dinsdag 5 januari 2016

5 januari 2016


De winter is niet veraf meer !
Dat hoorde ik deze morgen op een onnoemelijk vroeg uur op de radio, op weg naar school.
Meteen licht ik mijn kleuters in.
Gejuich alom ! 
"Is de winter nog ver ?" vraagt Jurre.
Ik neem er de atlas van Reispiet bij : 
"Kijk, daar valt er sneeuw en ligt er ijs en hier wonen wij !" vertel ik hen.
"Dat is niet eens zo ver !" vindt Len. 
"Nog eventjes wachten !" zegt Fran.
"En dan spelen met de slee" straalt Yari.
Wat verlangen ze zo naar winter, sneeuw en ijs ..
wie weet zakt de winter nog iets meer zuidwaarts ..




Er wacht ons nog een andere verrassing -
door de groepsaankoop van het sinterklaasgeschenk verzamelden wij 
een extra te besteden bedrag van liefst 90 euro.
En daar wisten wij, kleuterjuffen, wel raad mee ..

De kleuters kregen natuurlijk een andere versie van het verhaal te horen !
Voor de vakantie brachten we onze kerstwensen op een kerstkaart 
naar de brievenbus van de kerstman.
De kerstman was zo blij met die wensen dat hij ons beloonde met een 
heleboel cadeautjes.
 Het pakket cadeautjes bestond uit 'magisch kerstzand'
Je weet wel, het stof dat de kerstman gebruikt om zijn rendieren aan te sporen.
 En natuurlijk heb je 'magisch zand ' en 'magisch gouden zand'
 Dus testen we meteen het 'magisch' goedje meteen uit .. 
maar opgepast .. als het zand de grond raakt gebeurt er iets vreselijks ..
 Een ander groepje werkt dan weer met letter-stempels in plasticine.
 En ook nu gaan de kleuters ijverig op zoek naar de letters die hun naam omvatten.
 Wie zoekt die vindt .. er is keuze uit liefst 26 letters .. voor elk wat wils ..
 En het resultaat  ?? Verrassend !!

 Een andere groep gaat aan de slag met verf en penseel.
 Want wie verdient wel een extra bedankje deze dagen ?? 
Wie bracht 1000den kaartjes met de mooiste wensen ?? 
Juist, de postbode ! 
 Terwijl Jurre "worstelt" met zijn schilderschort ..
gaan de andere kleuters creatief aan de slag.
En het resultaat mag gezien worden ! 
De postbode zal dit zeker waarderen !
Bedankt postbode !! 
 Het aanbod van "magisch zand" is een schot in de roos.
Wat een ontdekking !
 Hier kan je heel leuke dingen mee maken !
 Kiara wordt er instant blij van ..
.. en met haar alle kleuters ..
Dank je kerstman !!  

Morgen zijn we alweer 6 januari
en op die dag vieren we drie koningen, een aloude traditie
waarbij taart geserveerd wordt met drie koffiebonen. 
Wie een koffieboon in zijn stuk taart vindt, is koning(in) voor één dag. 

Ik weet wat te doen, ik verzamel mijn ingrediënten en 
samen met mijn kleuters ga ik morgen aan de slag.
Ik weet het zeker, het wordt de mooiste taart ooit !! 

Ook voor juf Anne en juf Muriel heb ik een verrassing.
Ik had zo'n ideetje voor carnaval - een feest waar wij elk jaar enorm naar uitkijken 
en met ons de kleuters. 
Dit jaar is ons thema "Grote ster, kleine ster" en wanen we ons voor één dag 'ster' 
En wie zijn "dé" sterren van de kleuters ?? 
De K3-tjes !! 
 Samen met juf Anne en juf Muriel vorm ik de 'oude' K3
 Juf Joke, juf Ilse en juf Kelly - de nieuwelingen op school - vormen de nieuwe K3.

Elke groep kiest een nummer en zal een verrassingsact brengen voor de kleuters. 
Wie dacht dat dit eenvoudig was, heeft het mis. 
Een nummer kiezen valt nog mee .. keuze genoeg .. 
maar die danspasjes maken me gek !! 
Morgen duiken juf Anne, juf Muriel en ik de dansstudio in 
en laten we de heupjes swingen. 
We laten ons bijstaan door een dansleraar want juf Anne krijgt het dansje maar niet onder de knie 
(of is het in de heup !) 
Zo erg, dat haar dochter me gesmeekt heeft, dit probleem aan te pakken. 
Blijkbaar danst juf Anne het hele huis door en telkens is ze enkele maten té laat 
tot grote ergernis van haar huisgenoten. 
Neen, Justine heeft er genoeg van, bovendien brult juf Anne de songtekst luidkeels mee
.. en ik kan het weten, daar krijg je ontzettend hoofdpijn van. 

En ja, zo kijkt Gertje als hij mijn dansprestaties ziet .. vrolijk, blij, gelukkig ! 
En zo kijkt hij als juf Anne haar dansprestaties tentoon stelt : boos, nukkig, ontgoocheld !
 
Maar hoe zullen de kleuters onze performance beoordelen ??? 
 
Wordt vervolgd ..en intussen beleven wij, juffen de tijd van ons leven !
Wat een juf toch allemaal doet voor haar klasje !

1 opmerking: