vrijdag 5 juni 2020

5 juni 2020



Het thema 'leve het piratenleven' is een pareltje en de kleuters zijn heel enthousiast.
In mijn piratenkoffer steken enkele piraten-prentenboeken,
 een verrekijker,
 een papegaai (die komt in de meeste piraten-verhalen al eens voor) en een haak
en natuurlijk verzamelen de piraten de allermooiste schelpen. 
Ik heb alvast 'een schat' meegebracht naar de klas. 

En ja, ik heb ferm mogen graven 😉

Kennen jullie deze nog ? 
Als kind vroeg ik me telkens af hoe het bootje in de fles terecht kwam. 
Het leek me een wonder ..
Ik leg het voor aan mijn kleuters.. zij zien er geen graten in. 
Jammer genoeg heb ik zo'n fles niet in mijn bezit om te tonen aan mijn kinderen.
Misschien zouden ze anders reageren. 


Mijn kleuters tekenen alvast hun eigen exemplaar .. boot in een fles ! 





Terwijl we aan het tekenen zijn, krijgen we een plensbui over ons heen. 
Wat weken niet meer aan de orde was, valt nu met bakken uit de hemel...regen
We staken onze activiteiten en kijken naar de regen.
Mijn kleuters worden er stil van .. Luister juf, je hoort de regen tikken op de tent. 
Met de regen komt ook een stevige zuidwester aanzetten. 
De nooddeur staat open voor de ventilatie in onze klas
maar door de hevige wind dondert een kader van de muur. 
Gelukkig zonder veel erg. 
Ook de tent heeft het zwaar te verduren. De wind tilt de tent op. 
Juf Ilse probeert het gevaarte in bedwang te houden, een maat voor niks. 
Als een stoere gewichtheffer staat ze met de tent in haar handen 😁😁
en ik probeerde steunbuizen te pakken te krijgen maar de wind is sterker 
en de tent dondert naar beneden - ik krijg er de slappe lach van .. 
Wie dit gezien heeft, zal gelachen hebben.. we leken wel kippen zonder kop ! 


Onze lunch moeten we noodgedwongen in de klas verorberen - 
het is echt geen weer om buiten te eten, ook al zijn wij de stoerste onder de kleuters. 
Gelukkig blijft het 's middags droog en kunnen we toch even naar buiten,
een frisse neus halen. 

En na school ? .. neem ik de emmer en dweil uit het poetshok..
een scheut dettol en dweilen maar. 
Allerlei spulletjes worden ontsmet en zo staat 
alles weer klaar voor een nieuwe werkweek. 

Uit de kindermond : 
Juf, ik vind het niet leuk dat je een mondmasker draagt, zegt een kleuter. 
Wij zien je niet meer ! vult een andere aan. 
Dus vertel ik mijn kleuters waarom ik dit toch doe.
Het virusje is dol op juffen en wil ons te pakken krijgen. steek ik van wal. 
Arthur weet er alles van .. en dan ga je misschien dood, vertelt hij. 
Maar mijn mama zal goed voor je zorgen - zij werkt in het ziekenhuis en zij laat je niet doodgaan. 
Ik ben gerustgesteld 😁
Bess vindt het geen fijne gedachte : 
Hou het mondmasker maar aan, juf ! Anders hebben we geen juf meer.
Waarop Arthur inpikt : Ja, en ik ben zo blij dat ik weer bij je ben. 
Quinn sluit dit hoofdstuk af met een dikke knuffel - Ik heb je gemist, juf ! 
Schatten van kleuters heb ik !! 

Tijdens de picknick is het muisstil. 
Ik heb de indruk dat iedereen me aanstaart en ik heb het bij het rechte eind. 
Nonah verduidelijkt waarom iedereen staart : 
Eindelijk zien we je, juf  en dat is leuk ! 😂
Dank je Nonah ! 


De nieuwe helden .. speciaal voor alle zorgkundigen - verpleegkundigen en artsen.
Mooi toch ! 

1 opmerking:

  1. leuk thema!
    Kleuters zijn daar helemaal weg van!
    Moet wel lukken ....ook bij ons werkt de tweede kleuterklas rond : 'piraten'

    BeantwoordenVerwijderen