maandag 14 november 2016

14 november 2016

Nieuws uit de kleuterafdeling .. 

Een grote, gevulde koffer staat in de speelzaal. 
Wat is die zwaar ! 
Er hangt een label aan de koffer waarop letters staan P I E T
Wie kan dit lezen ? 
We roepen de hulp in van de derde kleuterklas
en als zij het niet vinden dan gaan we te rade bij het eerste leerjaar. 
 

 
Ook een hoofdkussen en een deken liggen op de grond én een leesboek op de deken.
Wie is hier geweest ?? 
De kleuters proberen het raadsel op te lossen.

Gelukkig kan Fran(K3) al enkele letters lezen en samen met Kilyana lost ze het raadsel op. 
Eén ding weten we zeker .. de koffer is van Piet ! 
 
En als we een klas vol rommel vinden, weten we het héél héél zeker :
Dit is het werk van Piet ! Kan niet anders !  

 
Gelukkig heb ik flinke opruimers en in een mum van tijd is alles netjes aan de kant. 
Misschien verdient dit wel een extraatje in de schoen ;-) 

En dan gaan we sfeer scheppen in de klas.
Dat Piet gek is op daklopen, weten mijn kleuters ook.
Dus bouwen we een straat met allerlei huizen en verschillende daken.
En wie sluipt door de straat ? Piet natuurlijk ! 
Een nachtje daklopen, het leukste dat er is.
Onze dag start met allerlei verhalen .. 
Enkele kleuters keken naar de aankomst van de Sint per stoomboot,
andere kleuters gingen op bezoek bij Sint in een speelgoedwinkel,
nog andere kleuters vonden reeds een geschenkje in de schoen .. leuk toch ! 

Julie vertelde zelfs een verhaal over een 'Spiekpietje' die alles nauwlettend opvolgt 
en Sint op de hoogte brengt van alles wat de kinderen doen. 
Thibault moet er even heel goed over nadenken en komt tot een besluit : 
"Ik heb geen spekpietje !"

Ook Fien heeft een verhaal te vertellen.
Ik ben naar het 'pintjesmuseum' geweest.
Daar vertelde men hoe je bier maakt 
en hoe je een plantje doet groeien.
Ik vermoed al gauw dat ze het over een hoppe-plantje heeft (een mooi plantje overigens)
Maar wat dan volgt doet mijn hoofd fronsen .. 
Pintjespiet bracht pintjes !!! gaat ze vrolijk verder. 
Ik hoop dan toch niet voor jou, vraag ik verbaasd. 
Neen hoor, .. die waren voor opa Luc, Sven en nonkel Tim ..
én ze waren er heel blij mee. 
Beste familie,
 je kan niet geloven wat ik allemaal te weten kom op een zorgeloze maandagmorgen. 

Nathan heeft het voorbije weekend de Sint ontmoet,
maar daar was deze jonge snaak niet onverdeeld gelukkig mee. 
Ik heb maar één cadeautje gehad en ik ben wel braaf !
Ik moet dringend mijn aftelkalender opdiepen en 
mijn kleuters vertellen dat je pas cadeautjes krijgt op 5 december.  
Nog even geduld, Nathan. 

Ik heb ook een verhaal te vertellen .. 
Al jaren zet ik mijn schoen en toch blijft die steeds leeg .. geen cadeautjes voor de juf.
Hoe kan dit toch ? Ben ik dan niet braaf geweest ? 

Mijn kleuters proberen me te helpen. 
Cynthia weet dat je best een tekening maakt,
 Julie zegt dat je moet schrijven welk geschenk je wilt,
Matthias vindt me dan weer té groot 
en Takwa vindt het maar niks .. 
'Mijn juf mag ook een cadeautje want ze is lief ! '
Dank je Takwa voor het fijn complimentje.
Alessio zegt dat Sinterklaas van liedjes houdt..  
'Misschien moet je eens heel hard zingen.'

Wel lieve kleutertjes, 
ik probeer het deze avond eens en wie weet wat ik morgen in mijn schoen vind.
 
Na een 'uitgebreid' onthaal gaan we op speurtocht in de klas
want het is duidelijk .. Piet heeft niet alleen rommel gemaakt ..
Hij heeft ook nog eens de klas gepoetst en geboend, de vloer blinkt als een spiegel en is spiegelglad
en in de hoekjes staat nieuw speelgoed. 
Eventjes alles grondig bekijken en dan aan de slag ..
Een heerlijke, gezellige en sfeervolle dag. 
Van het slechte weer hebben wij geen last. 
In alle hoekjes van de klas wordt mooi gewerkt en rustig gespeeld. 

Om 11.30 uur worden we in de eetklas verwacht.
Ook daar is het vandaag heel rustig .. zalig voor wie toezicht loopt ..
was het maar altijd zo rustig. 
Na de eetklas krijg ik bezoek, 
de papa van Cynthia heeft mijn oproep op de blog opgemerkt
en hij belooft de schoorsteen van Zwarte Piet eens grondig na te kijken en te bewerken. 
Dank je wel ! 

Juf Vera heeft haar man opgetrommeld om 
voor het volgende Sintfeest een nieuwe schoorsteen te timmeren. 
Wat hebben wij toch een geluk met zo'n enthousiaste mensen.  
1000 x dank !! 

De dag kabbelt rustig verder, iedereen is druk bezig. 
Tijdens de pauze - ja, ja, het regent alweer - zingt juf Muriel een lied van Sint voor alle kleuters. 
Ik hoor het lied en besluit het te "dramatiseren". 
(Dit staat immers in onze ontwikkelingsdoelen van muzische vorming)
Rijdend op een paard, stappend als Piet en waardig schrijden als Sinterklaas. 
Ik doe het allemaal en als klap op de vuurpijl, leef ik me in in mijn personage 'Piet'
Koekjes gooien en strooien .. dit kan ik ook en dus gooi ik naar de kleuters. 
Zij kunnen een koekje enkel vangen met hun mondje. 
Het wordt een leuke maar een iets té drukke pauze. 
Maar ja, de boog kan niet altijd even gespannen staan. 
Eventjes ferm ontladen .. 
Na school komt er nog meer bezoek. 
Deze week is het immers voorleesweek en mevrouw Van Moorhem (leerkracht KA)
gaat in op mijn verzoek 
om samen met haar leerlingen op woensdag 
 te komen voorlezen in de kleuterklasjes van de Tandem. 
"Leerlingen lezen voor voor leerlingen .. "
Dat is dan ook weer geregeld. 

En dan  komt er nog meer onverwacht bezoek binnen waaien. 
Het is juf Kobie (onze vorige directie)
Zij komt met plezier nog eens afzakken naar de Tandem
en wij zien haar graag komen. 
We hebben het over koetjes en kalfjes en 
ze stelt voor om vrijdag een boek te komen voorlezen in K2.
Fantastisch toch ?!?
Ik zal ze met open armen ontvangen. Tot dan ! 
Bedankt !!  

Nog een rondje actua .. 
De Rode Duivels hebben een prachtprestatie geleverd tegen Estland.
De duivels wonnen hun wedstrijd met liefst 8 doelpunten, heerlijk om te zien !
Dank je Driesje Mertens, Romelu Lukaku , Eden Hazard, Yannick Carrasco, Thomas Meunier.
Jullie zijn fantastisch !  
 
En Estland scoorde tot 2x toe, jammer genoeg nog eens een own-goal,
maar daar konden de rode duivels dan weer van genieten :-)
Laat het WK maar komen, wij zijn er klaar voor.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten