dinsdag 7 november 2017

7 november 2017


De eerste koude-prik hebben we deze morgen kunnen voelen. 
IJs krabben van de auto's werd mijn deel ..
Stilaan wordt het echt Sinterklaasweer, best gezellig ! 

De kleuters lopen er warmpjes bij mét een muts, sjaal en een paar wanten. 
Ik leer hen hun muts en sjaal te 'verstoppen' in de mouwen van hun jas -
zo moet ik niet de hele dag op zoek naar 'verloren voorwerpen' 
De verwarming op school heeft kuren, niks té warm !
Dus op zoek naar klusjesman Geert dan maar. 
Jij weer, ze heeft het weer koud ! is zijn antwoord. 
Maar na controle van de stookplaats, hoor ik hem niet meer ..
Zie je wel, ik had gelijk .. 
de thermostaat Geertje ! Altijd controleren !

De auto's op de schoolparking zitten onder een ijslaagje, anderen niet ..
Hoe kan dit ? 
Djalica weet het : Die zijn bevroren en koud van binnen én van buiten ! 
En gelijk heeft ze !
Als ik het verhaal van mijn auto vertel, die vandaag een andere kleur heeft
door het ijs, zegt Emiel opgetogen : Waw, jouw auto is betoverd ! 

Deze morgen word ik bedolven onder de briefjes en tekeningen. 
Latoya en Hailey hebben tekeningen bij - leuk ! 
Ook mijn oproep voor een nieuw 'droogrek' blijft niet onopgemerkt. 
Emiel vraagt het zijn papa en Korneel zijn papa wil ook wel een nieuwe kast maken. 
Fantastisch ! Eindelijk zullen we een stevig exemplaar hebben. 

Wat me deze morgen meteen opvalt, zijn de fluo-jasjes in mijn klas.
Iedereen draagt er eentje, vandaag is iedereen fluo ! En dus gaan we samen op de foto ! 
Dit verdient een dubbele sticker op de spaarkaart vandaag !


Meteen kondig ik aan dat we morgen zeker onze fluo-jas niet mogen vergeten
want wij gaan stappen naar de bibliotheek op zoek naar een lading leesvoer !
Ik wil een boek over een raket, zucht Nikola.
Cas wil er eentje waar een konijn de hoofdrol speelt - Ik hou zo van konijntjes zegt hij.
Linde zal er één zoeken over een schaap - Schapen zijn zo zacht, net als honden ! is haar verklaring. 
Djalinca wil een boek over een 'Karet' Het is me een raadsel wat ze wil zeggen
tot ik het mysterie ontrafel .. haar 'karet' is eigenlijk een 'raket' 😉

En dan vraagt Emiel wanneer ik eigenlijk ga voorlezen uit het boek van Hennie de heks. 
Het was zo spannend en toen wou je niet meer voorlezen, zegt Emiel. 
Wel Emiel, ik heb er terug zin in 😊😊😊 .. daar gaan we ..

Hennie de heks woonde in een zwart huis in het bos. 
Het huis was zwart van binnen en zwart van buiten.
De tapijten waren zwart. De stoelen waren zwart. 
Het bed was zwart en 
er lagen zwarte lakens en dekens op.
Zelfs het bad was zwart.

Hennie woonde in haar zwarte huis met haar kat? Helmer.
Hij was ook zwart.
En daardoor begon de ellende .. 
.. Op een dag, na een lelijke val, besloot Hennie 
dat er iets aan gedaan moest worden.
Ze pakte haar toverstokje, zwaaide er een keer mee en ABRACADABRA ! 
Helmer was geen zwarte kat. Hij was fel groen ! .. 

.. Als Helmer buiten in het gras zat, kon Hennie hem niet zien, 
zelfs niet als zijn ogen wijdopen waren. 
Hennie kwam naar buiten rennen, struikelde over Helmer,
maakte drie saldo's door de lucht en viel midden in de rozenstruik.
Dit keer was Hennie woedend.
Ze pakte haar toverstokje, 

zwaaide er vijf keer mee en .. ABRACADABRA ! 
Helmer had een rode kop, een geel lijf, 
een roze staart, blauwe snorharen en vier paarse poten.
Maar zijn ogen waren nog steeds groen. 

Nu kon Hennie hem altijd zien, zelfs als hij door het gras kroop .. 


Maar ook vandaag stopt hier mijn verhaal !
Wat een zucht ! Nu weten we nog niet wat er gaat gebeuren, juf !
Even geduld, we zijn bijna aan het einde van het verhaal .. 😉😊
Is dit nu gemeen van me ? 
Ik denk het niet .. 
nu vergeten mijn kleuters nooit meer dat een boek een opbouw kent,doel bereikt !!! 

In de spelletjeshoek staat een 'nieuw' gezelschapsspel. 
Voorbije nacht kwam Hennie naar de klas en zij leerde juf de spelregels kennen. 
Vandaag leer ik het aan mijn kleuters. 
Korneel heeft echter een vraag : Komt Hennie ook eens met ons een spelletje spelen ? 
Euh .. 😏
 De spelregels zijn gekend, we gaan van start .. 
Doel : verzamel als eerste een heksenketel vol paddenstoelen. 
Dit vraagt heel wat concentratie en geheugenwerk. 
En natuurlijk moet je de vriendjes 'controleren', want zij zijn meester in 'vals spelen' 



Net voor de speeltijd begint, komen enkele kleuters van K3 -mijn vroegere K2-tjes-
binnengestormd .. 
 Wij gaan een pit van een mandarijn planten, zoals je ons vorig jaar leerde met een pit van een appel 
Neen toch, dan moet ik volgend jaar altijd maar mandarijnen eten, zeg ik verontwaardigd 
en weg zijn ze, de sloebers. 


Na de speeltijd gaan de K2-tjes sporten.
Ik blijf helemaal alleen achter in mijn klas. 
Maar de K3-tjes hebben andere plannen met me :
Juf Tania, wij leren over robots .. kom je even kijken ?!
En dat doe ik met veel plezier, nog eventjes op bezoek bij mijn 'kastars' van vorig jaar. 
Ik krijg meteen een demonstratie ! 
Robot 1 kan stappen en draaien .. 
maar hij heeft evenwichtsproblemen, denk ik. 
Bij elke draai valt hij om. 

Zal ik eventjes bij sleutelen ? vraag ik. 
Angstvallig proberen de K3-tjes me op andere gedachten te brengen. 
Wat ? Geen vertrouwen in mij ? 

 Julot heeft ook zijn robot mee .. fantastisch wat die allemaal kan .. stappen, praten, grijpen enz

Alessio heeft dan weer de robot van zijn broer in bruikleen gekregen, een heuse dino .. 
kan stappen en brullen .. 
Lust hij soms ook juffen ?? vraag ik. 
Hilariteit alom. 
 Vrijdag gaat K3 naar het robot-museum. 

Kijk en luister, dan kunnen jullie voor mij een robot knutselen..

Een refter-toezicht-robot, dat is wat ik wil !

Juf Joke heeft het geroezemoes intussen gehoord en komt er snel bij : 
Ik wil een robot die alles 35 keer herhaalt ..(dus een kopie van jezelf, lieve collega ? 😊)
 Komt ervan hé als je een stoute tong hebt ..
 ter verduidelijking : 
Linde haar jas zat vast en zei tegen me : Juf Joke, mijn jas zit vast !
Waarop ik zei : Wist niet dat ik nog zo jong was !
Waardoor juf Joke repliceerde : .. En ik niet dat ik al zo oud was ! 
Geef toe, 
waar is het RESPECT gebleven - trouwens zo oud ben ik ook niet, hoor ! 😈
Neen, ik wil een robot met een hart van goud !! 

Juf Wendy (secretariaat- moet net niet tussenbeide komen ..
Zij gooit het gesprek al vlug over een andere boeg : Ik wil een strijkrobot ! 
Ik vrees dat de K3-tjes een zware periode tegemoet gaan. 😕👍
Succes ! 



2 opmerkingen:

  1. Wel Juf Tania., hier is je ‘robot met een hart van goud’.., ik heb 2 heupprotheses en een knieprothese... ze noemen me hier thuis ‘heel liefdevol’ ! ‘Robocop’ vooral als ik niet vlug genoeg uit hun weg ga.., en je weet ik heb een een hart van goud.... xxxxx uw teergeliefde collega.. xxxx

    BeantwoordenVerwijderen