zondag 2 juni 2019

7 juni 2019



Bijna vaderdag .. 
vandaag vliegen de cadeautjes de deur uit ! 
Al heb ik nog het één en ander af te werken.


Het is vrijdag en juf Shirley komt langs.
Vandaag test ze de fietsvaardigheid van mijn kleuters. 
Wie rijdt met of zonder steuntjes ? 
Alles wordt netjes genoteerd op lijsten 
en die gegevens kan ik dit weekend nog ingeven in het kindvolgsysteem.
Ik weet weer eens wat te doen ! 😉

Tijdens de middagpauze stop ik het geschenk voor papa in de knutseltassen, alsook de superheld-pakken die de kleuters meebrachten. (.. waarvoor dank) 
Nog even geduld, papa's - zondag is het pas vaderdag en mag je alles uitpakken ! 

Daarna dek ik de feesttafel in voor jarige Loredana. 
Vandaag zijn we met 20 kleuters in de klas.
Hier en daar moet ik een stoeltje bijschuiven. 
Na de middagpauze nemen de kleuters plaats aan tafel ..
er is cake voor iedereen.
De jarige draagt een verjaardagskroon.
Loredana wordt 5 jaar en Emiel (die een jaartje jonger is) vindt dit heel veel.
Misschien wel natuurlijk, als je zelf maar 3-4 jaar bent. 
Ik zal maar wijselijk mijn leeftijd verzwijgen of Emiel gaat nog uit zijn dak 😊



Samen ruimen we de tafel af - er wordt geveegd en Mamady heeft post gevat aan het raam. 
Vandaag trouwt de oudste dochter van mama en papa Vitamientje.
De bruid behoort tot de lichting van mijn eerste kleuters. 

De ceremoniewagens zijn er al maar nog steeds geen spoor van de bruid. 
Plots gilt Mamady .. Ik heb de prinses (??) gezien ! (Lees : de bruid)
We laten alles vallen en vatten post op het pleintje voor onze school. 
De bruid krijgt luid applaus en iedereen vindt haar mooi ! 
Waar is je man ? vraagt er eentje. 
Dus wordt de bruidegom er ook bij gehaald. 
De fotograaf vraagt een kus en plots roepen enkele kleuters .. jakkes, bweh  !! 
Mijn kleuters willen eigenlijk ook mama Vitamientje zien. 
Waar blijft ze toch ? 
Dus scanderen ze haar naam 'mama vitamientje'
Voor haar kleuters doet ze alles, ook vandaag.
Als ze buiten stapt, maakt ze een révérence - net zoals een prinses doet.
De reacties blijven niet uit.
Mamady vindt mama Vitamientje er schitterend uitzien.
Ze is heel mooi, zo anders. Zo heb ik haar nog nooit gezien. 
Wel Mamady, ik vraag haar of ze de volgende keer fruit levert in haar mooie jurk ! lach ik.
Hij knikt bevestigend. 😀

Emiel is onder de indruk van "de" kus ! 
Plots kan hij het niet meer houden .. Waarom kussen mama en papa Vitamientje niet ? 😀

We wensen de bruid en bruidegom veel geluk en keren tevreden terug naar onze klas. 

Lize vindt het zo fijn dat ze even later aan Niene zegt : 
Wij waren op het trouwfeest hé.
Niene wil er meer van weten. 
Wat gaat er nu gebeuren ?? vraagt ze.
Ik probeer het in 'kleutertaal' te vatten..
De bruid en bruidegom rijden nu naar het stadhuis 
en zullen aan de burgemeester vragen 
of ze mogen trouwen. 
De burgemeester zal de ringen vragen aan de bruidegom
en ze zullen een trouwboekje krijgen waarin de burgemeester schrijft dat ze voortaan getrouwd zijn. 
Deze avond kunnen ze dan in hun huis gaan wonen. 

Naar mijn mening een duidelijke uitleg. 
Maar dan veert Radion op .. O neen, ik heb geen ringen gezien ! 
Is die man die soms vergeten, juf  ? 
Ik kan hem gerust stellen - hij heeft de ringen bij, Radion ! 
Maar nog is Radion niet tevreden. 
Je bent iets vergeten, juf .. trouwen doe je zo ! 
Radion toont hoe het echt moet en valt op zijn knie.
Het is duidelijk, Radion is een echte romanticus. 💖

Nog een laatste keer oefenen we het versje voor vaderdag. 
Ik zal er niet bij zijn op zondag dus moeten de kleuters het zelf zien te redden
maar ik heb er alle vertrouwen in. 

Vooraleer de kleuters naar huis gaan, krijgen ze nog een geschenk van de politie,
omdat iedereen trouw zijn fluo-hesje draagt. 

En dan is ook deze schooldag ten einde (tenminste voor de kleuters)
Voor de juf duurt hij alweer enkele uren langer,
speelgoed wassen in een lentefris sopje. 
 Elke stuk speelgoed gaat onder de borstel door en wordt dan gedroogd op grote badhanddoeken.
Het speelgoed heeft tijd tot dinsdag om te drogen en dan kan alles terug in de speelgoedbakken. 
.. blokken, auto's, autoweg, gezelschapsspelen, parels en steekparels, 
zelfs de Sint en zijn pieten krijgen een flinke poetsbeurt ..
niets of niemand ontsnapt aan mijn poetswoede. 😊



Prettig weekend en tot dinsdag ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten