vrijdag 8 januari 2016

8 januari 2016

 Gezelligheid troef in ons kleuterklasje. 
Alle wenskaarten voor het nieuwe jaar hebben een plaats gekregen in onze klas ..
en de lampjes brengen wat sfeer in deze donkere dagen.
 Omdat de winter op zich laat wachten, heb ik 'mijn wintervrienden' maar meegebracht.
 Wat stelt een winter zonder ijs en sneeuw immers voor ??
 Mijn kleuters vinden het gewoonweg prachtig ..
 pinguins en ijsberen, 
een sneeuwman en een sneeuwuil.
 En ja hoor, Mauro(K3) weet het zeker .. de winter is in aantocht ! 
"Voel jij dat dan niet ?" vraagt hij verwonderd ! 

Twee opdrachten staan op de agenda.
 1. Knip de plaatjes en rangschik ze in de juiste volgorde (volgens het verhaal) 
 2. Knip de postzegels en maak een postzegel-mannetje.
Leuk resultaat trouwens. 
Knap werk ! 

 We oefenen op cijferherkenning 1 - 5 
Tellen maar .. 
 Terwijl anderen ingewikkelde constructies maken met smartmax.
Fran doet de ontdekking van de dag : "Kijk juf, die magneet plakt aan mijn ring"
Hoe zou dit toch komen ? 
Meteen gaan de kleuters op zoek naar voorwerpen die de magneten aantrekken. 
En hier op de boerderij wordt er volop gesorteerd .. 
wiskundige initiatie dus én dat op vrijdag. 

Dan was er nog .. 

Het is vrijdag en de kleuters zijn niet zo heel fris meer, vermoeid van een eerste schoolweek.
Thibault (K1) is ijverig op zoek naar zijn schooltas : 
'Juf Joke, ik kan mijn schooltas niet vinden .. ze staat nog buiten, denk ik.'
Ik geloof mijn ogen niet : 
Thibault staat met zijn schooltas in zijn handje.
Hilarisch ! 

Nu moet ik bekennen dat ik dit ook soms voorheb met mijn bril..
zoeken, zoeken en zoeken terwijl mijn bril gewoon op mijn hoofd staat. 
Dus probeer ik Thibault een handje te helpen.
'Wel Thibault .. Schooltas kwijt ? Welke kleur heeft ze ?'
'Ik heb een blauwe schooltas' antwoordt Thibault. 
'Wat heb je in je handje ?' vraag ik hem.
Thibault zijn snoetje klaart helemaal op als hij zijn boekentas ontdekt.. 
oef, de boekentas is terecht. 

Sinds een paar weken heb ik een nieuw rokje.
Hiervoor moet ik op zoek naar bijpassende collants, want die heb ik tot heden nog niet.
Nieuwsgierig als mijn  kleuters zijn, willen ze mijn aankoop bewonderen.
Iedereen knikt goedkeurend tot Len mijn laatste paar collants maar matig weet te appreciëren : 
" Het lijkt wel paardenvacht !" zegt hij. 
Wel, als je het zo bekijkt .. hij heeft een punt maar bij mij zit het toch wel wat in de maag. ;-) 

Prettig weekend en tot maandag voor weer meer nieuws uit de Tandem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten