woensdag 27 november 2019

28 november 2019

Een berg afwas wacht me en nu ik vroeg op school ben, controleer ik toch even de kast met keukenspullen. 
Vies ! Het bestek en de borden kunnen een sopje best gebruiken en ook de kast moet uitgewassen worden. 
Intussen brengt juf Ilse de stapel vuile handdoeken naar de keuken en laat de wasmachine draaien.
We zijn net klaar als de bel rinkelt. 
De schooldag gaat van start ! 

 Dag 4 : Willkommen in Deutschland !

Piet zet zijn reis verder.. 
Hij is er (denkt hij toch) .
Als hij de vlag ontdekt, weet hij het zeker - dit is België ! 
Maar ook nu zit Reispiet grondig fout .. dit is Duitsland ! 


Brief van Piet : 

Ola Amigo's, 

Eindelijk, ik ben er ! Zeker weten ! 
De vlag kleurt zwart - rood -geel. Dit moet dus wel België zijn. 

Ik ga op zoek naar de grootstad Brussel.. en breng meteen een bezoekje aan het hoofdkwartier 
van de Rode Duivels. Ik kijk er naar uit - wie weet ontmoet ik wel de held van het veld ..
Eden Hazard of Kevin De Bruyne. 
En bij een hongerklopje ga ik proeven van een bakje friet met heel veel mayo..
pas daarna zak ik af richting Eeklo, op zoek naar de Tandem.

Wacht eens even ! Hola, wat nu weer ? 
Iemand begroet me met Gutentag ! Oh neen, waar ben ik ? 
Ik vraag het even na.. 

Dit geloof je nooit, dit is Duitsland ! En niet België.
Wisten jullie dat de vlaggen gelijkend zijn ? 

Nu ik toch in Duitsland ben, kan ik best eens langslopen bij Peter Aus Deutschland,
een nette jongen en hij heeft steeds zijn pietenkrullen in de plooi. 
Aardige kerel ! 

Dan lezen we gezellig in het sprookjesboek van de Gebroeders Grimm
en zingen een echte Duitse schlager "Schön ist es auf der Welt zu sein"
Heerlijk !!  Zingen jullie ook mee ? 😉

Tot gauw ? 
Groetjes, Reispiet Xxxx

Mijn kleuters zijn benieuwd naar het lied dat Piet wil zingen. 
Een lesje Media is in deze gepast en dus zoek ik de woorden op.
Een raar taaltje hoor ! lachen mijn kleuters. 
Wij verstaan dat niet ! 
Dus haal ik mijn beste Duits boven en vertel mijn kleuters 
Ich bin Fraulein Tania !! 
Huh ???!!! 
Und ich spreche deutsch ! 
Mijn kleuters liggen in een deuk.
Hun nieuwsgierigheid is geprikkeld - Was er in Frankrijk en Italië ook een lied voor Piet ? 
Eventjes opzoeken .. 
La ballade des gens heureux en Gente di mare .. dit lijkt nog moeilijker. 
Alhoewel, Roeya weet waarover het gaat - zij spreekt Frans en 
ook Canakan herkent de taal. Leuk ! 
Zingen ze in Spanje ook, juf ? 
Toevallig ken ik een Spaans kinderliedje .. daar gaan we !! 

Vandaag hebben wij de wereld op zak ! 
Er valt heel wat te beleven op deze wereldbol.

Maar ook nu roept de plicht ! 
Wir gehen arbeiten, lach ik. 
Zie ze kijken ! 
Tot Emilia een opmerking maakt : Jij praat vandaag zo raar 😀
 Wist je dat je twee handen hebt die samen kunnen werken aan een opdracht ? 
Echt ? vraagt Robbe. 
Even later heb ik een klein beetje spijt van deze opdracht. 
Kleuters raken in de war als ze in de ene hand de rol moeten vastnemen en 
met de andere het penseel moeten manipuleren. 
Bij sommigen is het zo dat ze vergeten welke hun voorkeurshand is 
en die liggen echt wel in de knoop nu (letterlijk zelfs) 





Wat het uiteindelijk wordt, is nog een verrassing. 
Ik hoop dat morgen duidelijkheid brengt. 

