dinsdag 27 januari 2015

27 januari 2015

Actualiteit in de kleuterklas : 
Wereld herdenkt 70ste bevrijding Auschwitz
Voor onze kleuters wordt het een herdenkingsdag 
waarin vrede, vriendschap en gelijkheid centraal staan.
Met de gedachte .. agressie is altijd fout, liefde is nooit fout .. 
proberen we vandaag iets voor elkaar te betekenen. 
Zo wordt de wereld een stukje mooier ! 

Juf Lien (eerste leerjaar) komt enkele lesjes bijwonen in de derde kleuterklas. 
"Hoe is de werkwijze in de kleuterklas ? Wat neem ik mee als werkmethode naar het eerste leerjaar ?"
Op deze vragen vindt juf Lien beslist een antwoord bij juf Anne
die een voortreffelijke les gaf ..
 En dan te bedenken dat ze mij maar een bemoeizieke tante vindt 
toen ik eventjes langsliep in de derde kleuterklas .. 
Mijn klasje van vorig schooljaar ligt me nauw aan het hart ! weet je.
In elk geval, juf Lien overleefde de les en keerde 'stralend' terug naar haar klasje. 

Maar ook in de tweede kleuterklas staan enkele opdrachten te wachten op afhandeling :

Opdracht één : Leuke mutsen ! 
Kleuters versieren de muts met evenveel bollen als het getalbeeld aangeeft.  

Opdracht twee : Op stap met de weerman ! 
Kleuters bepalen het overeenstemmende weerbeeld bij de geplande activiteit - denkontwikkeling bevorderen 


Opdracht drie : dierenstoet op rijm 
Kleuters ontdekken rijmwoorden : 
ijsbeer lust een peer, 
de poolhaas lust kaas,
de pinguin draagt een ring, 
de walrus is dol op de bus .. 
kleuters oefenen op beginnende geletterdheid 
en lezen de oefeningen netjes van een plaatje af. 

Opdracht vier : kleine ijsbeer 
Creatieve opdracht  ..
 
In de namiddag staat een lesje bewegingsopvoeding op de agenda met juf Elina
en kan juf beginnen aan de voorbereiding van het carnavalsbal ! 
Maar daar is juf Anne alweer mét I-phone in de aanslag ..
"Dit moet je horen ! En deze dan .. 
Ik heb nog een hit die je zeker niet mag/kan missen !"
Neen, het stopt maar niet ! Om gek van te worden ! 
Een hele dag loopt juf Anne me achterna met haar muziek van haar geliefde Griek Démis Roussos. 
Ik ben het moe .. echt waar .. 
te bedenken dat ze me deze morgen iets na zessen uit bed belde 
en me prompt een lied "My friend the wind" liet horen. 
En dan mag een mens nog niet 'chagrijnig' zijn. 

"Waarom kom je op carnaval niet naar school met een wijd gewaad en een baard,
dan kan je zingen zoveel je wilt !" 
Juf Anne is boos !
 "Dan kom ik als Conchita Wurst !" antwoordt ze venijnig.
Maar ik herinner haar aan de opdracht van de dag : vrede en vriendschap !
 En juf Annes boze bui ebt weg ! 

Deze avond ga ik op zoek naar de oude LP's van opa die op zolder liggen en 
misschien vind ik wel een LP van Démis, die schenk ik dan aan juf Anne ..
Wat zal ze blij zijn !! 

En dan was er nog .. 
Liam (derde kleuterklas) had een wenskaart voor me mee .. "Voor je verjaardag !"
Toen ik de kaart opende, zag ik een kerstkaart met daarin een prachtige tekening 
én een 2 eurocentje .. "een cadeautje voor je spaarpot" verduidelijkte Liam. 

Vandaag kregen de kleuters een brief mee naar huis 
mét de aankondiging van het carnavalsfeest.
Kleuters zijn nu eenmaal nieuwsgierig en weten maar al te graag 
hoe hun juffen zullen verschijnen op deze dag.
Wij juffen zijn er nog niet helemaal uit .. dus bedenken ze snel enkele mogelijkheden .. 
Ik lig in een deuk ! 
De kleuters van juf Anne bedenken vlot enkele mogelijkheden voor hun juf 
en neen, daar hoeven ze niet lang over na te denken. 
Donart : "Ik weet het, een kip !"
Liam : "Een koe kan ook"
De beste heb ik voor het laatst bewaard .. die kwam van Diëgo : "Een draak !!!" 
Grappig nietwaar !!! 
Juf Anne keek maar zuur !!! 
Ik ben alvast benieuwd wat het wordt .. :-)

2 opmerkingen:

  1. Ik meen me te herinneren dat Millie vond dat je met carnaval moest verschijnen zoals je bent.. Taniatje BOMBAY !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe zou Millie op dat idee komen ?? Wie heeft dat ingefluisterd ??
      Ik ben alvast GEEN fan !!

      Verwijderen