dinsdag 24 september 2019

24 september 2019

Voorlezen .. het leukste moment van de dag .. 
Hadden we vorig schooljaar nog een voorlees-papa
dan kunnen we dit schooljaar rekenen op een voorlees-mama. 
Zij leest vandaag voor uit 'de knuffelkoningin'. 
Mijn kleuters zijn helemaal mee in het verhaal.
En o wat zijn ze stilletjes 😉

Als de voorlees-mama vertrokken is, wil Niene mijn ongezouten mening horen. 
Heeft mijn mama goed voorgelezen ? vraagt ze. 
Natuurlijk, ze mag nog komen voorlezen ! zeg ik. 
OK, ik zoek deze avond nog een nieuw boek, belooft Niene.



Dierenweetjes in de Tandem ..
Soms hebben katten weleens een belletje om. 
Weten jullie ook waarom ? is de vraag die ik stel.

..Omdat katten dit leuk vinden, weet er eentje.
..Omdat katten graag mooi zijn, denkt nog een ander. 
..Omdat belletjes zo leuk klinken ..

Zal ik het jullie eens verklappen ?
Katten krijgen een belletje om vogels te waarschuwen dat de kat in de buurt is. 
Gedaan met sluipen en vogeltjes vangen dus.. 

Zullen we onze geknutselde kat ook een belletje geven ? vraagt Emiel.
Goed idee, maar ik heb geen belletjes in voorraad. 
Ik beloof mijn kleuters op zoek te gaan naar belletjes.
Als iemand ons kan helpen, zou dat heel fijn zijn. 
Tot op heden heb ik nog geen belletjes gevonden.
Ik blijf zoeken.

De kleuters zijn in de ban van de katachtigen. 
Een kat als huisdier ? Dat kan.
Maar wat met die andere katachtige ? De leeuw ? 
Een aparte categorie, zo blijkt.

We kleuren een leeuw in, alsook de manen. 
Maar wat als die ontsnapt ? 
Dus koppelen we er nog een knipoefening aan vast .. als een leeuw in een kooi ..






Mooi gekleurd, niet ?! 
 Tralies knippen, een fijn werkje.
En omdat het bijna dierendag is, leg ik 'de kniptechniek' uit binnen het thema.
Vleugeltjes dicht (armen tegen het lichaam aan) en knippen maar.
Wie toch zijn vleugeltjes opent, maan ik aan die te sluiten of straks komt er nog een ei 😊
Ze hebben het begrepen en nu oefenen.






En na het werk, kunnen de kleuters terug naar hun spel.

Jammer dat er in de buurt geen zoo is. 
Ik zou zeker en vast met mijn klas beestjes gaan kijken
want zeg nu zelf  .. dierenmanieren, het leukste dat er is. 

Lichamelijke opvoeding met juf Cheyenne.
Snel het sport-shirt aan, een oefening in zelfredzaamheid.
Vandaag komt daar nog een extraatje bij : 
Wat je eerst aantrekt ligt bovenaan,
wat je laatst aantrekt, komt onderaan de stapel te liggen. 
Zo oefenen wij het alvast in (ter voorbereiding van de zwemles op school)

En dan was er nog .. regen ..

Na een mooie zomer, krijgen we vandaag een eerste stevige regenbui over ons heen. 
Benieuwd of de kleuters nog weten wat regen is 😉
De eerste druppels die op de ruiten vallen, zijn de aanleiding tot mijn vraag. 
Hé kijk, wat is dat ? 
Dat is regen, juf ! krijg ik te horen. 
Ik vraag verder .. Wat is regen ? 
En dan krijg ik een onverwacht antwoord : .. dat is nat !! 😀

1 opmerking:

  1. Ik waande me volledig als nicole van nicole en hugo. Op het einde van het jaar zullen mijn kleutertjes dit ook zijn...

    BeantwoordenVerwijderen