maandag 26 september 2016

26 september 2016

Voor vele kleuters werd het een zeer druk weekend : 
een dagje naar Plopsaland,
een dagje naar de dierentuin,
op bezoek bij de brandweer 
een frisse duik nemen in het zwembad
een andere kleuter moest dan weer helpen behangen en schilderen, samen met opa en papa .. 
Ik krijg heel wat indrukwekkende verslagen over het voorbije weekend te horen, leuk allemaal ! 

Fruit mét pit .. het thema leeft onder de kleuters.
Cynthia brengt een voorraad vers geplukt fruit mee naar de klas.
Lekkere appels en sappige peren. Ik neem er direct mijn kookboek bij ..
 Samen bedenken we enkele lekkere recepten !
Kiezen we voor appelmoes ? Of wordt het appeltaart ? 
Appelflappen zijn ook lekker, weet je wel. 
Om nog maar te zwijgen van versgeperst appelsap. 
Ik heb fijnproevers in mijn klas, zoveel is zeker ! 
 De crea-activiteit bestaat uit een scheur- én knipoefening .. 
vandaag is het de beurt aan de sinaasappel.

Ook in de speelhoekjes is het best gezellig !
 Spelen met magisch zand, heerlijk !

 Of wat dacht je van een spelletje pareltjes prikken ?! 

 In de poppenhoek is het één en al chaos in het huishouden. 
Dit moeten we beter georganiseerd krijgen in de toekomst .. 
want is er niet een spreekwoord dat zegt : "Jong geleerd is oud gedaan" ??!!
 In de blokkenhoek ontdekken de kleuters de 'fratsen' van het magnetisme, leuk hoor.
 Zoë begrijpt al heel snel dat sommige blokken elkaar aantrekken en anderen die elkaar afstoten ..
dat is nu magnetisme !
 Uren zijn ze zoet bij deze activiteit, zalig !! 

En net als elke maandag loop ik toezicht in de refter. 
Wat zijn ze rustig vandaag.
Maar plots bedenk ik dat het vandaag windstil is en 
geloof me - als straks de wind gaat waaien, 
kruipt die wind ook in de kleren van de kleuters. 

Omdat het vandaag net iets frisser is dan de andere dagen,
trekken we een jas aan om naar de eetklas te stappen .. een hele opdracht
om een 70-tal kleuters in en uit hun jas te hijsen. 
Maar met heel veel geduld lukt het me elke kleuter te verenigen met zijn / haar jas. 
Oef !! 

En dan was er nog .. juf Joke en Ludo Dierckxsens.
Alhoewel juf Joke niet werkt op maandag wegens een 4/5 opdracht,
staat ze deze ochtend reeds heel vroeg zenuwachtig te trappelen aan de schoolpoort. 
"Je zal groen zien van jaloezie" kirt ze vrolijk.
"Ik heb voorbije weekend Ludo Dierckxsens gezien in Maastricht met de volledige entourage van de eneco-tour" voegt ze er snel aan toe. 
OK, wat weet ik van Ludo ?
Even in mijn geheugen duiken !
Ludo was ooit een renner, 
niet een super-talent 
en een knappe verschijning ?? .. 
"Ik ben onder de indruk !" antwoord ik - misschien is dit een leugentje om bestwil.
Juf Joke zet haar verhaal kracht bij en toont prompt enkele foto's op haar I-phone.
Ik kan het niet laten en vuur enkele vragen op mijn collega af ..
"Waar is de foto van Sagan (net als ik geboren op 26 januari - schept een band vind ik toch)
en waar is de foto van mijn Gents maatje Iljo Keisse ?"
Stilletjes vertrekt juf Joke huiswaarts.
Wedden dat ze de volgende keer achter het volledige peloton aangaat ??? 
Dat wil ik wel eens zien gebeuren !!! 
 


 


2 opmerkingen:

  1. Ik heb nog nooit een kookboek in je klas gezien..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O neen, zet dan eens je brilletje goed op .. of ben je het gewoon weer vergeten ?? Die grijze hersencellen van je slinken zienderogen. Dr Bachmann effe bellen !!

      Verwijderen