maandag 19 september 2016

19 september 2016


Een nieuwe week .. een nieuw thema :

Fruit met pit eet je op een school met pit (.. de Tandem dus)

.. en daar moeten deze (fruit)vriendjes voor zorgen ..
 Ook Odil de krokodil is dol op mijn fruitvriendjes.
Als sportieveling en gezondheidsgoeroe van de Tandem verorbert hij massa's fruit.
 Na een leuk poppenspel waarbij de fruitmand zich op een ludieke wijze voorstelt,
duiken de kleuters de crea-hoek in
met als opdracht : teken één of meerdere appels !
 Takwa levert enkele mooie exemplaren af en is best trots met het resultaat. 
Flink zo !
 Kayla -gloednieuw op onze school sinds vandaag- zet zich aan een prikwerk.
" Als je de gaatjes heel dicht bij elkaar prikt, springt de appel vanzelf uit het blad" vertel ik mijn kleuters.
 Matthias wil weten of dit werkt .. nauwgezet zet hij de prikpen fijntjes naast elk prikgaatje ..
en ja hoor, het werkt !
 Ook Julie doet haar uiterste best en komt tot de conclusie 
dat de appel wel zeer groot is ..
Ja ja Julie, dit is een werk van lange adem ;-)
 Cynthia wringt zich in alle bochten, lastig al dat bochtenwerk.
 Ook Thibault en Yusur prikken de sterren van de hemel ..
'Neen juf, de appels uit de boom' verbetert Thibault mijn uitspraak.
 Ergens in een hoekje van de klas staat een fruitmand,
een aantal lege dozen 
en enkele boodschappenlijstjes.
Benieuwd of mijn kleuters er zelf uitkomen dat je fruit kan sorteren
en dat je een boodschappenlijst kan afhandelen ..
een oefening op voorbereidend lezen (ik lees de kaart)  en wiskundige initiatie (ik tel een aantal)

De dag vliegt voorbij : 
een nieuw thema,
ik loop refter, 
heen en weerschriftjes vullen,
..
en op het einde van de dag .. werkgroep (-vergadering) GO 75 !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten