donderdag 18 juni 2020

18 juni 2020

Ook al staat de vakantie voor de (klas)deur.. 
mijn kleine piraatjes hoeven zich niet te vervelen.
Ik heb nog een aantal opdrachten in voorraad 
Waren we de voorbije dagen zoet met goudstukken tellen,
dan testen we de komende dagen de schrijfvaardigheid 
van mijn stoere maar nog kleine zeebonken. 

Opdracht één : Teken op de schatkaart een stevige piraat.
We oefenen nog even het lichaamsschema in.
En tekenen op een schatkaart mét stift lukt zoveel beter.. 









Opdracht twee : Schrijf bollen op de hoofddoek van de piraat
en schrijf strepen op zijn t-shirt van links naar rechts. (schrijfrichting bepalen)

Opdracht twee : Breng de piraten naar hun schatkist en volg de weg over de stippellijnen. 

Opdracht drie : Teken de golven van de zee

Na al deze schrijfopdrachten helpen we de piraten het tweeluik van de schatkaart te vervolledigen. 
Elk piraatje heeft een schatkaart met een letter .. op het tweeluik staat een identieke letter. 
Wie brengt de letters samen ? 

Er wordt gezwoegd, overleg gepleegd, gezocht en gevonden. 
Onze kapitein (juf dus) heeft voor ieder piraatje een andere kleurencombinatie gezocht. 
Afkijken lukt dus niet en wie het toch doet, gaat gigantisch de mist in. 
Gelukkig heb ik niet alleen stoere piraten maar ook snuggere piraten
.. mijn opzet wordt gauw opgemerkt.
Mooi zo ! 












Wie klaar is met de opdrachten, kan het speelgoed verder ontdekken.
En met lego bouw je de mooiste boten, zegt Noah.
Geduldig zet hij alles in elkaar met oog voor detail.

Terwijl Nonah de vuurtoren in elkaar steekt - zo verliezen de piraten het Noorden niet ! 

Tussendoor is er nog een blitsbezoek van de inspectie aan onze school. 
Corona .. afstandsonderwijs .. pre-teaching - hygiëne en veiligheid .. 
Even controleren of alles vlot verloopt.
Maar onze directeur heeft ons tot in de puntjes voorbereid op de herstart .. dikke pluim voor hem. 

Mijn kleuters weten prefect hoe mijn schooldag eruit ziet.
Eerst spelen, leren en ons samen amuseren en na school .. 
Ontsmetten juf !!! roepen ze in koor. 
Maar ik ben niet alleen in de kleutertuin.
 Juf Muriel rommelt maar wat aan in haar klas. 


En dan ontdek ik haar creatie ! 
Een piratenschip mét een 'gele' piraat. 
Oei, is hij zeeziek ? vraag ik fijntjes. 😁😁😁
Neen, dat is hij niet ! zegt juf Muriel. Piraten worden niet zeeziek. 

Nu weet ik hoe het komt dat ik elk jaar opnieuw kleuters moeten vragen
of ze toch niet beter 'huidskleur' gebruiken.
Gele, paarse, roze en oranje mensen bestaan toch niet ?? zeg ik dan. 
Wel .. het antwoord ligt bij juf Muriel ! 

Ik heb nog precies 7 dagen de tijd om haar te overtuigen de juiste kleuren te gebruiken. 😉



3 opmerkingen:

  1. Neen juf Tania mijn piraatje is niet ziek!
    Ik zal me eens een nieuwe kleurdoos met het kleurtje huidskleur moeten vragen aan mijn directeur. Maar wij zijn al blij met een beetje geel of roze die we nu hebben. Wij zijn snel tevreden. Wacht maar tot je al die mooie piraatjes van mijn kleutertjes zult zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aan de schoolpoort zien ze ook geel hoor Juf Tania
    Kijk maar eens op de vlaggenlijn

    BeantwoordenVerwijderen