vrijdag 23 september 2016

23 september 2016

Een groots (poets)project loopt in de kleuterafdeling
en dat project gaat vandaag onverminderd verder. 
De berging is volledig leeggehaald,
alle spullen worden opnieuw geordend 
en wat niet meer tot onze dienst kan zijn,
wordt verbannen. 

Deze morgen ben ik extra vroeg op school
en vat het werk meteen aan. 
Stipt om 8.30 uur zet ik de werken 'on hold' en ga toezicht lopen op de speelplaats. 
De plicht roept !

Juf Kelly heeft afscheid genomen van de derde kleuterklas
en neemt nu voltijds haar intrek in het derde leerjaar. 
Juf Ilse vervangt juf Kelly in de derde kleuterklas op vrijdag ..
en wees maar zeker, daar heb/krijg ik nog spijt van (zie verder op deze blog) 



Vrijdag .. fruitdag ..
en mama vitamientje verrast ons met een ferm exemplaar watermeloen !
 Cynthia wil maar graag een handje toesteken 
om de watermeloen naar zijn uiteindelijke bestemming te krijgen .. de tafel ! 
Het wil maar niet lukken.
 Misschien lukt het zo wel, denkt Talip.
Maar ook hij moet zijn opdracht staken. 
 Takwa weet het zeker : Meisjes kunnen dit beter ! 
Maar als ook zij faalt, neemt Xander het graag over.
 Eventjes doorbijten, denkt Xander. 
Helaas, er is geen beweging te krijgen in dit reusachtige gedrocht. 
 Per twee dan ? Zou het lukken ?
 Neen hoor, wie de slappe lach krijgt is meteen verloren.
Geen krachten meer ! 

Dus besluit ik om het van mijn kleuters over te nemen. 
En mijn kleuters zijn één en al bewondering .. Onze juf kan alles !! 
Tijdens de speeltijd duik ik de berging in.

De collega's juf Joke en juf Ilse ontfermen zich over de watermeloen. 
En dat hadden ze nu niet moeten doen .. 
het sap van de meloen stroomt van het tafeldoek af, een immense plas. 
Aan de heisa die ontstaat, weet ik meteen dat dit niet goed komt. 
Dus kom ik de berging uit en neem nieuwsgierig een kijkje .. niet te geloven .. 
na het misbaksel van vorig schooljaar - hoe verdeel ik een ananas in schijfjes -
hebben ze de watermeloen nu echt wel om zeep geholpen. 
Ik kijk al uit naar de komst van de schilouders, zij hebben tenminste talent 

Ook over de middag loop ik toezicht.
De zon schijnt en het is heerlijk vertoeven onder de mooie herfstzon.
Dus haal ik de bordkrijtjes uit - een leuke activiteit voor piepjonge kleuters.
 Leuk om al hun verhalen bij die prachtige tekening te horen
 Zonnige taferelen verschijnen op de speelplaats : een dagje aan zee ..
 Talip weet niet goed waar te beginnen .. de speelplaats is ook zo groot hé.
 Deze tekening komt van een K3-tje.
 Amir blinkt van deugnieterij terwijl Gheorghi eventjes duister kijkt. 
Oei jongens, wat is er aan de hand ?! Niks, zo blijkt maar ik had hen gestoord in hun spel. 
Sorry hoor !
 De kleintjes experimenteren volop met vormgeving.
En onze speelplaats wordt snel een openbaar kunstwerk ! 


Na school roep ik de collega's nog even samen. 
Ik heb immers een nieuw project in gedachten. 
Over enkele weken komt de Sint met zijn maatje Zwarte Piet.
Waar Zwarte Piet vorig schooljaar er even genoeg van had en op wereldreis vertrok..
zoekt hij dit jaar logies in 'Hotel op stelten' 
En wees maar zeker dat de allergekste dingen zullen gebeuren in onze hotelsuite. 
Wordt zeker vervolgd .. en de collega's zijn (hopelijk) alvast gewonnen voor deze nieuwe uitdaging.
Ik begin aan het scenario ! 

Fijn weekend en tot maandag ! 




4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Bedankt voor je leuk berichtje .. blijf ons zeker volgen !
      Groetjes en tot een volgend bericht !
      Juf Tania

      Verwijderen
  2. Sinterklaas ligt nog te zonnen aan het strand...
    Hij is zeker nog niet begonnen met de koffers te pakken om met de stoomboot richting België te komen...
    juf Tania toch...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ja, een mens moet op alles voorbereid zijn, niet ?!
      Trouwens, de eerste chocoladefiguren liggen reeds in de winkel :-)

      Verwijderen