dinsdag 9 juni 2015

9 juni 2015


Het heeft heel wat 'mankracht' gevraagd maar de bus is tijdig klaar voor onze grote reis naar zee. 
Viyana is verwonderd .. Hoe kan dit ? vraagt ze.
Natuurlijk heb ik hier een passend antwoord voor : 
Carine en ik werkten de hele nacht lang aan de reparatie van de schoolbus en nu is hij klaar !! 
Als wij niet flink zijn !! voeg ik er nog aan toe. 
(Misschien kan ik hier nog wat mee .. in bijberoep dan wel ! 
Heb goed opgelet in de bijscholing techniek :-)  )
Iedereen in de startblokken mét rugzak, picknick en een halve kleerkast spullen ..
wie weet welk weer krijgen we aan zee ?!  
 Voorlopig voelt het nog wat frisjes dus haal ik mijn ski-sokken boven.
Juf Anne hoopt als 'zwartrijder' mee te kunnen. Ze heeft zelfs haar bikini mee.
Gelukkig ontdek ik dit tijdig.
Toch eventjes die bikini passen, de mijne vergeten maar helaas de juiste maat is het alvast niet. 
Gekke juf ! zeggen mijn kleuters. 

 Juf Anne zwaait ons uit met haar K3-tjes. Ik denk dat ze ons vandaag vreselijk zal missen ! 
Ik weet zelfs met zekerheid dat ze ons vandaag nog een (of meerdere) sms(-en) stuurt ! 
Enkele kleuters speuren nog naar de mama's en papa's .. maar die zijn reeds naar huis vertrokken.
Op naar het zeetje !!
Bij aankomst verzamelen we onze spullen en die worden in de bolderkar gestapeld.
Mauro stelt zijn 'spierkracht' ter beschikking en ik ben er wat blij mee ..
samen rijden we de kar tot aan de zee.
Maar eerste loop ik eens langs bij mijn vrienden .. 
ik heb ze een jaar moeten missen 
en het wordt een blij weerzien !  
Mijn 'gevederde' vriendjes zijn er als de kippen bij om me te begroeten.
Beter nog, ze komen hun kroost voorstellen ! 
Drie schattige eendenkuikentjes zwemmen snaterend op de vijver. 
Vertederend ! Schattig ! Lief, die kleine pluizenbolletjes !  

Eventjes halt houden bij de picknickbank en we toveren onze koekjes tevoorschijn !
Smakelijk Yenthl en Ranim !
Giorgio ziet nog wat bleekjes, hij had wat last van wagenziekte. 
Milan kijkt bezorgd toe .. Alles ok Giorgio ?
Milano geniet van zijn koekjes en Xander geniet dan weer van die heerlijke zonnestralen.
Dean voelt aan zijn hoofdje - hoe warm ! Thalita vindt het jammer dat ze haar zonnebril vergeten is.
Jay, Tarik en Mauro willen zo snel mogelijk op zoek naar de zee ! 
Ja, er is haast bij .. want het is maar kort dag.
Dylano vindt de zon maar 'prikken' vandaag. 
Viyana geeft hem een gouden tip : Als je snoeten trekt, gaat het beter !
Deze meisjes hebben de zon in hun ogen of lassen ze een schoonheidsslaapje in ?? !! 
We oefenen nog even op het traplopen, dat verwerk ik dan in het kindvolgsysteem ! 
Zo zie je maar, eens juf altijd juf zeker ! 
Mijn troepen verzamelen en in kolonne naar het strand !
Giorgio voelt zich een pak beter .. voor de zekerheid heeft hij nog een emmertje bij.
We gaan ondergronds .. door de tunnel ..
.. en dan weer uit de tunnel.
De bolderkar bolt niet zo goed meer. 
De meisjes geven een zetje en zo loopt alles al gauw weer op wieltjes.


Twee 'globetrotters' op ontdekkingsreis aan de Belgische kust

Het is een eindje stappen, da's een feit ! 
Maar de beloning zal straks nog zo groot zijn ! 
Wat een plaatje .. hier word je gewoonweg heel erg blij van ..
Mauro heeft het als eerste gezien !
En nu hebben ook Jay en Tarik het gezien .. de zee !
Ik zie iets anders ! Als dit maar goed gaat ..
Eindelijk zijn we aangekomen op ons wereldplekje !
Snel het sanitair installeren (voor spoedgevallen)
Dan Carine en juf Vera 'installeren' - zij houden vandaag een extra oogje in het zeil .. dank je !
Ook juf Elina is mee als extra begeleidster. Zij helpt waar ze kan .. dank je !
En  tenslotte installeer ik mijn geliefde Odil, die vandaag zijn wollen truitje aangetrokken heeft.

