dinsdag 2 juni 2020

2 juni 2020



Zo voel ik me deze morgen .. wat een mooie dag .. 
Na exact 80 dagen zijn  we er weer, .. terug naar een beetje normaal ! 
Dit voelt goed, al besef ik heel goed dat voorzichtigheid geboden blijft. 

Eén voor één melden de kleuters zich aan en meteen vormen we een 'bubbel' 
En wat zijn ze enthousiast.
Iedereen is erg blij terug te zijn en ja, we hebben elkaar gemist .. zoveel is duidelijk. 






 Precies om 9.00 uur luid ik de schoolbel. 
Het voelt aan als een historisch moment, eentje dat we ons nog lang zullen herinneren.
We zijn klaar voor een nieuwe start,
eentje met heel veel regeltjes maar niemand maalt erom ..
we zijn gewoon enorm blij terug bij elkaar te zijn.
 Eerste opdracht van de dag - handen wassen gedurende één minuut !!! 
En dat doen we de hele dag door bij aankomst, voor het eten en na het eten, na het spelen, bij het niezen, na het toiletbezoek enz
Dus als de handjes wat droog aanvoelen, 
smeer ze dan deze avond voor het slapengaan in met babyolie .. het helpt ! 😉

Schooltassen leegmaken doen we niet meer.
Alles blijft netjes in de schooltas zitten, behalve de drinkfles. 
De picknick zit in een apart koeltasje samen met een extra drankje .. super ! 
Maar uit de schooltassen vliegen de mooiste tekeningen en knutselwerkjes
die de kleuters voor mij hebben gemaakt. 
Er is zelfs een superlief kaartje van een mama en papa die ons het allerbeste wensen.
Ook in een schriftje lees ik een mooi bericht .. het doet me wat ! 
En ja, er is ook een zakje snoep .. deze keer niet voor de directeur, hij moest het weten 😁😁😁
Niks zeggen, juf ! krijg ik als wijze raad van mijn kleuters. 
Dit is goed, ze hebben nog streken en dat stemt me ontzettend gelukkig ! 
Ze zijn het nog niet verleerd  😉
De kleuters hebben heel wat te vertellen en ik laat ze ventileren.
Maar dan nemen we een kijkje in de wondere wereld van de virussen. 
En we maken afspraken zoals niet knuffelen, geen handjes schudden .. 
We zoeken naar een alternatief voor het knuffelen en 
voetballer Dries Mertens reikt ons zomaar een liefdevol gebaar aan :
We vormen met onze handjes een hartje 💖
Ik zie je graag ! Ik vind je lief ! 
Dat hebben we alweer mooi opgelost. Doorheen de dag lopen kinderen heen en weer 
en ik zie ze hartjes vormen - hoe schattig ! 
Na zovele dagen 'lockdown' wil ik weten hoe het zit met de ontwikkeling van de kleuters. 
Eventjes voorzichtig testen met een inkleuroefening, een voorbereidende schrijfoefening 
een knipoefening en een matrix. 
Ik ben ontzettend tevreden - het loopt heel vlot.
Dit is een pluim op de hoed van de mama's en papa's 
- dat thuisonderwijs hebben jullie zeer goed aangepakt.

Van al deze opdrachten krijg je honger en dorst. 
Iedereen heeft zijn eigen doos met kenteken en daarin steekt de drinkfles.
Dit is veilig - alles netjes uit elkaar.
In de schaduw eten we ons fruitje op. Het smaakt en mijn kleuters vinden het gezellig. 
Dit hebben ze lang moeten missen. 
Ik zie ze genieten en ik geniet met hen mee. 



En na het tussendoortje spelen de kleuters de pannen van het dak. 
Na het buitenspel spot ik enkele kleuters aan de klasdeur maar ook aan de nooduitgang.
Wat gebeurt er ? vraag ik verwonderd. 
Wij bewaken de snoep ! is het eerlijke antwoord.  
 Waarover dit gaat ? Ik kocht een puntzak zure beren voor mijn kleuters 
en mijn kleuters zijn er niet gerust in .. de directeur weet je wel. 
Ook dit weten ze nog heel goed 😁😁😁
Ze werpen een barricade op. Neen, de directeur komt er niet in. 
 Even later loopt hij langs en Robbe krijst de klas bij elkaar. 
Tijd voor actie ! 
Moet ik iets komen ophalen ? vraagt de directeur. 
Neen, wij hebben geen snoep ! zegt Robbe 😂

Picknick-tijd !! We zoeken het enige plekje in de schaduw
maar eerst gaan we zonnecrème smeren, 
zetten een pet op en wassen nogmaals onze handjes.  
En dan kunnen we op veilige afstand eten, samen in onze bubbel. 
Na het eten, is klusjesman Geert er eindelijk met een party-tent.
Die tent zal zorgen voor een beetje schaduw deze namiddag. 
Het dak steken de klusjesmannen in elkaar, de rest kunnen we zelf afwerken. 
We tillen het gevaarte en steken de poten vast, nu nog het zeil vastleggen. 
Geert belooft ons nog enkele stenen maar die zien we de rest van de dag niet. 
Wat als de tent wegwaait ? vragen de kleuters. 
Ik heb de oplossing, grap ik .. Donderdag zet ik jullie beurtelings bij een poot van de tent 
Ik vind het grappig, mijn kleuters net iets minder😁 

Door het mooie weer zijn de bessen in onze pluktuin snel kunnen rijpen.
Ik pluk wat bessen bij elkaar en dan gaan we proeven. Lekker ..
De tijd vliegt en al snel is het 15.00 uur - tijd om naar huis te gaan. 
Het was een hele mooie dag, een warme dag (letterlijk en figuurlijk)
Welterusten en tot donderdag ! 

Na school werk ik nog enkele uren door.
ONTSMETTEN is de boodschap ! 
Een tijdrovend klusje maar het moét ! 
Om 17.40 uur spring ik de fiets op, even uitwaaien want het is nodig. 
Een frisse douche ! Een lekkere maaltijd en dan nog 'ons' verhaal schrijven. 
Om 20.21 uur sluit ik de boeken - ook ik ben uitgeteld van mijn eerste schooldag. 

 Uit de kindermond :
Heel af en toe ontsnapt er een peuter van juf Jokes klas en loopt die ongegeneerd 
rond op ons stukje speelplaats.
Tot ik mijn kleuters hoor roepen : Helaba, blijf in je bubbel !! 
Hilarisch toch ?!? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten