vrijdag 14 juni 2019

14 juni 2019



Deze morgen ben ik maar even te vinden in mijn klas. 
Overgangsgesprekken, weet je wel ?!? 
Ik word om 9.35 uur verwacht bij de zorgco en directeur met mijn voorbereidingen.
Maar vooraleer ik daar mijn uiteenzetting doe,
lees ik voor uit "de mooiste vis van de zee"
Regenboog is de mooiste vis in de zee.
Maar hij is trots en ijdel en daardoor heeft hij geen enkele vriend.
Pas als hij één van zijn mooie schubben weggeeft, vinden ze hem aardig.
En dan merkt hij dat het belangrijker is om vrienden te hebben dan de mooiste te zijn. 


Na het verhaal krijgen de kleuters een kleurplaat en de mooiste vis is natuurlijk 'regenboog'




Ook het tekenbord ligt klaar. Lize wil het wel proberen ..
zij tekent 'regenboog' - goed zo ! 
 Mathis gooit zich dan weer op een zoekopdracht.
Wie woont in zee ? Wie zit verstopt in het groen ? 
Wie voelt zich thuis in een boom ?
Wie houdt van rotsen ? 
Wie aandachtig kijkt, vindt de oplossing. 
 Ivanka en Wissal spelen met kleuren.
9.40 uur ..oeps .. even de tijd uit het oog verloren.
Ik haast me naar de overgangsgesprekken. 

Juf Joke is als eerste aan de beurt. 
Ik kom alles te weten over de K1-tjes. 
Daarna vertel ik alles over de K2-tjes aan juf Kelly en juf Ilse - 
want mijn bengels zullen na de zomervakantie overstappen naar een volgende klas. 
Ik steek er vaart in en om 11.15 uur ben ik rond met de uiteenzetting. 
Ik kan terug naar mijn klas. 
Mijn kleuters genieten van de zon en spelen lekker buiten.
En omdat ik geen spelbreker wil zijn, doe ik gezellig mee. 

Tijdens de middagpauze werk ik in de kleutertuin.
Overal waar ik kijk, zie ik onkruid.
Onze mooie tuin .. neen .. dit kan niet .. werk aan de winkel en onkruid wieden. 

De middagpauze is snel om en nog steeds is er onkruid te vinden. 
Dus ga ik op zoek naar een aantal helpers.
En die vind ik bij de kleuters. 
Ook Philippe (K1)  staat me een hele middag bij.
Schuif ik op naar rechts, dan schuift Philippe mee.

Schuif ik links, dan schuift hij ook naar links. 
Philippe geniet, zoveel is duidelijk ! 
Linde (K2/3) biedt een helpende hand. 
Ik leerde dit vorig jaar bij jou in de klas hé juf Tania ?! 
En nu ik thuis ook een moestuin heb, weet ik precies hoe het moet. 
Mooi zo ! Ik kan alle hulp gebruiken. 

Juf Joke schuift een stoel bij. 
Helpen is er niet bij maar commentaar geven, kan ze als de beste.
Telkens ik een stap zet in de tuin, gilt ze dat ik moet oppassen voor de bieslook.
Wetende dat ze in het vroege voorjaar zelfs nog niet wist dat dit bieslook was,
verwittig ik haar : Als je nu niet stopt met zeuren, steek ik een portie bieslook in je mond.
Het zal vlug gedaan zijn met al je commentaar, dreig ik.  
Juf Joke slaat mijn verwittiging in de wind en ratelt door 
en ik doe wat ik beloofd heb - juf Joke krijgt een portie bieslook in de mond. 
Ze krijst en gilt en speelt in op het gemoed van de kleuters. 
Met alle gevolgen van dien .. ik heb kleuters die werkelijk boos op me zijn. 😢😢😢

Juf Ilse wil wel een handje toesteken.
Zeg me wat er weg mag en ik doe het ! zegt ze.
Blijf vooral van de lavendel ! geef ik haar mee... dat zijn die mooie paarse bloemen. 
Juf Ilse gaat meteen aan de slag. 
Linde roept mijn hulp in. Kijk juf Tania, een eikel en er groeien blaadjes uit.
Dat is een jonge boom, weet ik... die wordt later groot als je maar lang genoeg wacht. 
Ik heb thuis nog een plekje, roept Linde enthousiast.
Terwijl we samen het boompje voorzichtig in een zakje hijsen, valt mijn oog op juf Ilse. 
Werkelijk ??? 
Snokt ze nu alle bodembedekkers uit de grond ??? 
Ja hoor ! 
Ik sakker wat en juf Ilse gaat in de verdediging ..
dit is toch geen lavendel ?
Met veel geduld toon ik wat weg mag en wat niet. 
Ooit leert ze het wel ! 
Daar zal ik hoogstpersoonlijk voor zorgen. 
🌻🌻🌻🌼🌼🌼🌻🌻🌻


 Ook vandaag was ik na school enkele dozen vol speelgoed.
Zelfs de kleurpotloden ontsmet ik - je wil niet weten hoe die aanvoelen na een schooljaar. 


Om 18.00 uur hou ik het voor bekeken, genoeg gewerkt. 
Nu nog naar de bibliotheek om een reeks boeken binnen te brengen. 
En dan kan ook mijn weekend beginnen. 

Prettig weekend en tot maandag ! 
Vergeet vooral je gele T-shirt niet klaar te leggen want dinsdag 18 juni kleurt de Tandem geel ! 


En dan was er nog Mathis S. 
Wij hebben geen ramen meer, juf maar we krijgen wel nieuwe, vertelt hij. 
Blaast de wind dan binnen bij jou thuis ? vraag ik.
Oei, dan heb je het vast koud ? weet Axelle. 
Neem een dekentje Mathis, geeft Bess als wijze raad mee. 
Als je geen ramen hebt, mag je bij mij komen slapen stelt Emiel voor.
Het is duidelijk, voor alles is er een oplossing 😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten