zondag 15 september 2019

16 september 2019

Welkom op de superheldenschool ! 

Deelthema 1 : Welkom in mijn klas ! ( 02 - 06 september )
Deelthema 2 : IK, kleine superheld ! ( 09- 13 september )
Deelthema 3 : IK en mijn talent(en) ! ( 15 - 19 september )

Iedereen is bijzonder, ook jij hebt een talent.
Hier ben je veilig en mag je zijn wie je bent ! 
Wat zit er in jouw KNAP-zak ? 
Het antwoord op deze vraag proberen we te vinden via allerlei leuke opdrachtjes
en té gekke activiteiten. 

Ben jij REKEN-knap ? 
Dan hou je van puzzelen, bouwen met blokken, 
rekenen, topografie, analyseren, zoeken naar verbanden

Ben jij TAAL-knap ? 
Dan hou je van verhalen, grapjes, lezen, praten, andere talen

Ben jij BEELD-knap ? 
Dan hou je van prenten, tekenen, knutselen, ontwerpen, kleuren 

Ben jij MUZIEK-knap ? 
Dan hou je van geluiden ontdekken, muziek in al zijn genres, zingen, ritme 

Ben jij BEWEEG-knap ? 
Dan hou je van bewegen, sport en spel

Ben jij SAMEN-knap ? 
Dan hou je van gezelligheid, feestjes, vrienden

Ben jij ZELF-knap ? 
Dan hou je van dromen, filosofisch denken, 
op je eentje werken en stel je hoge eisen aan jezelf

Ben jij NATUUR-knap ? 
Dan hou je van planten, dieren, natuurverschijnselen, buiten zijn
en ontdek je graag alles om je heen. 

Welkom op de superheldenschool - week 3. 

16 september 
Spelen met taal staat voorop bij TAAL-knap

Vandaag is het een dag vol tegenstellingen zoals 

in - uit, op - onder, voor - achter, boven - beneden, binnen - 
buiten, omhoog - omlaag, vooraan - achteraan, 
door - langs, tussen - naast, veraf - dichtbij 
Aan de hand van een raadsel en een prent weten de kleuters waarover het gaat. 

Wist je dat de K2-tjes ook oefenen op ontluikend lezen ? 
Aan de hand van pictogrammen lossen ze een oefening zelfstandig op. 






Ook de praatronde is altijd leuk, zeker voor de juf !
Ik krijg er de gekste dingen te horen, zo ook vandaag. 

Een kleutertje beweert dat papa een 'smurfenpak' draagt. 
Als ik even later papa zie, weet ik waarover het gaat. 
Zijn werkpak is helemaal blauw, vandaar .. 
Ik kan het niet laten en vraag Waar is die smurfenmuts dan ? 
En ook nu krijg ik een passend antwoord : Dat is voor de winter, juf ! 😊

Een spelletje 'namen noemen' sluit ons dagthema af. 
Taal in (bijna) alle facetten ... 
En er is nog meer nieuws te rapen in onze kleutertuin. 

Deze morgen mochten we een nieuw klasgenootje verwelkomen .. 
Dag Luna, welkom in onze klas.



We starten onze actie rond de mobiliteitsweek met als afsluiter op 
vrijdag 20 september 'de strapdag'
Elke dag brengen we in kaart wie stapt of trapt naar school.
Stap of trap je, dan kleef je een sticker. 
Ons doel is om op vrijdag iedereen een sticker te kunnen  geven. 
Meer zelfs, .. wij juffen helpen jullie alvast bij deze uitdaging. 
Op vrijdag 20 september - strapdag dus - is de schoolpoort enkel open voor wie stapt of trapt.
Het hele schooldomein wordt verkeersvrij gehouden voor onze kleuters.

Jawel, ook de juffen kunnen stappen of trappen naar school - geen auto's toegelaten !!!
Ik ga alvast op zoek naar extra verlichting 
want bij vertrek richting Eeklo zal het nog donker zijn. 




Op de agenda .. proefmoment in de eetzaal. 
Nu we een nieuwe maaltijdenleverancier hebben in onze eetzaal,
kunnen we vandaag al eens uitgebreid kennismaken met het lekkere aanbod. 
Sommige ouders hebben dan ook ingetekend voor dit proefmoment
en zo komt het dat ik na school gezellig kan aanschuiven met Emiel en co. 
Gezellig én heel lekker !! 

Tijdens dit etentje leer ik dat er komende donderdag  
een voetbalwedstrijd gespeeld wordt 
en dat één van onze leerlingen (een oud-kleuter van mij)
mag aantreden bij de aftrap. 
Ik ga alvast kijken ! 

Deze avond blijven de mails maar binnenkomen. 

Op vrijdag 27 september is er de 'Campusrun' 
en opnieuw zal het schooldomein autovrij gemaakt worden. 
Wij doen opnieuw mee, dit keer onder de noemer Strapdag bis 
of WK de Tandem 2019 (ik ben er nog niet uit)

Verhaal van de dag : 
Als kleine vrienden van de natuur trekken we regelmatig samen naar buiten,
zo ook vandaag. 
Na een heerlijke zomer doet de herfst stilaan zijn intrede. 
Allerlei herfstvruchten vallen uit de bomen .. eikels, noten, dennenappels enz
En net die dennenappels gaan we vandaag rapen. 
Niene weet er alles over, want diezelfde dennenappels vallen ook in haar tuin..
zelfs in haar frietjes als ze buiten eet 😁
Zij wil van die dennenappels af en ze belooft dat ze die zal rapen voor de klas. 
Dank je wel, Niene. 

Uitspraak van de dag ..
Juf, ik ga de dennenappels niet rapen want er zitten 'issepetten' onder 😁😁😁







Geen opmerkingen:

Een reactie posten