vrijdag 30 januari 2015

30 januari 2015

Terug in mijn klasje .. vandaag doen we het iets rustiger aan ..
heb nog last aan beide ogen .. 

Leonie heeft een nieuwtje om de dag aan te vatten : 
Ik ben gisteren naar het lichtfestival in Gent geweest !
Het was zo mooi ! mijmert ze. 
 
 Juf Muriel is heel bezorgd en komt met haar bengels een kijkje nemen hoe het met me gaat ..
Meteen heeft ze ook wat sneeuw meegebracht waarmee de kleintjes een sneeuwpop hebben gemaakt.
Nu ik niet buiten mag, kan ik toch de sneeuw voelen .. schatjes van patatjes zijn jullie ! 





Vandaag gaan we rijmen, niet zo eenvoudig .. Kay heeft het heel snel door hoe rijmpjes werken 
en kan zelfs niet stoppen : "beer - peer - veer - meer - zeer - teer .."
OK Kay dat heb je duidelijk onder de knie ! 

 Wiskundige initiatie : we passen de één-één-relatie toe bij de opbouw van een iglo
 Aan de hand van blokjes bepalen we de kleuren van de iglo
 Iedereen heeft een verschillende opdracht gekregen
 Eén blauw, één rode, één gele en één groene ..
Of is het één blauwe, één rode en twee gele ?? 

Even voor de speeltijd nemen we 'onverwachts' afscheid van Kay.
Hij keert terug naar zijn geboortedorp in Limburg ! 
Het gaat je goed, jongen !  
Kay verzamelt zijn spulletjes en neemt afscheid van zijn klasgenootjes.
Zijn drankje laat hij voor mij achter .. hoe lief !

 Vrijdag .. fruitdag .. 
Dean kiest voor appeltjes, een schitterend idee in deze griepperiode.
Een Engels preekwoord leert ons het volgende : An apple a day keeps the doctor away
Dylano weet zeker dat bananen even gezond zijn :-)
 Yenthl kiest dan weer voor een kommetje gemengd fruit ..
  En hier is ze dan .. de bananenclub .. they go banana's !

 De rest van de dag kiezen we voor vrij spel !
We lenen een hele grote puzzel uit bij juf Kelly (K3) en samen lukt het ons die puzzel samen te stellen
 constructies bouwen, een precisiewerkje
Ranim maakt een ketting voor Talitha .. "Nog eventjes doorgaan, bijna klaar" 

Een vreemd geluid vult de kleuterafdeling ..
juf Kelly is zwemmen met haar klasje .. dus neen, zij zijn niet schuldig ! 
juf Elina is druk in de weer in haar eerste kleuterklasje .. 
dus neen, ook zij produceren dat vreemde geluid niet. 
Komt het geluid uit de peuterklas ?? Rarara ?? 
Inderdaad, juf Muriel rammelt maar wat op de piano .. oorverdovend !! 
Fientje is partner in crime en tokkelt lustig mee ..
Julie wil dit ook eens proberen .. heel fijntjes gaat ze aan de slag
Allessio kan zijn beurt niet afwachten en slaat met twee handen tegelijk op het toetsenbord
 De peuterklas vormt een ondeugend kwintet .. 
Nu wordt het me duidelijk .. juf Muriel wil ons -haar collega's- de loef afsteken. 
"Ik kan, naast de blokfluit ook piano spelen" zegt ze. 
"Tja, wat je spelen noemt ! zeg ik. Zo te horen kan je nog wat oefening gebruiken !"zeg ik plagend. 
Eerlijk ??!! Ik kan het niet hebben !! 
Volgende week verschijn ik met een bombardon en 
blaas iedereen om met mijn muzikaal talent. 
Al heb ik een heel weekend te oefenen. Voila ! 
Ook juf Vera blaast reeds een gecompliceerd deuntje op haar blokfluit 
en juf Kobie liet vandaag weten dat ze aansluit bij onze 'blokfluitclub - de flierefluiters' 
Juf Anne en juf Inge zwijgen -voorlopig althans- in alle talen. 
Geen talent dames ??? 
Geloof me, ik krijg ze nog wel zo gek !! 
Men is gewaarschuwd !! 


 Xander en Giorgio op het politiebureau .. 
boeven vangen en wilde achtervolgingen met politiewagen, helikopter en motor mét zwaailicht.
Jongensdromen worden werkelijkheid !
 Dylano gaat op zijn eentje aan de slag met het werkmateriaal van Bob de Bouwer
De meisjes trekken naar het platteland .. wat een beestenboel 
 
 De koene ridders gaan het gevecht tegen onrecht aan ..
 Talitha heeft haar hart verloren aan deze kleine, schattige pop
 Na een grondige stofzuigbeurt gooit Mauro zich op het koken van een eitje
 Milano droomt van een carrière in een plaatselijke frituur en bakt de frietjes goudgeel.
 Kiara in aanslag met haar geldbeugel
"Kopje Koffie ?? Honderd euro" zegt Mauro
Hiermee wordt de spilindex zeker overschreden !! 

De namiddag loopt ten einde, we moeten opruimen vooraleer we het weekend instappen. 
Bij het opruimen ontbreken twee eieren in de eierkoker. 
Mauro weet waar ze zijn. Van de kast gerold verduidelijkt hij. 
Gelijk heeft hij ! Maar ook nu blijft nog één ei zoek. 
Milano weet te vertellen waar het is : "Daar onder de stove"
Waarop Mauro repliceert : "Neen, neen, de stoofage, Milano" 
 (= samengesteld woord van Stove + chauffage = stoofage) 

Vandaag werd het meest populaire Meetjeslandse woord bekend gemaakt : verdestelueren
(wil zeggen : iets stuk maken.)
 Hoe je het schrijft, is me een raadsel. 
Hoe je het uitspreekt is een nog groter raadsel !
Ik heb alvast een nieuw populair woord in gedachte !! :-)






1 opmerking:

  1. Flinke Juf,.... ik heb in alle stilte kaarsjes gebrand voor je oogjes .. en .... veel geoefend op mijn muziekinstrumentjes.....
    Het was een subliem concertje ! xx

    BeantwoordenVerwijderen