Deze wolkenmassa zie ik liever .. 
de hemel breekt open en een stralende zon houdt ons gezelschap.
De spulletjes worden uit de trolley gehaald - 
ja, deze die juf Kelly gerepareerd heeft na onze uitstap naar Gent :-)
Mauro geniet zichtbaar van het mooie zicht op zee !
Yenthl, Ranim en Julie hebben een verborgen schat gevonden .. 
de meisjes graven tot hun vondst zichtbaar wordt .. 
 Een immense houten plank ! 
Van een piratenboot ?? Mauro weet het zeker :  
Hiervan wordt het houten been van een piraat gemaakt !

Deze jongens willen ook een schat vinden - maar waar begin je ??
Kiara is heel erg blij met haar verzameling speeltjes ! 
Dit wordt een leuke dag ! 
Er worden ook taarten / koeken gebakken en deze worden afgewerkt met schelpjes.
Eventjes de massa glad strijken en bakken in de 'zon'oven
Er wordt wat afgespeeld en al snel vliegen de jassen uit !
De sokjes houden ze nog eventjes aan .. niet erg .. ik heb ook mijn ski-sokken mee.
Je weet maar nooit hé ?!
Milan laat het zand stuiven ..
En dit is een leuk spelletje om je op te warmen op frisse dagen.
Giorgio is zijn 'flanellen' benen kwijt en overziet stoer het totale plaatje.
Fien (peuterklas) heeft geen speelgoed nodig en vult haar petje met zand .. moet kunnen.
Daar is onze 'aperitief' .. het is dan ook bijna 12.00 uur


En deze jongens genieten van een stralende dag aan zee ! 

Ons privé-zonne-terras ! 
Gezelligheid kent geen grenzen ! 
En een picknick mét zicht op zee is toch vrij uniek !  
De sms-jes lopen binnen : juf Anne is de eerste (zie je wel dat ze ons mist !!)
Ook juf Kobie stuurt ons veel liefs .. dank je wel, da's fijn ! 
Giorgio heeft zijn eetlust herwonnen.
Thalita is blij met haar sandwiches
Leonie ziet het leven door een roze bril en samen met viyana vormt ze een onafscheidelijk duo.
Kiara en Xander hebben een romantische tête-à-tête.
Met hun tweetjes delen ze een tafeltje ! 
Milano en Tarik etaleren hun voorraad drank ! Echte stoere bonken !
Ranim en Yenthl hebben een overlevingspakket - 
wie weet heeft de bus deze avond opnieuw panne ;-)
Dean vindt het zo fantastisch dat hij eventjes uit de bol gaat !
Julie geeuwt .. Ik heb het zandmannetje gevoeld ! lacht ze. 
Mauro hangt de clown uit en zet zijn rode neus op (omhulsel van zijn kaasje) 
Daar is Dylano weer - hij wist vandaag mijn camera goed te ontlopen. 
Maar nu eet hij gezellig met Jay en Milan zijn picknick op. 


En zoals beloofd .. daar is hij 'Mijn vliegerke'
Ik laat mijn vlieger op, eerst voorzichtig en dan vol vertrouwen vier ik het touw.
Toeval of niet - neen, dit is niet mijn vliegerke- maar een seaking ! 
Goed getimed ! 
En ik moet toegeven, ik heb bewonderaars !
Leonie lijkt wel mee te willen vliegen op deze kleurige vlucht !
Daar gaat ie ..
.. hoger en hoger ..
.. tot in de wolken ..
.. om even later een duikvlucht te nemen .. 
De kleuters duiken weg, hilariteit alom ! 
Juf Muriel waagt een poging ! Ze haalt net geen twee meter hoogte ! 
Kleine Julie vindt dat het toch net iets beter kan .. blijven oefenen, juf ! 
Ooit leer je het wel ! 
  Maar dan heeft Carine mijn 'vliegerke' ontdekt. 
Ook zij test haar kunnen uit ! 
Mauro weet het (weeral eens) : Als Carine later groot is, wordt ze piloot ! :-) 
We laten Carine achter en trekken de duinen in !
Klimmen en dalen ..
.. en zo gaat het maar door ..
Sommigen glijden naar beneden ..
.. anderen lopen het hele eind !
En als je té snel loopt, krijg je bij 'de landing' een zandsnoet !

