dinsdag 16 juni 2015

16 juni 2015

Het schooljaar loopt stilaan ten einde
maar als je denkt dat we gezapig uitbollen, dan heb je het pas echt goed mis. 
Vandaag staat een ellenlange planning op de agenda .. alles is getimed, zelfs mijn lunchpauze ! 

We starten de dag met een leuk verhaal uit een spannend prentenboek.
Tot plots de deur open zwaait, het is mijn collega, juf Anne. 
Zoals steeds start ze haar betoog : "Moet je nu wat weten ?" .. 

Je kan er donder op zeggen dat er weer wat te gebeuren staat. 

"Gisteren bestelde ik twee broodjes met cola in een broodjeszaak. 
Het meisje van dienst zei : Twee menu'tjes dus ! 
Hm, ik dacht dat het klaarmaken van de broodjes twee minuutjes zou duren !" 
voegt juf er nog aan toe.

"Hoe gênant" zeg ik nog.

Waarop juf Anne zegt : "Tja, als mensen spreken, 
hoor je het verschil niet tussen menu'tje en minuutje"

Hilarisch moment dus ! Ik had er bij willen zijn.  




Tijdens de speeltijd heb ik toezicht en vandaag heb ik
 "onderhoud van de tuin" op de agenda staan. 
Samen met de kleuters stort ik mij op deze opdracht.
"Want jong geleerd is oud gedaan !" een zeer wijze spreuk.
(Zie maar naar klein Taniaatje !) 
 
Na een half uurtje doorwerken, ligt onze tuin er weer netjes bij. 
De groenbak is tot aan de rand gevuld met jawel, onkruid ! 
De helpertjes van dienst komen uit alle lagen van de kleuterafdeling 
nl van de peuterklas tot derde kleuterklas. 
 Zo vertelt Fien me tijdens het werk dat papa ook onkruid heeft thuis .. "maar hij laat het staan !"  :-)
Milan (K2) maakt de vierkante meter tuin leeg en verwijdert alle bosviooltjes. 
Hij schudt heel hevig met het struikgewas en de aarde vliegt tot in mijn haar.
Daar sta ik dan ..
Ik maan hem aan dit klusje rustig uit te voeren .. maar ook Milan geeft tekst en uitleg : 
"Heb ik geleerd van Michiel ! Zo moet het juf !"
De zusjes Kayla en Thalita zijn sterk in het opsporen van allerlei onkruid 
maar voegen er fijntjes aan toe : "de stekkers laten we voor jou, juf !"
 Jonas en Allessio houden de wacht bij de groenbak 
en die kan niet snel genoeg gevuld zijn .. de groensupporters van de Tandem ! 
Na de speeltijd beginnen we nog aan een crea-opdracht.
 We knutselen een vuurtoren uit een oude waterfles en zo raakt de rest lijm ook opgewerkt. 

Al snel is het etenstijd - juf Inge vertrekt met de troepen naar de eetzaal en 
ik heb een werkvergadering met juf Goedele en juf Joke. 
We werken aan het verder uitschrijven van het kindvolgsysteem, een heuse opdracht. 
Met een broodje beleg wordt het nog best aangenaam. 

Plots gerommel aan de deur - een kleuter roept : "Juf Tania, Tommeke Boonen is er !"
Ik veer recht en loop met soepele tred richting schoolpoort. 
Ze hebben gelijk, 
een renner met Quick Step-outfit staat aan de poort, 
helaas .. geen Tommeke !  ;-) 

Juf Elina komt mijn bengels ophalen voor een lesje 'Fit en gezond'
Juf Inge en ik hebben overleg met de directie en zorgco. 
De kleuters van de eerste kleuterklas worden doorgelicht ! 

Na school heb ik nog wat opruimwerk:
Boeken ordenen, tas schoolreis leeghalen, EHBO-tas opbergen, 
handdoeken en reservekledij opruimen, hier en daar nog wat afstoffen, bloemen water geven, verfborstels en lijmborstels uitwassen ..
de foto van de schoolreis creatief bewerken .. en ga zo maar door. 

 Wat een dag ! 
En ook morgen staat er nog heel wat te gebeuren .. 

2 opmerkingen:

  1. Ja, zeg, ik begreep het echt niet zo goed hoor, 1 broodje met cola was éen menutje (ik dacht begrepen te hebben MINUUTJE) en 2 sandwiches met 1 cola bleef toch éen MINUUTJE)....was zo verwarrend mijn brein calculeerde, 1 broodje, 1 minuut, 2 broodjes, 2 minuten.. xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha .. gaan we deze zomer ook eens naar zee ? Ik wil zo'n "minuutje" proeven !! Hahahahahahahahahahahaha

      Verwijderen