woensdag 28 september 2016

29 september 2016

Zoals elke september lijd ik aan slaaptekort.
De oorzaak ligt bij de landbouwers. 
Ze gunnen me geen moment rust.
Hele maïsvelden rijden ze kaal en dat op de meest onmogelijke uren. 
Dag én nacht denderen de machines door de straat.
Een mens trilt zowaar uit bed. 
Mijn humeur zakt met de dag dieper weg.
"Het zijn loonwerkers" weet juf Anne. 
"Maakt me echt niet uit ! Ik wil gewoon rustig slapen !" 
Nog eventjes doorbijten dus en dan kan de rust weerkeren.


Vandaag eten we appeltjes van eigen kweek ! 
We kregen ze immers cadeau van Cynthia - kleuter K2
.. Belgische gekarameliseerde appeltjes .. en laat dat nu heel erg lekker zijn !
Smakelijk iedereen ! 
Fien vindt het fantastisch lekker maar vraagt of er nog 'een vleesje komt'
Julie vindt het de lekkerste appelmoes ooit ! 
Kijk, dat maakt me nu werkelijk blij .. dank voor het complimentje, Julie.
Ook Zoë vindt het hemels, lekker zoet met een frisse, zurige toets .. een kenner dus.
Ook Amir en Julot proeven van deze heerlijke delicatesse. 
Onze juf is een master-chef ! (Zullen mijn collega's graag horen :-))
Takwa is bezig aan haar eerste hapje
 maar droomt reeds luidop van een tweede schoteltje, flinke meid.
Alessio is in de wolken .. Wat was dat lekker juf !
Ook Kayla is blij met dit lekkere hapje.
Talip heeft het liever wat zoeter, zo blijkt .. een zoetekauw, Talip ??
Thibault vraagt zich meteen af wat ik nog zo allemaal kan ! 
Pudding ? Frietjes ? Wafels ? Oliebollen ? Pannenkoeken ? 
Oei oei Thibault, wat een verlanglijst !
Sami vindt het allemaal best zolang hij maar kan eten ! 
Kyandro's bordje is leeg en verlekkerd kijkt hij naar het bordje van Talip.
Ook Xander die niet zo happig was om te proeven, eet zijn bordje leeg .. fantastish !
Yusur? Matthias en Tiana nemen een proevertje.
Nathan heeft niks met appels, zo blijkt snel.
En Samiy lepelt in sneltempo haar appelbordje leeg.
Na één bordje volgt een tweede bordje en dan nog een derde .. heel lekker dus ! 
Wat kwatongen ook mogen beweren, mijn kleuters vinden het een top-receptje.
En terwijl juf de kleuters vriendelijk bedient, likt Julie haar vingertjes smakelijk af.


Wat rest is een berg afwas, maar dat doe ik dan later wel - na school dus.

Terwijl de kleuters zich toeleggen op een les LO
heb ik overleg met de zorgco, juf Lien. 
De kleuters worden volledig doorgelicht.

En dan was er nog .. 
Len (K3) loopt naschools langs terwijl ik de afwas wegwerk.
"Ik lust ook appelmoes !" vertrouwt hij me toe. 
Helaas, er is geen restje meer. 
"Niet erg, vorig jaar heb je voor ons lekker wortelpuree gemaakt en heerlijke komkommersoep"
En dan weet ik het zeker, ik heb kooktalent !! 

Deze avond loopt een berichtje binnen van juf Ilse.
 Juf Ilse schrijft : 
En, wat heb je vandaag op school gedaan ? vraagt papa aan Fien.
Haar antwoord : Appelmoes MOETEN eten ! 

In elk geval was het geen zware opdracht voor Fien, beste papa ..
want ze smulde haar buikje rond ;-)

1 opmerking:

  1. Punt 1... appeltjes van eigen kweek??? Bij mijn
    Weten heb jij GEEN appelbomen in je tuin... Punt 2 .... gekarameliseerde??? Appeltjes??...aangebrande appelmoes ja! 😺😺💋💋

    BeantwoordenVerwijderen