woensdag 20 september 2017

20 september 2017

Wist je dat ..
 Wist je dat er in K2 een prikbord is waar juf alle tekeningen verzamelt
die ze van de kleuters krijgt ? 
 We zijn amper 3 weken ver in het nieuwe schooljaar en mijn prikbord is al aardig gevuld.
Mijn oud-K2-tjes zijn me nog lang niet vergeten 
want ook van hen krijg ik nog tekeningen. 
Fijn ! 

Een bericht op mijn smartphone brengt me naar het secretariaat.

Vandaag is de allereerste 'boekenbox' van de bibliotheek geleverd.
Dus wijk ik even van mijn voorbereidingen af 
en lees het verhaal van 'Jantje plezantje' voor.
Jantje plezantje vertelt ons hoe met boeken om te gaan. 

We kunnen onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en duiken de 'boekenbox' in.
Keuze genoeg en wat een variatie .. 
Cas heeft een dwingende vraag : Lees je ons alles voor, juf ?
Dat kan ! Ik voorzie het voorleesmoment in de boekentijd .. 



We maken een tekening .. Teken een appel ! 
Zo stimuleren we de vormgeving bij kleuters. 
Ook een knipoefening staat te dringen..
En natuurlijk herhalen we ons versje - ken je het nog ? -
Ik heb een schaar,
die doet zo raar.
Ze knipt in mijn neus.
Ze knipt in mijn oor.
Ze knipt in mijn haar,
echt waar, domme schaar ! 

Ook het kniplied wordt uit volle borst gezongen : 
Knippen, knippen met een schaar.
Knippen in een blaadje.
Knippen, knippen met een schaar,
ik ben al bijna klaar ! 
En snippers knippen, lukt al aardig ! 



Ook een lesje wiskundige initiatie staat op de planning. 
De opdracht : Rangschik de elementen van klein naar groot ! 
Kleuters kijken en vergelijken ! 

En om de schooldag af te sluiten,
herhalen we ons welkomstlied .. 

Jouw haar is zwart, 
mijn haar is rood ..

jij zegt 'bonjour', 
ik zeg 'hallo'

Jij en ik, ik en jij .. wij zijn anders ..
maar wij zijn samen blij ! 

Fijne woensdag ! 

En wat doet de juf op een vrije woensdagnamiddag ? 
Zij verwerkt de observaties van de eerste schoolweken 
en giet deze in een intern overleg per kleuter. 
Terwijl de kleuters morgen een les LO hebben,
gaat juf in gesprek met de zorgco
en komen 22 kleuters aan bod. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten