maandag 18 januari 2016

18 januari 2016

Vandaag verwelkomen wij het reizend poppentheater Lappie Lapstok op de Tandem.
Iedereen is klaar voor de voorstelling en ja, er heerst een gezonde spanning. 
Juf Do vergezelt ons want juf Joke is chauffeur van dienst voor het tweede leerjaar. 
Meteen krijgt juf Do haar vuurdoop voor de eerste kleuterklas ;-) 
En ja hoor, ze is met glans geslaagd !! 
Dikke pluim, juf Do.
Wat een origineel poppentheater - een oude vitrinekast uit oma's tijd .. 
Met heel veel enthousiasme brengt de vertelster het verhaal over de wensappel.

Iedereen luistert geboeid, je kan een speld horen vallen.
Verhalen worden afwisselend gebracht met vrolijke deuntjes ..
en dat weten onze kleuters zeker te appreciëren.
Een kleurrijk decor en grappige marionetten brengen het verhaal dan weer tot leven.

Ook bij juf Do is de spanning bijna onhoudbaar.
Maar zoals in elk verhaal komt alles weer goed .. en zo hoort het !
Valt er hier enige opluchting te bekennen ?? 
Maar dan neemt het verhaal een andere wending .. 
zie die snoetjes .. 
kijken we misschien een beetje bedrukt ?
Tatou de Tovenaar tovert Rien om tot een krokodraak .. da's natuurlijk verschrikkelijk én spannend.
Zou het toch nog goed komen ?
Jawel, met een mooie wens en wat hulp van de kleuters 
komt alles weer goed.
En aan alle mooie liedjes komt een eind, ook aan dit verhaal.




En dan volgt een spontaan applaus van Ianis en Gheorghii.
Nog een laatste foto en
één ding weten we nu zeker .. de kleuters genoten van elk moment ! 
Na de voorstelling is er voor iedereen een suikerwafel én chocolademelk. 
(en dat smaakt op een ijzige januari-dag)
Als wij geen gezellig en knus schooltje zijn 


Eenmaal terug in de klas komen de verhalen tot leven in een mooie tekening ! 


Uit de kindermond : 
Vic was deze morgen één en al oor.
Toen de vertelster hulp vroeg om een wens uit te spreken om zo de vloek over Rien te breken,
durfde Vic echter niet té helpen. 
Wat dacht mijn Vicje nu :
"Als ik een foute wens maak, word ik ook een krokodraak !"
Vicje toch ! Dat zou ik, jouw juf nu nooit laten gebeuren. 
En Vic lachte van oor tot oor. 


En als je nu dacht dat we van een rustige namiddag konden genieten, 
dan heb je het helaas mis.
Nu mijn pc binnen is voor herstel, 
mijn auto onder handen genomen wordt in de garage ..
krijg ik problemen met de werking van de kraan in mijn kleuterklasje.
Enkele weken geleden had Geert klusjesman zijn handen vol met de vernieuwing van de kraan. 
Amper een week verder had ik de kraan al in mijn handen.
Gelukkig had ik genoeg technische vaardigheid om het vleugeltje zelf opnieuw te monteren.

Maar vandaag was er geen houden meer aan, 
hoe ik ook draaide aan het vleugeltje, de kraan bleef maar lopen. (zoals je kan zien)
Nu is Geert een grote fan van het plaatsen van emmers allerhande, 
maar dit kon echt niet ! 
Er zou beslist wateroverlast volgen en ik was immers niet van plan om komende nacht te overnachten op school om de emmers leeg te maken. 
Ten eerste : té koud ! Ten tweede : ik haat emmers water leegmaken ! 
Ten derde : ik zou mijn warme bed missen .. 

Geert nam een kijkje, verdween naar een doe-het-zelf-zaak nadat hij het water afsloot
en we zagen hem niet meer terug ! 
Hopelijk is morgen alles netjes gerepareerd. 
En nu maar hopen dat ik stop met alles afbreken. 
Yari zei héél spontaan toen ik ook dit voorhad : "Maar juf toch !"
Deze uitspraak zegt genoeg :-) 

Woensdag open klasdag - de inschrijvingen zijn nu allemaal binnen. 
We kunnen beginnen met de voorbereidingen.
Aan alle ouders .. WELKOM ! 

Nog een aardig weetje .. 
Mama en Papa Vitamientje vieren vandaag hun verjaardag .. 
Hoe oud ? 
Weet ik niet juist, 
wat ik wel weet is dat ze samen méér dan 100 jaar zijn. 
En dat kan tellen ! 
Nu nog voor een verjaardagskaart en dito groet zorgen én klaar ! 

Actualiteit : Sneeuw en vrieskou in Italië
En wij ? 
De vrieskou hebben we al .. maar waar blijft die dekselse sneeuw ?? 

1 opmerking:

  1. ik heb enkele teksten van u gepikt voor een artikel in de krant , ik dank u bij voorbaat voor de poëtische teksten

    BeantwoordenVerwijderen