Onze gegeerde klasfoto aan zee !
Dit vinden wij van een dagje uit aan zee  .. een vat vol levensvreugde !
.. en maken een gekke-bekken-foto !
Ons geliefkoosd spelletje - geleerd van juf Kelly : pletwals !! 
Het slachtoffer van dienst : juf Elina 
Daar is ze dan !
Kiara raakt de helling niet af - te korte beentjes ! 
Thalita helpt een handje, lieve meid ! 
Yenthl rolt naar beneden, is ook een optie natuurlijk.
Dean vindt het wel op een glijbaan lijken en Julie waagt dé sprong van haar nog jonge leven.
Het kriebel-spelletje is ook héél erg leuk ! 
Viyana giert het uit van de pret ! 
De jongens werken aan een eigen zandkasteel ! Iedereen draagt zijn steentje bij ! 
Mooi zo ! 
Jay weet het niet zo goed ! Zal ik mijn jas aan- of uittrekken ??
En Carine ??? Die is nog steeds aan het vliegeren. 
Helaas voor haar haalt ze geen hoogte ! 
Ligt aan de vlieger klaagt ze. 
Blijkbaar vindt ze het toch leuk, want ze blijft maar vliegeren.
Ik hoop dat ik ze straks meekrijg naar huis ! Maar nu laat ik ze nog eventjes begaan.
De zee wenkt !
Hand in hand trotseren we de wind. 
Wie Beaufort is, ervaren we volop .. een stevige noordooster duwt ons verder.
 Maar Beaufort-ke jaagt ook het zand over het strand.
 Het zand prikt in onze benen, net speldenprikken !
Eventjes testen we de temperatuur van het water uit.
Een paar enkelingen zijn van hun sokken geblazen en duiken het water in mét sokken.
Heb je warme voetjes ? vraag ik grappend. 
Waarop Xander laconiek antwoord : Ja, maar het is nat ! 
Kijk zie, dit kan ik best geloven !! 
Tarik heeft plechtig zijn petje van zijn hoofd gehaald ..
.. met héél véél respect voor de natuur ! 
Dit is ook natuur-educatie ! 
Onze dag aan zee zit erop. 
Spullen inpakken en op naar de bus. 
Tot een volgende keer  ! 
Op de terugweg is het een pak rustiger.
En ja, ik heb Carine weten te overtuigen om te stoppen met vliegeren, 
zij het met enige overtuigingskracht.
Ik heb haar beloofd dat ze volgende maandag met juf Anne mag vliegeren aan zee. 
En Carine glunderde bij deze belofte. Nu juf Anne nog op de hoogte brengen.
Onze kleutertjes .. helemaal uitgeteld.
Maar ook bij de juffen is het bobijntje af. 
Slaapwel iedereen en droom zacht (ik zal dat ook doen !)

Het mooiste heb ik voor het laatst gehouden - 
een kortfilm van een fijne dag ! 
Geniet ervan !  
Tenslotte een grote dank je wel 
voor juf Vera, Carine, juf Elina en Katrien (kinderverzorgster) 
voor de fijne -extra- begeleiding en de zorg voor onze kleuters. 
















6 opmerkingen:

  1. Het lijkt er heel leuk te zijn, dus mijn besluit staat vast, volgend schooljaar ga ik mee met jullie.. alleen dat 'vliegeren' laat ik achterwege.. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er een onvergetelijke schoolreis uit! De donkere wolken en de harde wind konden jullie precies niet klein krijgen.
    Al die gelukkige gezichtjes...dat was echt genieten!
    Proficiat juffen!
    Veel kleuters zullen deze uitstap niet vlug vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor mij is het een memorabele schoolreis. Heb me bijzonder geamuseerd met mijn bengels.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Fantastische dag...gelukkige kleutertjes,mooie foto's.Geen ambitie om reisleidster te worden?��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, ik heb al een meer-dan-full-time job !
      Maar één keer per jaar wil ik wel eens een functie in de reissector opnemen.

      Verwijderen