vrijdag 13 oktober 2017

13 oktober 2017



 Alhoewel het een mooie dag wordt, zie (en voel) je de herfst overal.
De laatste bloemen van het jaar kleuren de tuin
en herfstblaadjes dwarrelen in het rond.

 K1 en K3 ontdekken vandaag het bos 
en wij genieten van de rust in de kleuterafdeling..zalig ! 
Alhoewel ik geen Japans spreek, maak ik toch gebruik van het Japans verteltheater.

Kamishibai is een eeuwenoud Japans gebruik 
waar vertellers naar afgelegen dorpen fietsten om daar verhalen te brengen
gebruik makende van een miniatuurtheater. 

Mijn fiets heb ik thuis gelaten maar het verteltheater heb ik wel bij. 
Nog nooit was mijn klas zo stil ! 😉
Leve het verteltheater ! 
Zelfs een klas mét pit werd met verstomming geslagen. 

Natuurlijk ligt er ook een opdracht te wachten. 
Een oefening op gericht waarnemen én een voorbereidende schrijfoefening. 

Na het werk spurten de kleuters naar buiten, op zoek naar de vrijheid .. 
We hebben de speelplaats voor ons alleen, geweldig ! 
En nu het fietshuis zo dichtbij is, halen we de fietsen van stal. 
Mijn klein peloton in actie .. op zoek naar hun 'beste' benen. 












Terwijl de kleuters sprintjes trekken met de fiets, verricht ik wat 'klein' snoeiwerk.
Het grote werk laat ik over aan de klusjesman. 

Maar met een paar takken minder zijn we al gered. We kunnen weer overal aan en bij. 
Een helpende hand is nooit veraf..mijn kleuters hopen de snoeisels op. 

En dan was er nog ..  

Vandaag heeft Linde een verrassing voor me .. een instapkaart voor een reisje naar Alicante. 
Binnenkort gaat ze op reis en ik mag mee ! 
Als ik geen geluk heb 😉😉
Linde geeft me nog een tip mee .. Niet té veel kleertjes meenemen juf, het is daar nog warm ! 
Staat genoteerd, Linde .. en nu op zoek naar mijn reisdocumenten .. 

Is het bijgeloof of niet .. is het toeval .. ??? 
Vandaag is het vrijdag de 13de, volgens sommigen een ongeluksdag .. 
Ik hecht er niet veel geloof aan maar vandaag achtervolgt het ongeluk me, lijkt het. 
Kleuters met darmproblemen, die niet tijdig aan het toilet raken .. 
Een toilet vol stoelgang aan de buitenkant (.. poetsen maar juf) .. 
En als klap op de vuurpijl vliegt de maaginhoud van een kleuter over de ander zijn schooltas.
Hopelijk is iedereen maandag hersteld van dit plaagje ! 


Vrijdag .. fruitdag .. 

Mama Mieke is trouw op post om al het fruit voor de kleuterafdeling te schillen. 
Dank je wel !! 


Mama Vitamientje liep langs met een lading druiven en een kistje mandarijnen. 
Dank je !! 

De school is bijna uit en we krijgen onverwacht bezoek. 
Het is Lou ! 
Vorig schooljaar maakte ze deel uit van mijn huidig klasje. 
Vandaag komt ze haar 'maatjes' van toen nog eens begroeten .. leuk !! 
Nichtje Lize (K1) komt meteen ook een kijkje nemen ..


Na school loopt Len (L1) langs bij zijn 'oude' juf(lees ; vroegere kleuterjuf), ik dus ! 
Hij demonstreert zijn kunnen en dat is al heel wat zoals  ..
Hoe splits ik 3 ?
Hoe vorm ik letters ? 
Ik lees al ! 
Zo te zien gaat het goed vooruit in het eerste leerjaar op de Tandem

Wat worden ze toch snel groot, onze kleine prutsen. 
En ja, ik ben een ontzettend fiere kleuterjuf ! 😊


De week is uit .. op naar een zonnig weekend. 
Geniet ervan en tot maandag ! 

1 opmerking: