maandag 2 maart 2020

02 maart 2020


De vakantie is voorbij ! 
Ze was kort, deze vakantie maar bracht voldoende inspiratie 
om mijn kleuters de komende weken te boeien. 

Vooraleer we werkelijk van start gaan met een nieuw thema,
hebben we het even over de actualiteit .. het coronavirus. 
Makkelijkheidshalve heb ik het over 'virusje' die ons maar wat graag 
te pakken wil krijgen. 
Dan gaat hij lekker in je luchtwegen wonen en maakt je ziek. 
Een foto in de krant toont ons hoe 'virusje' er uitziet. 
Oei, wat is hij lelijk ! roepen mijn kleuters. 
Zullen we hem wegjagen ? .. want ziek zijn is niet leuk ! weten mijn kleuters. 
Weet je hoe we virusje te slim af kunnen zijn ? vraag ik. 
Dat willen mijn kleuters heel graag weten.. 
Handen voldoende wassen .. hoesten in je mouw .. klas tijdig verluchten .. 
en geen hand geven aan elkaar 
(anders plakt virusje aan je hand en gaat hij meteen op bezoek bij je vriendje)

Als we nu op stap gaan, kunnen we elkaar een arm geven - zoals in het liedje 'vrolijke vrienden' 
(Ok, nog een liedje tussendoor) 
En dan gaan we handen wassen volgens de regels van de kunst.
 Robbe heeft alvast een extra doos papieren zakdoeken bij. Goed zo ! 
Nonah stelt voor het zeepje van broertje Frinn te gebruiken 
.. Hij vindt virusje waarschijnlijk ook niet leuk ! zegt deze eigenwijze meid. ๐Ÿ˜Š
Juf haalt er de kookwekker bij, want wij schrobben zolang de wekker gaat. 
Correct handen wassen met water en zeep volgens een stappenplan. 
En dat doen we, meermaals per dag .. en al zeker voor de maaltijd / tussendoortjes. 
Jaag jij virusje weg als hij komt ? wil een kleuter weten. 
Ik beloof mijn best te doen ! ๐Ÿ˜‰
De juf heeft nog een aantal richtlijnen gekregen, zoals ontsmetten van tafels, deurkruk .. 
Zo hopen wij heelhuids deze periode van besmetting door te komen. 
Natuurlijk rekenen wij op de verantwoordelijkheid van de ouders - 
Is je kleuter ziek ? Thuis uitzieken is de boodschap ! 
Nu maar hopen dat virusje snel met de noorderzon verdwijnt. 


In de klas liggen kranten,
zit Rikki konijn op de fiets mรฉt een petje,
staat de drinkbus klaar 
en liggen er zakjes dorstlessers recht uit de Tour de France
 "De koers is van ons" en zeker voor de komende twee weken in K2 de Tandem
want wij verdiepen ons in het leven van de wielrenner(s). 
 Niene is fan van ons nieuwste thema en heeft de sportkast van papa geplunderd. 
Een petje van een Belgische ploeg,
 een rennersbroek met pamper .. volgens sommigen ๐Ÿ˜(ze zullen het graag horen in het peloton !),
een rennerstruitje met zakken op de rug. 
In de krant snorren we de ploeg van het petje op .. gevonden. 
En ook de koerstenue wordt getest..al moet ik eerlijk bekennen dat de broek toch iets tรฉ lang uitvalt. 
 Niene heeft ook binnenbanden meegebracht. 
Nu hopen we dat er veel gaatjes te vinden zijn ๐Ÿ˜‰
maar dat onderzoeken we de komende weken wel uit in het fietsatelier van de mecaniciens.  

 Een trofee ontbreekt 
maar in de knuffelhoek heb ik de mascotte van Kuurne Brussel Kuurne gevonden,
 een ezeltje ๐Ÿ˜„

Als renners deelnemen aan een wedstrijd tekenen ze een startblad op het podium.
Als mijn kleuters meestappen in het nieuwste thema tekenen ze ook 'mijn' startblad in de klas.
Wie kan zijn/haar naam zelfstandig schrijven ? 
Wie heeft nog een voorbeeldje nodig ? 
Ik ontdek het allemaal vandaag.

Het klasnummer wordt hun rugnummer ..
Wie kan de cijfers lezen/herkennen ? 


 ๐Ÿ˜ Axelle kruipt op het startblad (nog nooit gezien), zij kan amper bij haar cijfer..

 ๐Ÿ˜Arthur gaat er zelfs bij liggen - ook dit heb ik nog nooit een renner zien uitvoeren 
We zijn klaar met signeren - iedereen doet mee aan 'de koers is van ons' 
Dat wordt leuk ! 

Over naar het hoekenwerk : 
 Deze kleuters tekenen een renner..

En zij gaan wielen knippen..



 Zij stellen het peloton op .. 


 Deze mini-mecaniciens sleutelen dat het een lieve lust is .. 

Er is genoeg te ontdekken en te beleven  in dit nieuwe thema. 

Uit de kindermond : 

Tijdens de voorstelling van het thema vraagt een kleuter of ik 'bultjes' ga leggen op het fietsparcours. 
Wat zijn 'bultjes' vraag ik. 
Uit de omschrijving kan ik opmaken dat ze het hebben over 'het wasbord' uit het veldrijden
en over kasseien - zoals hier in de Eikelstraat. 
Ik denk dat ik hulp nodig heb !! Iemand die dit ziet zitten ?? ๐Ÿ˜„


Kennen jullie de sage van het Ros Beiaard en de vier Heemskinderen ? 
Een eeuwenoud verhaal dat nog steeds leeft in Dendermonde - de stad van mijn overgrootjes. 
Het verhaal ligt me nauw aan het hart.
In 2020 is het weer zover.
Na 10 jaar trekt het Ros Beiaard weer door de straten van de stad, 
een zeer emotioneel moment voor elke Dendermondenaar. 

Tot mijn verbazing vertelt Robbe deze ochtend in de kring het verhaal.
Ik herken het meteen.. 
Ga jij kijken ? vraag ik. 
Ja juf en ik blijf er ook slapen bij nono. vult Robbe zijn verhaal aan. 
Heb jij geluk, Robbe !! Ik wou .. maar ik slik tijdig mijn woorden in. ๐Ÿ˜‰

Mijn kleuters willen er alles over weten. 
Ken jij dat paard, juf ? 
Jawel, maar ik heb het nog nooit echt gezien ! 
Het Ros Beiaard lied ken ik wel, een zeer ritmische melodie. 
Weet je wat .. ik laat het jullie zien ! 
En zo kijken we tijdens de koekjespauze samen naar 
de Ros Beiaard ommegang met zijn paard en 
zijn Dendermondse reuzen. 
Zo mooi ! Gaan we samen op stap met de bus, juf ? 
Sorry .. het is weekend .. dan werkt de schoolbus niet ! 
Zie ik enige teleurstelling ?!? 


Na school haast ik me naar de autokeuring. 
Er zijn 10 voertuigen voor me. 
Ik hoop dat mijn auto nog gekeurd wordt vandaag 
want ik heb een immens drukke agenda deze week..
Dinsdag is er personeelsvergadering,
woensdag heb ik een afspraak,
donderdag staat een teamvergadering op de planning
en vrijdag is het workshopdag in de Tandem.

Ik heb geluk, mijn auto is het laatste voertuig dat door de teststraat loopt vandaag. 
We kunnen weer samen een jaartje op pad ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten