maandag 6 november 2017

6 november 2017


De herfstvakantie hebben we gehad .. 
Op naar de 'mooiste' en 'gezelligste' periode van het jaar -
Sint en Kerst ! 
Ik ben er helemaal klaar voor, 
hopelijk mijn bengels ook ! 

Na één week toezichtvrij, sta ik deze morgen aan de schoolpoort
onze kleuters op te wachten.
Eenmaal in de klas hebben mijn kleuters veel te vertellen. 
Zo te horen hadden mijn kleuters een fijne vakantie,
zo eentje waarvan je nog dagen na geniet ! 
 Linde maakte met haar gezin de oversteek naar het zonnige Spanje. 
Bij haar terugkeer, maakte ze enkele kleurrijke werkjes voor me .. dank je ! 
Hailey heeft dan weer een tekening van mijn favoriet bij .. Olaf ..
En Mona ? 
Die heeft een cadeautje bij voor de klas - 
Spelend leren in de kleuterschool ..
Ik maak er meteen een studie van en 
kijk wat we ermee kunnen doen in onze kleuterklas. 
Dank je wel Mona, dit is wel een heel leuke verrassing ! 

En juf ?? Wat heeft juf te vertellen ?? 
Die heeft deze week een boek op bezoek ! 
Een grappig boek over Hennie de Heks die 
het zwaar te verduren heeft met haar zwarte kat Helmer.



Vandaag lees ik het eerste deel voor in de klas.
Morgen krijgen mijn kleuters het vervolg te horen - 
zo zien/ervaren de kleuters dat verhalen een opbouw hebben.
Ik was net iets té optimistisch in mijn lesvoorbereidingen rond het thema herfst,
dus verwerk ik de resterende activiteiten nu in het thema 'een boek op bezoek' 
Vandaag hebben we het over het huis van Hennie .. een echt heksenhuis, 
helemaal zwart van buiten en helemaal zwart van binnen .. 
Maar kleuren toveren, kan ze als de beste .. en dus doen mijn kleuters mee - 
een blad vol kleuren met uitzondering van zwart ..








Wie niet werkt aan een creatieve activiteit, gooit zich op een bouwwerk : 
het huis van Hennie de heks !
Dit vraagt heel wat overleg en al snel ervaren de kleuters dat wat je samen doet, beter lukt ! 


Na een hele dag bouwen en aanpassen, is het huis eindelijk klaar ! 
En nu maar hopen dat Hennie komende nacht dolblij is met haar nieuwe woonst ! 😉
Andere kleuters bakken de lekkerste 'heksenkoekjes' voor Hennie en Helmer. 
Honger zullen ze dus ook niet hebben. Smakelijk ! 


In de namiddag spelen we taalspelletjes :
we verzinnen spreuken op rijm ! - een eerste kennismaking met rijm ! 
Vb Hokus pokus zoen .. het gras is .. (groen !) 
Hokus pokus peel .. de zon is .. (geel !)
En we gaan maar door .. 
Leren heksen dat allemaal op de heksenschool ? vraagt Cas vol bewondering. 
Ja hoor, Cas én nog veel meer ! 


Uit de kindermond :
Latoya vertelt me deze morgen dat mama mij een foto zal doorsturen.
Denk het niet, jouw mama weet me niet te bereiken ! zeg ik nog. 
Latoya houdt vol .. 
Jawel, ze heeft jou deze vakantie nog getelefoneerd. 
Weet je dat dan niet meer ? 
Ik kijk verbaasd maar Latoya gaat onverstoorbaar door .. 
Wel, die keer dat ik stout was en mama jou gebeld heeft !!😊😊😊(dit is lachen)
Zo zit dat dus .. en ik weet het plots weer !! 😉😉😉

Gezocht .. creatieve, handige ouder .. 

Het is mijn dagje niet, deze morgen breekt een kleuter mijn bloempot..
Ok, scherven brengen geluk .. dus ruim ik op zonder morren. 

Even later loopt het weer mis, in de refter vliegt een fles van tafel ..

Zou het dan toch mijn geluksdag zijn ? 
Nog meer scherven ? 
Opruimen maar ! 

In de namiddag loopt het pas goed fout. 

Terwijl we ons crea-werk bewerken met ecoline, valt het 'kartonnen' droogrek om.
Verdorie toch !! Volledig door zijn poten gezakt - wij werken té veel !
Dit is nu al het tweede exemplaar dat het begeeft. 
De inhoud ligt op de grond en dus kan ik weer opruimen .. grrrrrr 😈😈
Wij hebben dringend nood aan een stevig exemplaar, eentje uit hout ! (zie onderstaand model) 

Wie wil voor ons zo'n stevig droogrek maken, je zou er ons zeer blij mee maken ? 
Ben jij die handige en creatieve ouder die we zoeken en 
heb je zin en tijd, geef ons een seintje. 
Alvast bedankt ! 






5 opmerkingen:

  1. Ik wil het gerust eens vragen aan Jelle voor dat rek...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Hahahahahaha, waarom moet ik nu zo lachen ??

      Verwijderen
    2. Kan nog een garage gebruiken tegen 5 december, je weet wel .. zo eentje met verdiepingen en een autolift !

      Verwijderen