woensdag 7 september 2016

7 september 2016


Deze morgen hangt een zware mistwolk over het Meetjesland. 
Maar koud is het allesbehalve, integendeel ! 
Sinds 1 september lijkt het wel of de zomer is pas echt begonnen. 
We genieten met volle teugen van deze heerlijke nazomer zoveel we kunnen.
En omdat het vandaag woensdag is, maken we plannen : 
een heerlijke namiddag aan zee, 
lekker ravotten in de speeltuin, 
een ijsje eten op een zonnig terras .. 
alles om dat heerlijke vakantiegevoel nog even vast te houden. 

Even later is de mist verdwenen en verschijnt een stralende zon.
De kleutertjes komen zomers voor de dag 
(net als hun juf die wat blij is met deze mooie zomerdagen) : 
een zomers jurkje, een korte broek, sandalen .. 

We starten met 'belangrijk' nieuws in de actua-ronde : 
"Winst voor de Rode Duivels met 3 doelpunten !" 
Mijn ukken zijn blij met winst ! (Hoe kan het ook anders)
Fien durft zelfs te vragen waar het vierde doelpunt gebleven is. 
En Thibault vindt het zo jammer 
dat hij gisteren naar bed moest nog voor de match afgetrapt werd.  

En ook is het buiten fantastisch weer, toch hebben wij een agenda af te werken. 

We beginnen de activiteit met het maken van een ferme pot lijm.
Hoe je dit doet, weten mijn kleuters nu wel : 
Giet een immense hoeveelheid water in de emmer,
voeg lijmpoeder toe en roer als een gek zodat je geen 'brokkenpap' krijgt.
Mijn kleuters liggen in een deuk, zeker als ik er dan nog in slaag mijn pot om te gooien. 
Juf toch !!! 
 We werken aan een denk-/kleefopdracht : Elke boekentas zijn haakje.
 Opdracht : 
kleef de haakjes vast op een gekleurd blad en hang elke boekentas bij het juiste symbool ! 
Flink zo Alessio !
 En als je juf nog eens wilt dat elke boekentas netjes aan het haakje hangt, is het passen hoor. 
Cynthia doet precies wat van haar verwacht wordt, flinke meid.
 Eventjes kijken hoe de buurvrouw het er vanaf brengt, denkt Julie.
 Thibault is reeds klaar, nu nog de boekentassen kleven.
Toch eerst even zijn beste raad aan vriend Amir geven : Niet té veel lijm hé Amir .. Recht kleven hoor.
 Ook hier wordt de opdracht correct uitgevoerd.
 Xander vindt het een leuke opdracht .. alleen jammer dat de ster er niet bij is. 
Zou Xander toevallig de ster als symbool hebben ??!! 
 Ook Julot werkt flink aan zijn opdracht, dikke pluim ! 

 En Zoë heeft dit duidelijk nog gedaan .. mooi zo ! 
 Nathan zijn kapstok is wat gezakt. 
Hoe moet het nu verder, lijkt Matthias wel te denken. 
Nathan controleert snel nog even zijn voorraad lijm :-) 
 Mooi om te zien hoe iedereen in volle concentratie werkt aan de opdracht.

En na de inspanning is er nog wat tijd voor ontspanning ..



Na de speeltijd wacht mijn kleuters een tweede opdracht .. een knipoefening ..
we knippen snippers .. 
Zo kan ik nagaan wie reeds vlot knipt en wie nog wat extra hulp/oefening kan gebruiken. 

Een liedje helpt ons bij het knippen. 

Knippen knippen met een schaar
Knippen in een blaadje 
Knippen knippen met een schaar 
Ik ben al bijna klaar ! 












12.00 uur .. daar gaat de schoolbel ..
Fijne woensdagnamiddag en geniet van de zomerzon ! 
Juf Tania 

Uit de kindermond :
Tijdens het knippen vertelt Thibault over zijn papa. 
Mijn papa is kapper en als je heel flink bent geweest 
dan krijg je van mijn papa altijd een snoep.

Mijn papa heeft ook een snoeppot maar eentje die veel groter is dan die van jou, juf.
voegt hij er nog aan toe.
Zullen we ruilen Thibault plaag ik nog.
Maar Thibault zwijgt in alle talen .. ligt blijkbaar gevoelig. 


Nieuwtjes uit de kleuterafdeling :

Juf Nicole, kinderverzorgster, is sinds dit schooljaar terug in de Tandem. 
En wij zijn heel blij met haar hulp. 
Broekjes verversen, een handje toesteken bij het eten, boekentassen vullen .. 
ze doet het allemaal met de glimlach.
Dank je ! 



Daar heb je ze .. de eerste verkoudheid .. 
Juf Anne is het eerste slachtoffer. 
Ze snotter wat af hoor .. dozen zakdoeken vliegen er snel doorheen.
En teer besje als ze is, heeft ze haar Kleenex Balsem-zakdoekjes mee. 

Hatsjie !!! 
Gezondheid, collega !





2 opmerkingen:

  1. Ik sta onder hoge druk en krijg daar stress van.. door al je projecten die je uit je hoed tovert.. vandaar dit lichamelijk 'mankementje'..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht je -echt waar- blij te maken met een nieuw projectje ??!!

      Verwijderen