piet nodig op zijn logeerkamer ? 
De kleuters denken eens goed na en vuren dan de nodige materialen op me af. 
"Een bed, een deken en een hoofdkussen natuurlijk", roept Cynthia.

"Een pyama en 'pantoffelsletskes' (???)" gilt Fien. 
"Ik vraag mama of ze deze avond nog een pyama stikt voor Piet" 
-Succes mama, dit is een idee van jouw Fien !-

Een boek voor Piet zegt Julie.
"Misschien wordt Piet wel wakker en kan hij niet meer slapen." voegt Julie er wijselijk aan toe.
"En meteen vraag ik papa of Piet zijn pyama mag lenen !"
-Sorry papa, dit is zomaar een ideetje van je dochter.- 

"Een lampje voor als het té donker is," zegt Kayla.

"Een kast ook" vindt Tiana. 

"Een tafel en stoel" zegt Alessio dan weer. 

"Een knuffel" zegt Matthias .. "dat heb ik ook !" 
"Speelgoed" roept Xander "Zwarte Piet vindt spelen leuk !"

Intussen is juf Anne mijn klas binnen geslopen ..
"Een plaspotje" krijst ze.
"Moet dit nu echt ??" vraag ik haar. 
Juf Anne giert het uit. 
"Wie gaat die plaspot uitwassen ?" vraag ik.
"Ik niet" lacht juf Anne. "Ik ook niet" antwoord ik snel.
"Misschien mijn kleuters" (Neen, i k kan het echt niet laten)
Fien vindt dat grote jongens maar op het toilet moeten - 
bang om de pot te moeten uitwassen ? 

"Toiletpapier, zeep, washand, handdoek, tandpasta, .." 
Ons lijstje raakt aardig gevuld.

"En wat als Piet het koud heeft na een nachtje daklopen ?" vraag ik nog. 
Even twijfelen mijn kleuters .. 
"Ga je nog een chauffage kopen, juf ?" vraagt Thibault.
Ik denk dat Piet een open haard gezelliger vindt.


 Intussen duikt een eerste 'Spiekpietje' op.
Fien bracht hem deze morgen mee naar de klas.
Deze avond blijft hij slapen om Zwarte Piet gezelschap te houden.
En morgen fluistert hij ons vast toe wat er voorbije nacht allemaal gebeurd is. 
Maar voorlopig houdt hij de wacht bij onze boekencollectie. 
Benieuwd naar zijn verhaal ! 

Julie heeft thuis ook een Spiekpietje .. 
'Ik breng mijn Spiekpietje morgen mee. Mag hij dan ook blijven slapen ?'

Maar er moet ook nog gewerkt worden vandaag. 
 We kleuren een stoomboot in met wasco,
 prikken de boot uit ..
 werken aan een voorbereidende schrijfoefening .. golfjes van de zee en
bewerken het geheel met ecoline.
En het resultaat ? Knap hoor ! 

In de namiddag diep ik mijn vertelplaten op. 
Er wordt wat heen en weer gekwebbeld. 
Tot mijn kleuters een schoen ontdekken waar een wortel insteekt. 
Voorzichtig vraag ik voor wie die wortel wel zou kunnen zijn ? 
Waarop Talip héél enthousiast antwoordt : .. voor een konijn !
En mijn kleuters .. die liggen in een deuk. 
Goed gezegd, Talip .. maar deze wortel is echt wel voor het paard van Sinterklaas ! 

Na school werk ik nog even door. 
Ik verzamel de spullen die Piet nodig kan hebben,
al heb ik niet alles in huis. 
Er ontbreken nog een paar spulletjes. 
Benieuwd wat de kleuters er van vinden. 
Morgen krijgt alles zijn definitieve plaats en 
dan is het wachten op een reactie van Piet. 

2 opmerkingen:

  1. mijn antwoord van gisteren is precies niet doorgekomen.
    Dan proberen we het maar opnieuw.
    De pyjama komt er aan, alleen is het een beetje meer werk dan gedacht.
    Hopelijk kan hij nog tot maandag wachten.

    BeantwoordenVerwijderen