vrijdag 16 maart 2018

16 maart 2018


Het natte weer dwarsboomt mijn plannen.
Door de vele plassen kunnen we deze morgen niet buiten spelen
dus verwelkom ik de kleuters in de overdekte speelzaal. 
De meeste kleuters komen welgezind naar school .. 
maar wat is er mis met KhaIradt ?? 
Ze is boos en die 'goedemorgen' kan ik vergeten.
Ik vraag meer uitleg aan mama !
Khaïradt wil niet naar school, de eetzaal is té ver en haar voeten doen pijn ! vertelt mama.
Ik gier het uit. Wel heb je ooit .. 
Zal ik de bus reserveren ? vraag ik Khaïradt.
Ze kijkt me boos aan. Mijn grapje vindt ze helemaal niet grappig. 

Zoals je reeds gisteren kon lezen is mama Vitamientje deze week 'oma' geworden 
van een flinke  kleindochter. 
We maken een geboorteboek met mooie tekeningen voor de jonge ouders. 

Net voor de speeltijd loop ik even binnen bij K3 en ga gezellig bij Khaïradt aan tafel zitten. 
Ik leg mijn voeten op een bankje en zeg : De eetzaal is té ver en mijn voeten doen pijn ! 
Gelukkig is de boze bui over en Khaïradt kan alweer lachen. 

Tijdens de speeltijd - intussen is het droog buiten - merken we een grote wolk op. 
De hemel kleurt zwart, er is brand in de buurt van onze school. 
Snel halen we alle kinderen binnen en sluiten ramen en deuren .. 
je weet maar nooit. 
Sommige kleuters zijn erg geschrokken ! 
Dit is écht en het maakt indruk. 
Als je deze avond dit verhaal hoort van je kleuter, schrik dan zeker niet ..
je kleuter was ten allen tijde veilig ! 
Om de kleuters enigszins gerust te stellen, vertel ik hen dat we samen veilig in ons klasje zijn. 
Sommige kleuters zijn nog niet gerustgesteld : 
En wat als ons klasje brandt ?? vraagt er eentje.
Dan neem ik jullie allemaal mee en zoeken we een veilig plekje ! beloof ik hen. 
Even later zie ik enkele kleuters voor het raam zitten.
Spelen jullie niet ? vraag ik.
Wij wachten op de brandweer om ons te redden ! krijg ik als antwoord. 

Linde vraagt zich af hoe het moet nu het huis vernield is door de brand. 
(Later zal blijken dat het om een garagebrand gaat)
Ze vindt het duidelijk erg en is onder de indruk. 
Ik probeer een eerlijk antwoord te geven : 
De mensen moeten op zoek naar een nieuw huis om te slapen.
En dan zie ik het groot hart van mijn kleuters : 
Die mensen mogen bij ons komen slapen .. 
Wij gaan voor ze zorgen en ons speelgoed delen .. 
💖💖💖

Puzzelen, dé favoriete bezigheid van sommige kleuters.
Vandaag gaan we voor 49 stukken .. de échte puzzelkampioenen gaan voor 81 stukken.
Veel succes, jullie zullen het nodig hebben ! 
Trouwens, samen gaat het altijd beter.






Voelen jullie ook de lente ? vraag ik mijn kleuters.
Buiten is het zacht en zonnig dus trekken we naar buiten 
en springen op de fiets..heerlijk.. 
La primavera (of Milaan-San Remo) in Eeklo dan😉













Teamvergadering de Tandem

Bericht aan de ouders : 
Vandaag krijgen jullie via het schrift van jullie kleuter de uitnodiging tot een kort oudercontact. 
Een uitgebreid verslag over de vorderingen van je kleuter maak ik op tegen eind juni,
'het eindrapport' zeg maar.
Wie wenst, kan intekenen op de uitnodiging maar dan wel voor  21 maart
én zonder kinderen (-praat een stuk makkelijker 😉)
Vanaf 22 maart stel ik de definitieve planning op 
en start de opmaak van het oudercontact op zorgkompas. 
Dank voor jullie begrip. 
Juf Tania 

Aan allen, een fijn weekend ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten