vrijdag 2 maart 2018

2 maart 2018

Appeltjes zijn erg in trek deze dagen. 
We hebben nog een voorraadje van vorige week in de koeling.
En opnieuw is papa Freddy er om deze lading weg te werken. Dank je wel ! 

Tijdens mijn vrije middag komen mama en papa Vitamientje langs 
met een lading vers fruit voor alle kleuters .. jawel hoor, lekkere appeltjes ! 
Dank je wel voor de wekelijkse bevoorrading van de kleuterafdeling ! 
We weten het best te smaken. 

Boekenfeest in de Tandem ! 
De belevenissen van ridder Rikki inspireren de kleuters. 
Zo willen ze ook 'een ros' - zo heet het paard van een ridder in de middeleeuwen. 
Een stokpaard kunnen ze krijgen, 
een echt paard lukt echter niet .. 😉
(heb ik niet in één of andere themadoos op zolder zitten.)
Hailey en Lauren helpen bij het prikken van een stokpaard,
een zeer delicaat werkje..
Voor deze opdracht is een zeer goede oog-handcoördinatie vereist ! 
Beide meisjes geven het beste van zichzelf. 


Na wat opzoekwerk hebben de kleuters verschillende kastelen gezien.
Wist je dat er zelfs kastelen bestaan mét glasraam ?
Mijn kleuters vinden de kleuren prachtig ! En gelijk hebben ze. 
Dus gaan we voor een eigen creatie .. moderne versie dan 'glasraam in 2018' ..
Elk raam in onze klas krijgt een eigen kleurrijk glasraam.
Snippers scheuren is de opdracht. 
Nadien kleven we alle stukjes op een zelfklevende folie.
Nog een stijlvol kader eromheen én klaar ! 



Ook in de poppenhoek hebben de ridders en jonkvrouwen hun intrede gedaan.
Alleen merk ik hier en daar nog een historische onjuistheid op ; 
Een frietketel ?? Een microgolf ??
 .. ik dacht het niet ! 
Ik verwijder alle hedendaagse elementen - lees ; elektrische apparaten, 
zelfs het winkelwagentje vliegt eruit.. 
Ooit een ridder boodschappen zien doen ?? 

Zelfs het servies krijgt een aangepaste 'look'
Benieuwd naar de reactie van de kleuters komende maandag ! 
We gaan even terug in de tijd ! 


Terwijl we aan de slag gaan om onze klas te transformeren in een kasteel,
wachten de kleuters vol ongeduld op de beloofde sneeuw ! 
Waar blijft de sneeuw toch ? 
De weerman heeft het toch verteld ? roept er eentje. 
Een ander heeft een heel aparte versie gehoord : 
Het gaat bergen sneeuwen ! (???) 

Zou raar zijn als we na school de bergen moeten intrekken om thuis te komen, niet ??
grap ik. 
Natuurlijk weet ik wat de kleuter wil zeggen nl er zal een pak sneeuw vallen. 
Alleen komt het er een beetje ongelukkig uit. 
En sneeuw komt er dan toch nog - 
eerst onder de vorm van een laagje ijs.
Na school is er geen houden meer aan - 
dikke sneeuwvlokken creëren een wit sneeuwlandschap. 
Zo mooi kan de winter zijn !
Maar ook verschrikkelijk koud ..en dat hebben we deze week aan den lijve gevoeld. 

Het weekend staat voor de deur, een heel druk weekend !
Volgende week is er een doorlichtingsteam te vinden in de Tandem.
De kleuterafdeling krijgt een integrale doorlichting - 
alle leergebieden komen aan bod ; 
Taal - Wiskunde - wereldoriëntatie - muzische vorming - lichamelijk opvoeding en media.
De gesprekken met het doorlichtingsteam gaan over 
de kwaliteit van de onderwijsleerpraktijk evalueren en bijsturen, ..
Hoe de schoolvisie een rol speelt bij de wijze waarop 
de school haar onderwijsleerpraktijk plant en uitvoert,..
Zorg op maat voor elk kind, .. 
Vernieuwing en professionalisering, ..
Een open geest  .. 

Omdat ik ook uitgenodigd ben tot het startgesprek met het doorlichtingsteam 
zal mijn klas overgenomen worden op maandag door juf Nicole (kinderzorg)
Op dinsdag komt het doorlichtingsteam de activiteiten in de klas bijwonen.
En in de namiddag is er teamgesprek oudste kleuters K2 - K3. 

Omdat de continuïteit in het klasgebeuren deels doorbroken wordt, 
vraag ik alle ouders
eventuele wijzigingen (ivm opvang..) / specifieke mededelingen  op een apart briefje te noteren
zodat de collega die instaat voor de vervanging 
eveneens op de hoogte is van elke wijziging. 
Dank je voor de medewerking. 

Fijn weekend en tot maandag aan de schoolpoort ! 


3 opmerkingen:

  1. Lieve Juf Tania, veel succes morgen, ik denk aan je, je zal dat heel goed doen ! Je bent een super juf... vraag maar aan mijn dochters !Je ouwe getrouwe' collega. Jammer dat ik er niet bij kan zijn.....XX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel .. het voelt goed te weten dat je met ons meeleeft.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd, altijd, dat weet je. Mijn hart is bij de klutertjes en nog steeds bij ‘mijn klasje’xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen