woensdag 11 september 2019

11 september 2019


Drie keer per week kan je me 's morgens vinden aan de schoolpoort.
Zo ook deze ochtend. 

Het weer zit niet echt mee .. 
het 'miezert' maar ik besluit samen met de kleuters de motregen te trotseren.
Het wordt nog een lange, koude winter en een beetje regen kan echt geen kwaad ! 

Ik begroet vrolijk elke kleuter en
 het valt me op hoeveel kleuters vandaag gekozen hebben voor een sportieve outfit.
Mama Axelle weet me bijna te overtuigen : Het is vandaag dag van de sportclub ! 
Ik moet het bijna geloven 😉

Ik beken .. ik weet het eigenlijk niet zo goed meer ..
Je hebt dag van de leerkracht, dag van de directeur, strapdag, dierendag,
gedichtendag enz
 Een mens zou al eens het noorden kwijt geraken, zoals ik nu. 
Maar als ik even nadenk, weet ik het weer.
Niks van .. 
dag van de sportclub valt in de week van de strapdag
 .. volgende week dus ! 
Toch goed geprobeerd 😁

Noteer alvast deze 2 dagen in jullie agenda 
woensdag 18 september : dag van de sportclub 
vrijdag 20 september : strapdag in de Tandem 


Geen verhaaltje deze morgen, wel een versje om te memoriseren 
en wat voor één .. 
Ik heb het alvast geprint op een A3-tje . 
Zoveel woordjes, vindt Bess. 
Kan jij die allemaal lezen, juf ? vraagt Axelle. 
"Oeink !!!"  (Emiel is onder de indruk.)

Hier komt het dan, ons indrukwekkend lang versje

In de klas heb ik 
..een naald om te prikken
.. een schaar om te knippen
.. blaadjes om te scheuren
.. wasco's om te kleuren 
.. papier om te vouwen 
.. blokken om te bouwen
Geen tijd om mij te vervelen
.. veel vriendjes om mee te spelen

En ons vervelen doen we helemaal niet; 

Sinds vorig schooljaar werken we in de kleutertuin met een herbruikbare knutsel-werk-tas
en om deze tas op te vrolijken gaan we vandaag aan de slag met verf, knikkers en papier. 
En ik heb het geweten .. in hun jeugdig enthousiasme spat de verf in het rond 😏
Het resultaat van deze activiteit kan je binnenkort bewonderen. 
Dit knutselwerk siert een heel schooljaar lang de knutsel-werk-tas van je kleuter.
















Een lesje wiskundige initiatie staat ook op de agenda - 
kijk en vergelijk, hierbij passen we de één-één-relatie toe
Opdracht : Knip de schooltassen en breng ze onder bij het overeenstemmende symbool
Eenmaal klaar vliegt alles het droogrek in. 


En om de schooldag af te sluiten hebben we het nog even over sociale vaardigheden. 
Een klein woordje dat een grote lading dekt 
.. RESPECT ..
een basishouding.
Respect voor elkaar en voor alles rondom je. 

.. Respect voor de juf, 
.. Respect voor de klasgenootjes,
.. Respect voor wie anders is,
.. Respect voor andermans spullen

Ons klaslied : 
Jouw haar is zwart,
mijn haar is rood
Jij zegt bonjour, 
ik zeg hallo 
Jij en ik, ik en jij,
wij zijn anders maar wij zijn samen blij ! 


Oproep .. oproep .. oproep .. oproep .. oproep .. 

Waarschijnlijk zagen jullie ook de beelden van het overmatig plastiek-gebruik in onze samenleving. 
Omdat ook wij begaan zijn met onze planeet,
 zijn wij sinds vorig schooljaar overgeschakeld naar de herbruikbare knutsel-werk-tas. 
Heb je er al eentje, breng die snel mee naar de klas. 
Heb je er geen ? 
Voor € 2.50 is die leuke tas van jou.
En denk eraan, ze gaat een volledige kleuterloopbaan mee. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten