maandag 5 maart 2018

5 maart 2018

Na negen jaar mogen we het doorlichtingsteam nog eens ontvangen in de Tandem.
Het Tandemteam verzamelt om acht uur en 
dan kan het doorlichtingsteam met zijn uiteenzetting beginnen. 
Het is opvallend stil ! Speelt hier stress ? 

Leerlingen stellen de school voor aan het doorlichtingsteam.
De kinderen vertellen allerlei leuke weetjes over 'hun' ervaringen en belevenissen op onze school. 
Plots heeft Robbe het doorlichtingsteam opgemerkt en roept voor de ganse speelzaal : 
Juf Tania, ze zijn daar met hun boek !!! 😊😏😏
Ok Robbe, ik ben op de hoogte !
Na de krokusvakantie heb ik mijn bengels ingelicht over het nakend bezoek van de doorlichting.
Vooral het bijwonen, observeren en noteren in een 'groot boek' is Robbe blijkbaar bijgebleven - vandaar zijn spontane reactie. Hilarisch !

De schooldag begint .. we zijn met een pak minder kleuters. 
De griep houdt nog steeds lelijk huis. 
Ook vandaag nog zullen enkele kleuters sneuvelen met hoge koorts. 
We wensen iedereen een spoedig herstel ! 


Het weekend was niet alleen razend druk voor de juffen
maar ook voor de kleuters. 

Latoya heeft een feestje achter de rug .. een geboortefeest voor kleine zus Shanaya.
En daarom heeft Latoya een verrassing mee voor iedereen - een snoeptaart ! 
En grote zus ? .. zo fier als een gieter natuurlijk .. Of wat dacht je ? 

Aïcha was gisteren jarig. Haar verjaardagsfeestje vieren we morgen in de klas.

En Hailey mag vandaag 5 kaarsjes uitblazen. 
Wat worden ze snel groot !!! 
Een kroon, een lied, héél véél "hieper de piep .. hoera's" en een knuffel van ons allemaal. 
En ook Hailey heeft een geschenkje voor iedereen. Leuk hoor ! 



Over tot de orde van de dag .. 
Ons thema leeft volop in de klas en dus keren we ook nu terug in de tijd, de riddertijd.
De kleuters zijn dol op allerlei weetjes .. maar vandaag betrappen ze me op een foutje ! 
Oeps, juf ! 
Ik heb zelf twee stokpaarden gemaakt - ik vond ze er best goed uitzien - 
maar Cas wijst me op een ontbrekend detail :  
Waar zijn de haren van het paard in zijn nek ?
Wel, heb je ooit .. euhm vergeten ! is mijn antwoord.
Meteen krijg ik lik op stuk : 
Juf toch .. weer iets vergeten ?!? 

Ook een versje aanleren staat op de planning. 
Wist je dat ridders om de hand van een jonkvrouw dingen ? 
En dat doen ze met een mooi gedicht ! 

Dag mooie jonkvrouw met je blauwe kleedje aan
Zullen we naar het feest toegaan ? 
Zwieren en zwaaien, rondjes draaien,
kusjes geven op je hand .. 
Je bent de mooiste jonkvrouw van het land ! 

Ik vraag mijn kleine bengels een 'stoere' ridder te tekenen met houtskool..
Geen makkelijke opdracht. 
Eventjes nadenken en overleggen - 
de kenmerken opsommen .. en dan gaan we aan de slag !
Lauren is dol op ridders. Ze tekent er niet 1 - 2 of 3 .. maar een heel pak samen. 


Werken met houtskool, een leuke activiteit !
Wie niet tekent, bouwt een stevige burcht !
En na heel wat gesprekken over het hoe .. waar .. en wat, is dit het uiteindelijke resultaat. 
Knap hoor ! 
Ook in de zandtafel verschijnt er een kasteel, maar dan wel een zandkasteel.
Zand ophopen, torentjes vormen en dan het moeilijkste .. een toegangspoort. 
Enkele malen zakt het kasteel weg ! 
Toch even nadenken over een mogelijke oplossing ivm stevigheid.
Wie zoekt die vindt ! (mijn leuze sinds jaar en dag)

De ridders van de ronde tafel gaan puzzelen, een hele klus. 
36 stukjes worden netjes bij elkaar gepuzzeld. 
Gaan we morgen voor meer ??
Nicola kan het bijna niet geloven .. 
Hadden ridders dan écht geen I-pad ?????? 
Hij blaast als hij het verhaal hoort en er volgt nog een Amai !!! 😉
Geloof me maar Nicola - zo ging het er in de riddertijd aan toe.

Deze namiddag haast ik me naar de refter,
daarna eet (lees ; slik) ik nog een lekker broodje 
en om 12.50 uur ben ik alweer de hort op..
deze keer op gesprek bij het doorlichtingsteam ; startgesprek kleuters.
Juf Kelly vergezelt me en is helemaal buiten zichzelf van de zenuwen, ocharme. 
Ze raast door het gesprek en ik vul aan. 
Juf Inge van het Droomschip staat ons bij. 

Na het startgesprek spurt ik naar de klas.
Juf Nicole begeleidde mijn kleuters deze namiddag tijdens mijn afwezigheid..dank je ! 

Nog een laatste lied en dan is het snoepjestijd .. 
Latoya verdeelt de snoepjestaart, 
Hailey verdeelt de geschenkjes. 
Wat een dag ! 

En dan was er nog dit .. 

Mijn K2-tjes van vorig schooljaar -de huidige K3-tjes dus- 
leerden bij me in de klas dat een pit kan kiemen en zo later een stevige boom wordt
die zijn vruchten elk jaar weer in de herfst laat plukken. 
Dus namen we (september 2016) de proef op de som. 
Helaas .. het lukte ons niet één pit te laten kiemen. 
Julie is echter een 'doorbijtertje' !! 
Na elk fruitmoment vorig schooljaar
nam  ze de pitten mee naar huis en stopte ze ergens in de tuin in de grond. 
Tot op heden staat er nog steeds geen fruitboom in haar tuin. 

Fien probeerde het ook, maar met méér succes. 
Zij plantte een eikel voor de ingang van het kippenhok
 - niet de meest geschikte plaats volgens haar papa ! 
Dus verdween het jonge plantje op een dag. 
Ook dit jaar werken ze -nu ze in K3 zitten-  samen verder aan hun experiment. 
Wekenlang verdwijnen de 'dames' met een plantenspuit richting koelkast
waar ze hopen dat de pitten zullen kiemen. 
Ik kan het niet meer aanzien en koop zaterdag een kant-en-klare appelboom. 
(Stttt .. mijn geheim niet verklappen)
Deze morgen, net voor ik de melk ga halen, schuif ik de appelboom in de koelkast. 
Ik roep mijn oude K2-tjes er snel bij en .. wat een ontdekking !!!!! 
Heerlijk om die snoeten te zien .. en vooral, wat zijn ze blij !!! 
Eindelijk .. na meer dan één jaar zoeken en uittesten, onze eigen appelboom.
Eentje van 1.70 meter (groeit snel hé op een weekend ?😀)



 Wat volgt is een fijne reactie van Julie : 
Juf Tania, volgend jaar hoef je geen fruit meer te vragen van Tutti Frutti..
we hebben nu zelf een fruitboom.

En als je nu denkt dat het experiment afgelopen is, dan heb je het mis ! 
De bengels van K3 hebben nu nog meer zin om verder hun experiment uit te voeren. 
Wat een fijn gevoel op een aparte dag ! 

Dank je .. 

.. juf Anne voor het berichtje deze morgen.
Vooral je bezorgdheid heeft me geraakt.
Zo stelde je voor me elke dag naar school te brengen zodat ik veilig en wel zou aankomen. 😉
Maar ik mag je geruststellen ..  GO! Eeklo telt slechts 3 pijlers meer .. 
zorg op maat - een open geest en vernieuwing. 
Zie je wel, ik kan nog best memoriseren 😊 en beteken dus geen gevaar op de weg.

.. juf Vera (gepensioneerd secretariaatsmedewerker) voor je berichtje.
Alles komt goed.
 Je doet het fantastisch, neem het maar van me aan.  
Wel Vera'tje .. ik hoop het zo ! 

.. collega's KA Lisa en Tania
.. voor jullie schouderklopje, voor jullie steun ..
Het doet goed te weten dat jullie er ook in geloven. 


4 opmerkingen:

  1. Ik denk aan jullie elke dag... ik weet hoe zenuwachtig ik was bij elke doorlichting...en vind het toch veiliger als ik je naar school breng.................................................Maar jullie zullen dit heel goed doen!! XXXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet niet of het er veiliger op wordt als jij mijn chauffeur bent deze week ;-) Misschien toch best het openbaar vervoer en dan het hele eind te voet ..

      Verwijderen
  2. Wat betreft je 'boompje'.... zo zie je maar dat ik je toch iets heb bijgebracht die 23 jaren.... mijn worteltjes hebben je duidelijk geinspireerd XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, wie zal er dit jaar worteltjes zaaien en een (gezonde) brunch bereiden ? Ik mis het door er alleen maar aan te denken :-)

      Verwijderen