maandag 29 mei 2017

29 mei 2017

 Een mooie, zomerse dag staat op de planning 
en ik vind het heerlijk ..
het doet verlangen naar een fijne vakantie ! 

Deze morgen vind ik de kleuters in zomerse outfit aan de schoolpoort
en een schooltas gevuld met flesjes water en fris fruit. 
(.. en extra water en frisse tussendoortjes zullen we vandaag zeker kunnen gebruiken)

Eenmaal in de klas is het al behoorlijk warm - 
de thermometer staat reeds op 27°
Hoe dit kan ??? Wel, de verwarming staat aan 😉 Stel je voor ..

Ik hoor hele leuke verhalen .. 
de kleuters hadden blijkbaar een fijn en gezellig weekend !

De mama van Julie fietste 125 km voor Kom op tegen Kanker. 
Volgend jaar wil ze gaan voor de 1000 km. 
Julie is heel fier op de puike prestatie van haar mama. En terecht .. 
Gefeliciteerd mama Eline !

Alessio had voorbije weekend dan weer een probleem met zijn zwembad : 
Er zat een scheur in dus kwam er een nieuw zwembad ! 
Een met koud  water !!! 

Kayla had een feestje en er werden heel veel ijsjes gegeten.
Lekker hoor, juf ! Je moet ook eens komen proeven ! 

Nathan en Xander waren te vinden in een caravan. 
Terwijl papa -ocharme 😉- in de tuin werkte,
trok mama er met de jongens op uit naar een zwembad mét glijbaan.
En toen papa klaar was met het werk, gingen we weer naar huis ! 
voegde Nathan er nog aan toe. 

Ook Cynthia zocht verkoeling aan het zwembad, evenals Amir.
En Julot zag een kikker in zijn zwembad springen (??)
Takwa vierde de 12de verjaardag van haar grote broer.


Khaïrath bleef thuis met haar broers terwijl mama en papa met de trein op stap gingen.
De volgende dag ging ze samen rijden met -jawel- bus 58 😊
Yusur trok naar de speelbazar en leende er een fiets uit. 
De verhalen blijven maar komen .. 
Maar er werden vooral heel veel ijsjes gesmuld .. 
want het was warm, ontzettend warm .. én het was heerlijk ! 


Vandaag krijgen we nog meer van dat zomers weer ..
dat wordt puffen ! 


In de voormiddag 'verschansen' we ons voor de zon in onze klas. 
Nu het nog enigszins fris is (27°), werken we nog enkele opdrachten af.
Andere kleuters, die pas terug zijn na een periode van ziekte, 
worden opgehaald door de CLB-arts voor het medisch schooltoezicht.




Talip maakt zijn vliegtuig vertrekkensklaar ..
Hij heeft duidelijk de 'vakantiemicrobe' te pakken 😊


Deze dames bespreken ongedwongen hun vakantieplannen !
Ik ga naar Afrika toe ! vertelt Khaïradt. 
Ik vraag me af of het daar ook zo warm is .. 
Jawel juf, maar het waait er stevig ! weet Khairadt.

Nathan droomt van een safari met leeuwen. 
Is dat niet gevaarlijk ? vraag ik hem. 
Euh ja .. is zijn antwoord. 
En Kayla -nog steviger in het gips- ziet zo'n avontuurlijke reis wel zitten.

Het middaguur komt in zicht.
Eventjes een eetzaal meepikken. 
69 kleuters stappen met me mee, 69 mondjes moeten gevoederd worden ..
maar die mondjes hebben vandaag vooral DORST ..
Bovendien zijn er vandaag 2 nieuwe instappertjes in de eetzaal, Lize en Amara !
Wat zijn ze flink ! Geen traantje valt er te bespeuren. 
Of toch ? 
Als even later de grote broer van Lize de eetzaal binnen stapt, lijkt ze verloren.

Na de eetzaal nog snel even plassen en dan kan ik smeren .. 
Neen, geen broodjes smeren, maar kleutertjes smeren. 
De zon brandt en de huid van onze kleintjes moet beschermd worden.
Als afwerking van de 'smeerbeurt' zoek ik nog alle petjes samen 
en dan kunnen ze een half uurtje genieten van deze fijne zonnige dag. 

Klokslag 13.05 uur haal ik mijn kleuters uit de zon. 
Een extra drinkbeurt en een verfrissing doen zo'n goed. 
Voila we kunnen er weer tegenaan. 
Frisse snoetjes bewerkt met water ! 




Ondertussen lijkt onze klas wel een bakoven. 
33° staat op de thermometer te lezen. 
Maar buiten is het nog warmer en er is amper een plekje schaduw te vinden. 
Dus besluiten we wijselijk om toch binnen te blijven
en af en toe een verfrissing te ondergaan. 
Extra water in de zandbak moet het fris houden voor de kleuters.

En mits een aantal afspraken verschijnt er ook een verfrissende waterbak in de klas. 
Jawel .. 
Werken doen we niet meer wegens "té warm !"
Maar spelen kunnen we altijd, zelfs bij tropische temperaturen.
We proberen het koel te houden en sluiten alle gordijnen.
Maar vandaag lukt het echt niet !








Zelfs bij deze hitte vindt Kayla de energie om mijn klas te poetsen.
Xander bereidt zelfs een fris drankje voor me .. even de juf verwennen op deze mooie dag ! 

En Amir heeft nog een wens .. een kampvuur om deze mooie dag af te sluiten. 
Ik moet hem teleurstellen .. dit kan en mag niet in onze school ! 

En na een lange en warme werkdag is er ook voor juf nog even tijd voor ontspanning. 
Dit is genieten ! 



Welkom zomer ! 
Hopelijk krijgen we nog meer van dat .. 

 Uit de kindermond :

Ook Fien heeft deze morgen speelgoed mee uit de speelbazar. 
Wat ik echter niet weet, is dat juf Ilse (mama van Fien)
Fien-lief verboden heeft om met dit speelgoed buiten te spelen. 
Een standje van juf Ilse blijft dus ook niet uit. 
Fien barst in tranen uit en zegt me : 
Ik heb niet gehoord wat mijn mama zei ! 
Ik probeer Fien te sussen en geef haar een wijze raad mee : 
Luister altijd naar je mama ! 

Julie schiet haar hartsvriendin te hulp. 
Maar juf toch, jij zegt toch altijd ..mama's zijn thuis baas en juf op school ! 😉
Wel, we zijn toch op school ?? vraagt Julie verwonderd. 😕
Maw beste collega .. mijn wil is wet !!! 😊😊😊😊😊althans volgens ons Julie. 

 

2 opmerkingen:

  1. ik kan er mee leven collega. Jij baas in jou klas, en ik in die van Juf Anne. ;-)
    En wat ga ik nog allemaal beleven met die twee vriendinnen.

    BeantwoordenVerwijderen