woensdag 20 november 2019

20 november 2019

De ijsberen onder ons zullen er blij om zijn -
we hebben de eerste vriesnacht gehad.
Deze morgen kan ik al heel vroeg de auto ijsvrij maken, geen pretje. 
Meer zelfs, ik gruwel ervan. 
Ook de tuin ligt onder een laagje ijs, mooi om te zien als je binnen bij de haard zit. 
Ik grits een dikke sjaal en een paar handschoenen mee naar school.
Die zal ik straks tijdens het ochtendtoezicht kunnen gebruiken. 

Eenmaal op school, stap ik de kleutertuin binnen. 
Wat is het er koud - eventjes de verwarming checken. 
Koud ! IJskoud ! 
Snel een berichtje sturen naar de collega's : Trek je warmste trui aan, het is hier ijs- en ijskoud. 
Toch even de knoppen van de radiatoren controleren..ze staan allemaal op 0, 
geen wonder dat het zo koud is.
Opnieuw licht ik de collega's in en dan gaat bij juf Muriel een belletje rinkelen :
Ik had het gisteren zo warm tijdens de les schrijfdans en heb de verwarming uitgeschakeld.
Ik meen me inderdaad te herinneren dat de deur wagenwijd open stond
 terwijl ik de berging aan het poetsen was. 
En ja, juf Muriel was druk in de weer met de schrijfdans
 .. van links naar rechts en van rechts naar links .. zo krijg je het natuurlijk echt wel warm. 
Ik hoor het haar nog zo zeggen😊
Meer zelfs, even later gooit een peuter het zakje van haar fototoestel 
van rechts naar links en van links naar rechts.
Juf Muriel kan het niet hebben maar ik bedenk dat die peuter heel goed bij de les was
want zijn oefening loopt gewoon door, ook na de les schrijfdans 
.. van rechts naar links en van links naar rechts πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„

Eventjes de radiatoren opendraaien en over een uurtje zal het ook in de kleutertuin lekker warm zijn.
Ik werk ijverig door aan de Sint-hoek in de speelzaal.
Vandaag worden de gordijnen vervangen door rode, stijlvolle exemplaren.
Ladder op en af en natuurlijk alle webben wegnemen.
Ook de haard wordt aangemaakt, oogt gezellig en warm(er) ! 
En door het vele werk, krijg ik het net iets warmer, mooi meegenomen. 

Wie ook zeer actief is in de Tandem, is juf Nicole.
Vandaag neemt ze het poetshok onder handen en reorganiseert de indeling. 
Knap werk ! 
Ze is echter niet te stoppen en neemt -met juf Joke- de indeling van de eerste kleuterklas onder handen. Het oogt frisser en ruimer.
Juf Nicole blijft doorwerken tot 13.20 uur en dan sluiten we de kleuterafdeling af - 
genoeg actie voor vandaag. 
Dank je, juf Nicole.

We hebben een feestje te vieren in K2.
De Rode Duivels hebben een foutloos parcours afgelegd tijdens de kwalificatie 
en hebben dus geen enkele match verloren. 
Ook tegen Cyprus hebben ze tot 6 keer toe kunnen scoren 
al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat er een own-goal was van Cyprus.
Maar ook dat telt !!! 
We beluisteren het volkslied - ja, dat (her)kennen ze. 
Dan volgt een stukje Media inde klas - 
We kijken samen naar een verslag uit het nieuws 
en zien de duivels telkenmale scoren.
Bij elk doelpunt verandert het cijfer en zo leren we cijfers van 1 tem 6 lezen. 
Het verslag begint met een score van Cyprus. 
De Fair Play is in K2 nog ver te zoeken.
Juf, je zei toch dat de Rode Duivels zouden scoren ? Dit is het niet hΓ© ?
Ik maan mijn kleuters aan even geduld te hebben.. het komt nog ..
Go Red Devils Go !!!!!!!!!! 
Daar zijn de goals 
1 - 1 
2 - 1 
3 - 1 
4 - 1 
5 - 1 
6 - 1 
FORMIDABEL !!! 
Het nieuws sluiten we af met het lied dat in het stadion speelt bij elk doelpunt Freed from desire


De aandacht van Ilano gaat naar de man in het geel, de keeper.
Waarom valt die zoveel ??? 
Wel Ilano,dat is wat een keeper moet, de ballen stoppen. 
En dan duik je best de juiste richting uit..maar dat leren we later nog.πŸ˜‰

Het is koud buiten maar het is droog, de zon schijnt en het is open weer.
We genieten van de eerste winterkoude en nemen een ruime pauze (20 minuten).
Lekker ingeduffeld lopen, springen en fietsen we ons warm 
om daarna al even snel dicht bij de verwarming aan te leunen. 




We ontdekken een nieuwe schildertechniek .. schilderen op glasplaat.
De glasplaat wordt ingerold met een laagje verf.
Er wordt een tekening gemaakt met een staafje en 
nadien nemen we een afdruk.
Wat een ontdekking !













Wat Ilano ook probeert, hij komt niet in zijn schilderschort. 
Met een beetje hulp van de klasgenootjes lukt het en kan ook Ilano beginnen aan de opdracht.








In de andere hoeken is er ook heel wat te beleven.
Met de Magformers wordt Sinterklaas gemaakt.. knap bedacht ! 
Met driehoekjes maak je de mooiste sterren. 

Deze kleuters hebben de doos met pluimen gevonden.
Leuke kleurtjes ! 
Die passen precies bij de Pietenmutsen die we de voorbije dagen hebben bekleefd met papiersnippers. 

De schooldag eindigt met een Sinterklaasverhaal ! 



Aandacht .. aandacht .. aandacht .. 
Wie de individuele foto wil bestellen, vult het formulier in en betaalt cash de som.
Enkel als wij de som geld ontvangen hebben; kunnen/mogen wij de bestelling doorgeven. 

Vandaag kregen wij heel wat ingevulde formulieren terug zonder geld. 
Bestellen en factureren is eveneens niet mogelijk ! 

2 opmerkingen:

  1. Zie je wel Tania, hoe jong mijn kleuters ook mogen zijn, ze dragen altijd iets mee uit mijn les. Nu enkel nog zorgen dat ze dit wel in de goede zijn gebruiken. haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bedoelde in de goede zin ! typfoutjes slopen nu in mijn werk, het is tijd om te stoppen.... en te gaan slapen....

    BeantwoordenVerwijderen