woensdag 6 november 2019

6 november 2019

Dag 3 sedert de herfstvakantie..
Elke ochtend geniet ik van een 'gratis' concert 
maar eenmaal mama of papa uit zicht zijn, 
houdt het al even snel op. 
Gelukkig maar !  
Deze morgen komt het gekrijs uit onverwachte hoek (tweede kleuterklas).
Terwijl ik een kleuter help bij het toiletbezoek

hoor ik krijsen, tieren en huilen. 
Ik snel richting lawaaibron uit.
Twee meisjes uit mijn klas vliegen elkaar 'letterlijk' in de haren. 
Dit vraagt een 'streng maar rechtvaardig' optreden van de juf. 
Dit kan niet ! 
Nu niet, nooit niet .. 
Waarover gaat dit eindelijk, meisjes ?! vraag ik nog enigszins rustig.
Ik wil de eerste staan, huilt de eerste.
Ik ook, krijst de andere. 
Wel, dat gaat nu eenmaal niet..en meteen leren ze een apart lesje : 
"Als twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen"  
Op de agenda prijkt een verhaal over 'Jantje Plezantje' 
Jantje Plezantje woont in een boek maar 
wonen in een boek is niet altijd even plezant zal blijken..
Soms bijt de lezer letterlijk in een boek,
anderen veroorzaken ezelsoren in een boek ..
Sommige lezers kreuken gewoon de bladeren van het boek.
En wat als een schoen boven op Jantje Plezantje gaat staan ? 
Neen .. niet leuk .. zo wordt Jantje Plezantje heel triest !
Na dit verhaal weten mijn kleuters exact hoe je een boek hanteert.  

Ook een kennismaking met de bibliotheek staat in de planning opgenomen. 
Wij worden verwacht om 10.00 uur in de openbare bibliotheek. 
Enkele afspraken doornemen en dan gaan we samen op stap, richting bib.
Juf Nicole stapt met ons mee - dank je wel voor de begeleiding.
 
Per twee stappen we in de rij op het voetpad. 
Bij een oversteekplaats (lees ; zebrapad) kruisen we veilig de straat. 
Nog even door een groen parkje en dan zijn we er .. 



Mijn kleuters leren dat elke boek een kleur met bijhorend symbool heeft. 
Neem je een boek om een kijkje te nemen maar vind je het boek niet geschikt,
dan plaats je het boek terug in de overeenstemmende kleurenreeks/symbool.
Zo eenvoudig is het !
Nu is het aan de kleuters - Zoek één leuk boek dat jij wil meenemen naar de klas !
is de opdracht die ik geef. 
Aan de zoekactie van Robbe te zien, heeft hij dit nog gedaan. Flink zo ! 
Hij zoekt en zoekt en .. vindt wat hij zoekt 😊


De andere kleuters zijn er nog niet uit. 
Eventjes het boek doornemen in de leeshoek ..


Axelle en Mekselina doen de vondst van de dag 'Rikki'
Dit boek laten ze niet meer los ! 
Meer zelfs, zij lenen het boek samen uit !


Het eerste bezoek aan de bibliotheek zit erop. 
Er wacht ons nog een stevige wandeling naar de klas.
De bolderkar is goed gevuld met fijne prentenboeken en een karrenvracht aan verhalen.  
In de klas komen de boeken in de boekenkast terecht 
en dan gaat een wereld vol verhalen open in de leeshoek..heerlijk !

Wie wil kan het bezoek aan de bib creatief verwerken in een tekening.
"Ik, op stap naar de bibliotheek"
En meteen verschijnen de eerste (getekende) letters in de tweede kleuterklas 😀
Fantastisch !  
Deze middag ga ik op zoek naar de letterdoos.


De Tandem neemt deel aan de 24u fietsmarathon tvv de Eeklose kilometervreters - Eeklo
op 8 en 9 november 2019 in de stedelijke sporthal Eeklo. 
Kom je juf of meester een hart onder de riem steken en steun het goede doel.. 
Een overzicht van de rijtijden  op de fiets ;
20.00 - 21.00 uur Kristof De Baere (directeur basisschool) 
21.00 - 22.00 uur juf Kelly (kleuterjuf K3 - de Tandem)
22.00 - 23.00 uur meester Ken (de Tandem)
23.00 - 24.00 uur juf Mara / juf Shana (de Tandem)
24.00 - 01.00 uur juf Mieke (de Tandem)
01.00 - 02.00 uur juf Cheyenne (turnjuf kleuters - de Tandem)
02.00 - 03.00 uur juf Paulien (de Tandem)
03.00 - 04.00 uur juf Ilse (kleuterjuf K2/3 - de Tandem) 
04.00 - 05.00 uur Tim (sympathisant)
05.00 - 06.00 uur Sven (sympathisant)
06.00 - 07.00 uur Kathy (mama Lize K3 - de Tandem)
07.00 - 08.00 uur Hanne (ondersteuning de Tandem)
08.00 - 09.00 uur Geert (klusjesman)  
09.00 - 10.00 uur Roosmarijn (Droomschip) 
10.00 - 11.00 uur Goedele ( Droomschip) 
11.00 - 12.00 uur Els ( Droomschip) 
12.00 - 13.00 uur Karen ( Droomschip) 
13.00 - 14.00 uur juf Lien (de Tandem) 
14.00 - 15.00 uur juf Tania ( kleuterjuf K2 - de Tandem) 
15.00 - 16.00 uur Elke (mama Arthur K2) 
16.00 - 17.00 uur Wendy (secretariaat de Tandem) 
17.00 - 18.00 uur Peter ( sympathisant) 
18.00 - 19.00 uur Monique / Anne ( Habibi) 
19.00 - 20.00 uur Kristof De Baere (directeur basisschool) 

Juf Muriel zorgt elk jaar voor 'snelle suikers' op de fiets .. dank je wel !  


Uit de kindermond :

Ik vertel mijn kleuters over mijn weekend-plannen.
Ik trek mijn koersbroek aan en spring op de koersfiets !
Arthur lacht zich een kriek - de gedachte alleen doet hem lachen
.. dat wil ik zien ! voegt hij er fijntjes aan toe.
(Wie weet, lukt dit wel want mama zit na mij op de fiets)  
 
Zo leuk juf, vindt Niene.  
Ik kom eens zwaaien want mijn opa schommel en papa fietsen ook mee.

Emiel heeft één prangende vraag : 
Komt Peter Sagan ook ?? Om een wheelie te doen ?? 
Nu is het aan juf om te schaterlachen .. was het maar waar, Emiel 😀





Geen opmerkingen:

Een reactie posten