In de namiddag is 'het vet van de soep', ook bij de juffen.
Juf Ilse - die na de refter haar middagmaal komt oppeuzelen in mijn klas - 

verstopt zich achter haar handen. 
Hiermee wil ze zeggen : Ik ben hier niet ! 
Ik noem het struisvogelpolitiek  maar ja .. wie ben ik ! 
Zo zit ze 5 minuten lang in mijn klas. 
En dan wordt het Ilano plots te veel.
Wat doet juf Ilse hier eigenlijk nog ? vraagt hij. 
Ze heeft geen zin meer om te werken, ze is moe ! probeer ik. 
En eerlijk, ik ben ook moe ! 
Weet je wat, ga bij juf Muriel maar denk eraan.. wie de klas verlaat, komt er niet meer in 😀
Benieuwd wie goed geluisterd heeft ! 
 Dat is duidelijk !
 Iedereen verlaat de klas, op twee kleuters na ! 
Mijn jongens blijven gezellig bij me in de kleuterklas. 
Wat zal juf Muriel zeggen ? 
 Blijkbaar niks, onze kleuters hebben netjes plaatsgenomen en 
kijken mee naar een online filmpje van Sint en Piet. 
Juf Ilse en ik besluiten mee te doen met de Pietendans en springen op tafel.
Daar gaan we ! 
Linkerbeen, rechterbeen tralalalalalalala .. 
Na de dans ben ik pompaf. 
Even mijn gevleugelde woorden opdiepen : 
Wie mij lief heeft, volgt mij !  
Slechts enkele kleuters hebben dit begrepen. 
Ik keer noodgedwongen op mijn stappen terug en roep : 
Wie mij lief heeft, volgt mij want ik heb een zak vol koekjes. 
Het werkt ! (Het is hen dus om de koekjes te doen)
Iedereen holt achter me aan .. alleen, ik heb helemaal geen koekjes. 
Dus sturen we alle kleuters op juf Cheyenne af - zij vervangt juf Joke vandaag. 
Die arme juf weet niet wat haar overkomt..
en als ik dan ook nog met de koekjes van juf Ilse ga gooien 
- onze kleuters kunnen maar best voorbereid zijn op het feest van volgende week - 
 is het hek helemaal van de dam. 
Juf Cheyenne heeft haar 'doop' nu wel gehad. 
Ik geef nog een korte turnles en dan keert iedereen uitgelaten weer naar de klas. 
Tijd om een liedje te leren en iedereen weet dat ik fan ben van Kapitein Winokio.
Laat hij nu toch mooie liedjes hebben van de Sint 

Er zit een wortel in mijn schoen Er zit een wortel in mijn schoen
voor het paard van Sinterklaas 
Het paardje vindt dat heerlijk, 
want het lust geen speculaas

We probeerden ook eens pizza
en een chocoboterham
Maar een wortel eet hij 't liefste
want dan loopt hij minder stram. 

Voor volgende week zit er nog een lied in de muziekkoffer van kapitein Winokio 
Ik blijf wakker voor Sinterklaas Ik blijf wakker voor Sinterklaas
Ik ga nog niet slapen 
Mijn schoen staat klaar
Een brief erin en 
een wortel voor zijn paard

Ik blijf wakker voor de Sint
Ik blijf langer op
Nu hopen dat ik niet indommel
want dan mis ik al die .. (snurk snurk snurk) 

 Nog meer rosse centjes voor K2 ! 
Dank je .. 



Uit de kindermond : 
In de klas speelt een Sint-liedje "Wie komt er alle jaren daar weer vanuit Spanje varen"
Niks mis mee, dacht ik .. tot Robbe dacht te horen
 'Sinterklaas pistolet' ipv 'Sinterklaas hoezee'
😁


Tijdens het spel hoor ik Arthur : 
Yow, Ik ben Jules en dat staat op mijne pull 
 😁
Waarop ik zeg : Ik dacht dat jij Arthur heet. 
Dat is zo, maar ze zeggen dat op de radio in mijn auto, repliceert Arthur. 

Elke ochtend is er een brief van Reispiet. 
Hoe komt die brief hier ?  vraagt Noah. 
Eigenlijk brengt 'Roekoe' mij die brief, nog voor de school begint, 
 is mijn antwoord op Noah's zijn vraag. 
Even later, tijdens de koekjespauze zitten Noah en Arthur met de rug naar mij gekeerd. 
Hé jongens !! Wat gebeurt er ? vraag ik verwonderd. 
Waarop Arthur zegt : Wij kijken of Roekoe komt aangevlogen !
😁
 
Belangrijk bericht .. belangrijk bericht .. 
Morgen worden de inschrijvingen voor het Sint-ontbijt afgesloten.
Zaterdag plaats ik de bestelling bij de bakker. 
Wie er wil bij zijn, geeft morgen ten laatste de centjes mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten