dinsdag 26 november 2019

27 november 2019


Dag 3 :  la bella Italia .. 

Reispiet neemt er nog maar eens de wereldkaart bij en ontdekt Italië.
Hé, nog een laarsje om te vullen, denkt hij iets te enthousiast.
Nu is hij wel heel erg ver van België. 




Brief van Piet : 

Het uitstapje naar Frankrijk deed me goed.
Ik was blij Pierre de France terug te zien na 365 dagen. 
Maar nu moet ik echt verder, richting België..
Eventjes de wereldkaart raadplegen.

Zien jullie dat ook ? Een laars op de landkaart ?
Die moet ik nog vullen - snel er heen ! 

Ja, ik ben er .. wat is het hier zonnig .. heerlijk.
Het lijkt wel op het zonnige Spanje. 

Maar waarom noemt iedereen me Piedro ?? 
"Buongiorno Piedro !" 
Wat ?? Ik begrijp het niet ??
Ben ik dan niet in België ? 

O zie, daar heb je Piedro, helemaal gekleed naar de laatste Pietenmode
in een ontwerp van Versace. 

"Ciao Piedro, benvenuti in Italia !"
Wat ben ik blij Piedro terug te zien 
maar dat betekent dat ik in Italië ben (en niet in België.) 

Sorry hoor, maar ik geniet eventjes van dit uitje in Italië.
Een wandeling door de oude Romeinse stad,
een terrasje met een smakelijke pizza, een ijsje en een cappucino.
Dit is 'la dolce vita' 
Tot gauw,  Reispiet Xxx



Bijna is het 6 december en ik weet zeker dat Sint graag een versje/liedje hoort. 
Dus oefenen we verder ons nieuwste versje in.

Dag Sinterklaas, 
Zou ik een Pietje mogen zijn ?
Eén met een Pietenpakje

want dat lijkt me reuze fijn.
Ik ben niet bang voor paarden

en durf best op het dak.
En ik ben sterk genoeg om te sleuren met een zak.

Een kleine witte Pieterman - 
dat staat toch heel apart 
Maar als dat een probleem is..
Nou .. dan schilder ik mij zwart. 

De verkleedkoffer wordt aangevuld mét een pietenpakje en een outfit voor de Sint.

Bij het zien van zoveel mooie spullen, gaat juf uit de bol tot groot plezier van de kleuters. 
(foto's volgen - juf Muriel was fotograaf van dienst) 
Heeft juf zich werkelijk in het Pietenpakje gewurmd ? 
Ja hoor .. zeker weten ! 
En heeft ze een Pietenmuts aan samen met de mantel van Sint ? 
Zeer juist, want juf is Sinte-Piet en Emiel speelt noodgedwongen Zwarte Klaas 😊
Eventjes spelen we op verplaatsing bij de kleintjes van juf Muriel..
Ontdekken zij de fout ?! 
Stanne roept me tot de orde : Juf Tania toch, je bent weer helemaal mis ! 
Goed gezien, Stanne.. even een 'pakjeswissel' doorvoeren.

 Even de adem inhouden .. en ja, het past ! 
De peuters proesten het uit.. Jij bent veel te groot en het pakje is veel te klein ! brullen ze. 
Niks van, waar een wil is is een weg ! Zie je wel, precies mijn maat ! vul ik aan. 
Emiel kan er alleen maar hard om lachen .. Die juf toch ! 

Als ik de klas verlaat, moeten de kleintjes nog steeds lachen.. wat een gekke juf ! 

Genoeg plezier gemaakt, over tot de orde van de dag.
We gaan schilderen ! Wat dacht je van een (vr)olijke en kleurrijke Zwarte Piet ?! 
Deze bengels beginnen er alvast aan. 

Als groep één klaar is met de opdracht is het net tijd om een stuk fruit te smullen. 
Arthur komt snel aanlopen : Juf Tania, ik wil ook schilderen ! 
Geduld Arthur, eerst verse vitamientjes opdoen. 
Na de speeltijd vliegen we er samen weer in. 



Het resultaat zijn prachtige kunstwerkjes.
Die foto krijgen jullie pas morgen te zien. 
Wie niet schildert, speelt in de hoeken. 
Maar wat als het regent ? Wordt de Sint dan niet nat ? 
Neen .. neen .. neen .. Kijk juf, ik heb mijn muts over de boot gezet, zo blijft Sint helemaal droog 😀

Is het de wind die speelt ?? 
Of zit de komst van de Sint er voor iets tussen ? 
Wie zal het zeggen ?! 
Ik weet één ding, de kleuters vormen één front en voeren allerlei kattenkwaad uit. 
Ik geef meteen enkele voorbeelden : 
Maandag liep ik refter en één van de kleinste kleutertjes had haar laarzen uitgespeeld
en die bovenop de tafel gezet. En de sokken ?  Die lagen er parmantig naast. 

Voor afbraakwerken moet je in de Tandem zijn ! 
Gisteren tijdens de middagpauze hoorde ik onophoudelijk gebonk. 
Ik ging een kijkje nemen en toen viel de drankfontein (althans een onderdeel) naar beneden. 
Enkele K1-tjes hadden niet beter gevonden om schoppend de drankfontein naar beneden te halen. 

Wist je dat er een nieuwe rage opgedoken is in de kleutertuin. 
De kleuters nemen gewoon waar ze zin in hebben. 
Hebben de ouders een banaan meegegeven 
maar heeft de kleuter zin in de kiwi van de buurvrouw/- man 
dan ruilen ze gewoon die handel. Onvoorstelbaar !
Maar hier steek ik echt wel een stokje voor ! 😉
In elk geval, ze kunnen maar proberen. 

Hopelijk krijgen de ouders geen kuren 😀
Dat zou werkelijk de deur dichtdoen. 

Emiel heeft een flinke dosis rosse centjes bij.
(foto volgt - ben deze vergeten maken) 
Maar hij heeft nog een belangrijke mededeling voor mij : 
Die centjes zijn wel voor onze pot hoor ! 

Ook de centjes van de lagere school lopen volop binnen. 
Deze namiddag kan ik sorteren en nu ik toch bezig ben maak ik de totale som voor de lagere school. 

840 muntstukken x € 0.05 = € 42.00
1664 muntstukken x € 0.01 = € 16.64
2163 muntstukken x € 0.02 = € 43.26
4667 muntstukken ter waarde van € 101.90
Tel hierbij € 137.25 van K2 en we hebben een eerste tussenstand van € 239.15

Nu is het wachten op het verzamelde bedrag van juf Ilse. 
Ze houdt er de spanning goed in en doet heimelijk. 
Zou ze nog een (geheim) plan hebben ? 
Ook de rospot van de kleinsten moet nog ingediend worden. 
Ik ben benieuwd.. voorlopig verslaat de kleutertuin de lagere school.
Forza de mini-Tandem !! 💖💖💖








Geen opmerkingen:

Een reactie posten