dinsdag 7 juni 2016

7 juni 2016



7 juni .. 

De zon schijnt en het wordt -volgens de weerman- een zwoele dag. 
Mijn humeur is opperbest .. zon - zee en strand, wat wil een mens nog meer ?!?
Nog één keer samen op uitstap voor we het schooljaar afsluiten.
Nog eventjes genieten van elkaars gezelschap.
Vrienden onder elkaar, een dagje samen aan zee 
en ook de krokodil mag mee, een immens exemplaar ! 
Ook juf Anne en haar bengels gaan mee naar zee.
Ook zij hebben er duidelijk zin in.
Bolderkarren vol emmers, vormpjes, schopjes, speelgoed, een vlieger enz.
En dan nog een halve kleerkast aan reservekledij, zonnecème factor 50, zakdoeken, snoetpoetsdoekjes, toiletpapier ..
en natuurlijk ons nood-sanitair. 
Ja, we zijn goed geëquipeerd ! 
Ook de kleuters hebben een rijkelijk gevulde rugzak bij 
mét picknick, koekjes, (héél véél) drankjes, fruit ..
Een overlevingspakket om  "U" tegen te zeggen.
Eén ding weet ik zeker, vandaag zal niemand honger hebben.
Iedereen is klaar voor (hopelijk) een fijne dag.
Het onweer spookt nog door mijn hoofd .. wat dan ?!
Juf Vera kijkt vol vertrouwen de dag tegemoet : 
"Maak je geen zorgen, als jij naar zee gaat, schijnt de zon altijd !"
Gelijk heeft ze, ik ben dan ook het zonnetje in huis hé :-) 
Het is drukkend warm op de bus.
Alle jassen en truitjes gaan uit, véél té warm ! 


Op naar de Noordzee ! 
Na een uur rijden -alles verliep vlot- laden we de bus uit.
Ik kan best wat hulp gebruiken dus schakel ik Mauro in.
Ook Fran en Amir steken een handje toe.
Ons krokodil is niet in te tomen en wipt van de bolderkar.
Dus neem ik haar onder de arm .. zo stap ik kilometers ver ..
Joepie .. water .. maar niet de zee .. nog eventjes doorbijten, we zijn halfweg !
Juf Anne zoekt op de I-phone de kortste weg maar ik stap vastberaden door ..
we komen voorbij de mooiste plekjes, zalig ! 
De eendjes kwaken ons vrolijk toe.
Ook zij nemen een frisse duik in het water - het is dan ook ontzettend warm vandaag !
We genieten van de natuurpracht en tussen de bomen is het lekker fris.
We hebben onze bestemming bereikt .. even wat extra energie opnemen en vooral .. véél drinken ! 






We zetten onze tocht verder .. op zoek naar de zee !
.. door een tunnel ..

.. uit de tunnel ..
We steken een tandje bij en het is hard-labeur om deze bolderkar op onze bestemming te krijgen. 
Mais l' union fait la force ! 
Ook hier, vandaag  ! 
Leonie heeft haar outfit perfect afgestemd op ons bezoek aan zee .. marinestijl !!

En daar is de krokodil .. euhm, je mag kiezen over wie ik het heb (grapje collega !) 
"Het lijkt hier al op de zee" weet Amir.
Waarop Len zegt : "Tuurlijk, het is hier dan ook de zee hé Amir"
Hier kom je voor de mooie natuur en een actieve vakantie.
La mer .. doet me denken aan een liedje van Charles Trenet
Jeugdig enthousiasme heet zoiets ! Mooi toch ?!

Juf Anne is nu echt niet meer te houden, ondanks haar pijnlijke knie en kunstheupen
houdt ze er een stevige wandelpas op na. (of heeft het iets te maken met die knappe jongeling ?)
En dan kiezen we ons 'speelstrand' voor één dag !
En of er gespeeld wordt !
















Kuilen graven, kastelen bouwen en versieren met schelpen, zandtaartjes bakken in de zon
en een 'kamp bouwen, schatten graven, een zandtekening maken, een schelpentapijt maken ..
héél véél speelplezier ! 


En wie geen schep heeft, graaft gewoon met de handen.
Een speelstrand met zicht op zee ! Prachtig !
Yari ervaart dat hoe dieper je graaft, hoe frisser het zand aanvoelt. 
Komt van pas vandaag !


