donderdag 4 juni 2020

4 juni 2020



Een nieuw thema, eentje dat we 'samen' kunnen beleven ..
en dat vinden mijn 'scheepsmaatjes' ontzettend leuk ! 

4 vertelplaten leren ons meer over het piratenleven. 
Het is muisstil in de klas, ook als de directeur met de arbeidsgeneesheer de klas binnenkomt,
verroert er niemand een vin.
Zelfs de arbeidsgeneesheer durft geen vraag te stellen 😁
Het is lente, het begin van het piratenjaar.
De piraten maken zich op om te gaan plunderen. 

Maar de kapitein houdt niet van een vies schip, echt niet ! 
Dus zet hij de bemanning aan het werk. 
Ze boenen en schrobben, vegen en ruimen, schuren en polijsten,
verven en oliën .. grote schoonmaak op het piratenschip dus !
Het is zomer .. de piraten zijn toe aan vakantie na 3 maanden op zee, 
dus zeilen ze naar Schateiland..daar bewaren ze hun buit.
De bemanning ligt op het strand, zwemt en maakt zandkastelen.
Ze begraven nieuwe schatten en graven oude schatten op, maken nieuwe kaarten, 

tellen de goudstukken en poetsen het zilver. 
Het is herfst .. de westenwind steekt op, het is goed piratenweer.
De zeeën worden wild en de piratenvlag wappert in de wind.

Dokter Kruisbeen maakt extra zeeziek-pillen.
De piraten vullen het kanon, hijsen de zeilen, slijpen de messen en 
binden de touwen vast terwijl ze een piratenlied joelen. 
Het is winter en het is erg koud. Maar het is Kerstmis.
Piraten houden net zoveel van Kerstmis als ieder ander.

De piraten hebben een dag vrij - ze eten heel veel lekkers, 
drinken en dansen op vrolijke piratenliedjes.
Ze hangen hun stinkende piratensokken op en kijken uit naar de Kerstpiraat. 

Een stevige noordwester teistert de Tandem en het is best koel. 
Even de zeemansbenen van mijn scheepsmaatjes testen. 
Stoer als ze zijn, nemen ze het tussendoortje op het dek van onze geïmproviseerd schip.



Daarna trekken we naar Schateiland .. op zoek naar de schatkaart ?!? 

Omdat mijn scheepsmaatjes het maar een frisse dag vinden, besluiten ze een vuurtje te stoken. 
Takken verzamelen is de boodschap. 
Scheepsmaatje Robbe heeft koude billen .. even opwarmen 😁









Ook in de klas is het alle hens aan dek. 
De wind speelt in onze klas - goede ventilatie is zeer belangrijk in corona-tijden.
Die extra warme trui komt vandaag heel goed van pas. 
Het spelaanbod kan mijn kleuters bekoren. 
Overal zie ik piraten en schepen, eilanden, schatkisten en wuivende palmbomen .. 












En er is ook nog een opdracht : Ik word piraat ! 
Aan de hand van een 5-stappenplan werken de kleuters zelfstandig de opdracht af.
En dat doen ze voortreffelijk ! 







Ook piraten moeten eten .. dus houden we eventjes pauze met zijn allen. 
Er speelt muziek .. piratenliederen .. of wat dacht je ?😉






En na de middag gaan we gewoon gezellig door .. 
Neen, we vervelen ons helemaal niet. 




De dag sluiten we af met een verhaal, een klassieker 'Woeste Willem' 
De oude zeerover Woeste Willem is een echte brombeer. 
Hij houdt niet van gezelschap.
Het jongetje Frank sluit toch vriendschap met hem.
Samen rommelen ze in Willems oude zeeroverskist.
En dan ontdekt Frank een geheim ..

Uit de kindermond : 
Tijdens het spelen komt Robbe naar me toe en zegt : 
Juf, jij bent onze pappekein !!! 
Ik probeer het raadsel te ontrafelen en na enkele pogingen, weet ik het .. 
Ik ben hun 'Kapitein'  😂😁😄
Robbe toch ! 

Even later loopt Arthur langs - hij is verontwaardigd. 
Dat nieuwe kindje zegt dat ik Nederlands spreek ! steekt hij van wal. 
Spreek jij dan geen Nederlands ? vraag ik hem. 
Neen, ik ben van Lembeke ! antwoordt Arthur. 😁😁😂
Hilarisch toch ! 

Omwille van zo'n uitspraken, ben ik kleuterjuf geworden. 

De school is uit .. en wat doen kleuterjuffen ? Juist !
 Deze producten kan ik echt niet missen
Mijn klas, helemaal ontsmet !
Het enige wat ik in deze mis, is een poetskar 😉
want nu trek ik door de klas met een gevulde emmer producten allerlei.

Een kijkje in de andere klassen leert me dat er overal grondig gepoetst wordt. 
En het 'ontsmettings'geurtje nemen we er graag bij. 






Tot morgen en denk eraan .. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten