zondag 12 november 2017

14 november 2017


Netwerkdag voor de juffen K2 van scholengroep Meetjesland in Zomergem. 

Na school rijd ik vliegensvlug door naar Zomergem, mijn gastschool voor deze avond. 
Heb je nog een dringende boodschap, geef ze door aan mijn collega's.
Ik krijg het morgen dan wel te horen.. 

Een drukke ochtend op mijn weg naar school .. 
Het lijkt wel of overal worden wegenwerken uitgevoerd.
Verboden doorgang hier, omleiding daar, files allerhande ..
tel daarbij de auto's die richtingaanwijzers blijkbaar in 'optie' hebben 
en het plaatjes is compleet. 
Ook de fietsers en voetgangers gaan niet vrijuit .. nog nooit van een fluo-jasje gehoord ? 
Bovendien is mijn auto dringend toe aan een tankbeurt, ook dat nog.
Eventjes bijtanken en ik tank meteen wat extra energie bij😏
Door al deze obstakels kom ik later dan gewoonlijk aan op school.
Juf Joke is blij me te zien - Ik dacht dat je iets voorhad !
Ik niet, even later zou blijken dat juf Ilse iets heeft voorgehad, 
een minuscule aanrijding. 
Toch is ze best onder de indruk. 
Gelukkig blijft het bij wat materiële schade. 
 Maar ..
Ik ken de oorzaak : het PPGO ! 

Jaren terug, toen juf Anne en ik als enige kleuterjuffen aan de slag waren in de Tandem
met 69 kleuters te verdelen onder ons tweetjes,
kregen we doorlichting, altijd een stressvol gebeuren. 
Het PPGO telde toen zeven pijlers en 
die moesten we feilloos kunnen opsommen én inhoud geven. 
Juf Anne herhaalde de leerstof op weg naar school
maar was .. oeps .. de zevende pijler vergeten. 
Totaal overstuur reed ze gewoon tegen een tegenligger aan. 
Gevolg ; enkel wat blikschade !
En de inspecteurs waren het meteen eens .. 
Nog nooit meegemaakt ! 
De heren maakten een studie van het schadegeval en 
waren onder de indruk van onze kennis van het PPGO 😀 

Juf Kelly heeft dan weer alle leerplandoelen voor het kleuteronderwijs gebundeld -
een lijvig document van 87 bladzijden  
maar we zijn er blij mee (ongelooflijk toch !) 
Juf Muriel past haar document onmiddellijk aan. 
Het lijkt wel of ze maakt er een vliegend tapijt van. 😀
Voor elk leergebied maakt ze een onderverdeling en 
deze leergebieden worden dan ook nog eens ontrafeld..
zo kom je dus aan dat vliegend tapijt. 
We kunnen er best om lachen, nu nog .. wacht maar .. 

Op mijn smartphone vind ik nog wat extra foto's terug van de fietsmarathon het voorbije weekend. 
Ontzettend leuk voor de kinderen. Ze gieren het uit .. 
Juf in een rennersbroek ? 
Jij bent toch geen renner, jij bent toch een juf ! roept Linde. 
Juf Ilse
 We spelen een spelletje .. ik zie, jij ziet, wij zien ..
Juf Kelly
De directeur
Juf Tania, helemaal in the zone 



 



















Samen met de mama van Julie (K3) en Emiel (K2)

Robbe is terug van een weekje vakantie en hij heeft twee prentenboeken bij.
Die boeken steek ik nog eventjes in de vertelkist want Sint is er pas op zaterdag 18 november. 
Dan legt zijn pakjesboot aan in België, ergens te lande. 
Eenmaal de Sint in het land, kan ik de verhalen vertellen..eventjes geduld nog ! 

De dag kabbelt rustig verder. 
We lezen een verhaal, vertellen onze belevenissen,
mengen kleuren tot een nieuwe kleur, 
knippen een ster, 
gaan op turnles met juf Kelly enz. 

Alleen willen de temperaturen in onze klasjes niet echt mee. 
Sinds klusjesman Geert knoppen aan de verwarmingstoestellen plaatste,
zijn er sloebers die -als niemand het ziet- het plezierig vinden om alles toe te draaien
met alle gevolgen van dien.. een ijskoude klas brrrrrrrrrrrrrrr.. 

Na school rijd ik meteen door naar mijn 'gastschool' de zandloper - Zomergem. 
Dit maakt Linde ongerust .. 
Kom je morgen terug bij ons ? vraagt ze. 
Tuurlijk !  
Eenmaal in mijn gastschool aangekomen, blijk ik er heel wat mensen te kennen : 
De directeur ken ik al sinds haar studie aan de hogeschool,
Meester Filip, in een recent verleden directeur van de Tandem,
Juf Carine, kleuterjuf K2 en mama van een oud-leerling van me,
juf Carine, zorgco en ooit collega van me op wijkafdeling Schaperke
en juf Annelies, oud-collega kleuterafdeling de Tandem. 

Ik word met open armen ontvangen. 
Er worden heel wat tips en praktische zaken uitgewisseld 
en om 17.45 uur ronden we het netwerk af.
Een fijne uitwisseling - 
 Dank je wel aan mijn gastschool voor de fijne ontvangst.




  

1 opmerking:

  1. Het PPGOen de doorlichting van dat jaar hebben me een nieuwe auto gekost... en dan nog op mijn Lucjes verjaardag....XXXX
    PS Als je dit jaar doorlichting krijgt, zal ik je elke dag veilig naar school brengen...TAXI Anne

    BeantwoordenVerwijderen