Ik heb er even genoeg van en ga over tot actie ..
ik beklim de hoogste duin en wordt luid aangemoedigd door de kleuters. 
Dat kleine, fijne stipje ben ik !
Duin op en af .. héél goed voor stevige beenspieren !
Ik heb de top bereikt en nu is het wachten op de kinderen.
Best lastig .. een duin oplopen.
Lukt het niet, dan kom je er zo ook wel weet Nikolaï


En na de afdaling valt hij uitgeput in het zand.

Ik mag eventjes juf Annes stoel lenen om te bekomen.
En dan storm ik weer de duin op.
Mijn collega staat versteld : "Wat een energie, juf Tania !"

Ik fluit de troepen samen .. ETENSTIJD !!
Geen terrasje dit jaar, "gesloten" staat te lezen.
Dus zoeken we een fijn plekje in de duinen.
Wat een aangename picknick !
Je kan zo de meeuwen over zee horen krijsen.
De gevulde brooddozen zijn in een mum van tijd leeg en liters water worden er gedronken.

Tijdens de picknick bewerk ik de kleuters met een laag extra zonnecrème.
Beetje té veel zonnecrème, maar de zon is ongenadig vandaag !

Ook juf Anne geniet van deze mooie dag.
Leuk ! 
En vliegt er al een korreltje zand tussen de boterham/sandwich .. niet erg .. 
ook dat zandkorreltje smaakt vandaag naar meer ! 




De kinderen zijn helemaal klaar met hun picknick maar wie geniet op een bankje van haar dessert ??
Ons juf Vera ! Ook zij mag genieten van een dagje zonneschijn !

De rugzakken worden weer gevuld, deze keer met lege brooddozen
en belanden op een hoop in de verzamelzone.
En dan gaan we vliegeren..
Eerste met zonnehoed .. 

Neen, ik kan niet zonder ! 
Aan zee moet je nu eenmaal 'vliegeren'
Dolle pret !! 
En als "Gentsche mokke" ben ik grote fan van het vliegerke (liedje van Walter De Buck)





Oeps, mijn touwtje zit in de knoop .. even ontwarren.
Bij deze nog eens sorry aan al degene die 'aangevallen' werden in een duikvlucht van mijn vliegerke. 


Op naar het water ..
Het is eb en de zee ligt ver weg.
Een spurtje naar het water trekken .. en dan weet ik het weer : 
Ik ben de krokodil van Len vergeten !
Dus snel ik terug het strand op, op zoek naar kroko.

Eventjes de temperatuur van het water meten.
Valt best mee ! Dus gaan we wat dieper het water in.
En zo krijgt kroko ook haar vrijheid, een zwembeurt in open zee.
Len geeft ze een zetje, daar gaat ze !

Samen kiezen ze het ruime sop !
Ook Fran wil mee en Viyana duwt het olijke tweetal de zee in.
En dan is het mijn beurt .. 
Iedereen geniet van de waterpret .. het is hier heerlijk !
Mijn wereldreizigers !

En dan nog eens een klasfoto mét juf ! 

Na de waterpret maken we de duinen weer onveilig, smikkelen nog een snoepje
en drinken nog een extra beker water.
En dan keren we alweer huiswaarts ..
Nog een stevige wandeling naar de bus.


Juf Vera en Carine sluiten de rij af 
en zo te zien is Carine beste maatjes geworden met de krokodil. 
En wat zijn we moe, ontzettend moe !

Een uurtje lekker bijslapen tot in Eeklo.
Viyana gebruikt Leonies billetjes als hoofdkussen.
Een mooie dag aan zee geven mooie dromen !

Hahaha, bij Vicje is 'het zandmannetje' rijkelijk aan de slag geweest met zand ! :-) 

Ook voor ons juffen was het een vermoeiende dag.
Gelukkig heb ik een lekker slaatje weten te bemachtigen bij de traiteur..
Een frisse douche doet wonderen en dan zie ik wat de zon met me heeft aangericht .. 
ik lijk wel een kreeftje !! 

Misschien kan ik de volgende keer ook een flinke laag zonnecrème smeren. 



1 opmerking:

  1. Bedankt voor de leuke uitstap, mijn kleutertjes en ik hebben genoten.XXX

    BeantwoordenVerwijderen