maandag 7 januari 2019

7 januari 2019

Een nieuw jaar .. een nieuw begin !
Ik ben benieuwd wat het nieuwe jaar ons brengen zal ! 
Geluk, vriendschap, liefde, gezondheid en als het even kan wat wereldvrede ?!! 

Vandaag vier ik samen met mijn kleuters het nieuwe jaar, dat staat vast !
Ik hoop dat mijn 'gasten' er ook zin in hebben 
en dat we voor elkaar heel wat kunnen betekenen in 2019 ! 

Wie ook aan ons denkt deze morgen is juf Anne.
Zij stuurt ons een sms-je met een fijne boodschap : 
"Veel geluk in 3019 !!! 
Wat ??? 3019 ??? 
Ik weet dat ik nog lang zal werken maar ik vrees dat in 3019
 het iemand van me zal overgenomen hebben. 😊 
 Ik heb dan ook niet de eeuwige jeugd hé.
Toch bedankt voor dit fijne berichtje. 

Na twee weken vakantie, zet ik voet in de Tandem. 
En we hebben een ongenode gast in onze tuin. 
Tijdens de vakantie heeft een mol onze tuin verkozen als verblijfplaats. 
Ons grasveld is omgewoeld en overal vind je molshopen in ons ooit zo mooie grasveld. 
Waar je ook kijkt .. molshopen !! 
Ik weet hoe je ze weg krijgt .. TRILLING .. 
Ik weet het, we dansen deze namiddag de mol weg ! 
Trilling genoeg als we met bijna 100 kleuters de tuin bestormen. 
Die zien we het eerste jaar niet meer terug. 😀
Vandaag mag ik 6 nieuwe kleuters verwelkomen in mijn klasje.
Emiel is de enige jongen in het gezelschap die overkomt uit de eerste kleuterklas. 
Ook Axelle, Emilia, Mekselina, Bess en Niene sluiten aan bij K2. 
Voortaan zijn we dus de mini-Tandem-klas K1/K2.  

WELKOM  K1-tjes !! 

En na een vakantie hebben de kleuters heel veel te vertellen. 

Mamady heeft een hele 'feestelijke' vakantie achter de rug.
Eerst was er Kerstmis, daarna kwam nieuwjaar 
en dan was papa jarig en ook omie vierde haar verjaardag ! 
En telkens was er taart ! voegt Mamady er nog aan toe.  

Ook Mathis heeft een verhaal klaar : 
Ik was in de Ardennen en kan nu ook fietsen op twee wielen ! 
Fantastisch Mathis.. 


Mathis W. kijkt me vrolijk aan : 
Ik ben blij dat jij er bent ! zegt hij.
Dank je wel, Mathis. 
Meteen moet ik aan een liedje denken .. 'blij dat je hier bent ..'😊

Emiel wil ook iets kwijt. Aarzelend steekt hij van wal. 
Ik ben naar de grote-meneren-kapper geweest want ik ben nu al een grote jongen. 
Hoe schattig ! Met een fris gekapt kopje is hij klaar om het nieuwe jaar aan te vangen. 


Wissal toont fier haar nieuwe trui en jas. 
Het is duidelijk, er zijn koopjes te doen in deze periode. 
Er zijn er met nieuwe schoenen, een nieuw kleedje, een warme jas enz. 

En toch heeft Mamady nog één bedenking : 
Het was Kerst maar er was geen sneeuw ! zegt hij duidelijk teleurgesteld. 
In jouw boeken, juf is er altijd sneeuw met Kerst. 
Gelijk heeft hij.. 
geen nood, deze  namiddag maak ik speciaal voor het nieuwe jaar 'sneeuwtaart' 

Het onderwerp 'sneeuw' blijft nog even hangen in de klas. 
Sommige kleuters hebben de weerbeelden uit Oostenrijk gezien en 
durven luidop te dromen van zo'n pak sneeuw in België. 
Met een beetje geluk (ongeluk in mijn geval)
 krijgen we over enkele weken 'the beast from the east' alias de polar vortex over de vloer. 
Dan weten we meteen wat winter is en hoe koude aanvoelt. 
Laat ons hopen dat de winter mild mag zijn voor ons. 😉
Een nieuw jaar .. een nieuwe kalender ! 
De oude verloor al zijn blaadjes, de nieuwe kalender heeft er zin in. 
365 dagen lang zal hij ons vergezellen op school. 
Welkom 2019 ! 

Ook in het nieuwe jaar is er tijd voor mooie verhalen.
Vandaag lees ik voor uit Wouters wens !  
Gaat het in het nieuwe jaar niet om mooie wensen voor alle mensen ???  
De magische schudbol helpt Wouter te geloven in wensen.
Tijd voor actie
Ook in het nieuwe jaar zullen we heel actief en intens bezig zijn met allerlei opdrachten/uitdagingen
De K1-tjes zijn nu deel van de Rikki-klas.
Wie is Rikki ? hoor ik jullie denken ..  een vrolijk, grappig en lief konijn. 
De knutseltassen komen mee vanuit de eerste kleuterklas en krijgen een aangepast symbool. 
Rikki ! 
Knikker-schilderen met fluo-verf, is de opdracht.
Ook in de peuterklas zijn er enkele nieuwe peuters geland. 
Mohamed brengt zijn broertje mee naar de klas maar daar heeft deze kleine uk (nog) geen zin in. 
Dus laten we hem rustig wennen onder de vleugels van zijn grote broer. 
Het werkt - in een mum van tijd zijn de traantjes weg en speelt deze kleine knaap gezellig mee.
Ook de eerste refter van het nieuwe jaar is een feit .. 
en ik ben de gelukkige die vandaag de dienst uitmaak. 
Warm-eters,  soep-eters en dan nog de boterham-eters met een flesje fris water. 
Wat zijn ze voorbeeldig ! 
Of speelt mijn fototoestel hier een belangrijke rol in ?! 
Wie zal het zeggen. 
Alle gekheid op een stokje - ze zijn gewoon flink ! 
Deze namiddag is het eindelijk zover. Ik maak mijn beruchte 'sneeuwtaart'
Ik help je de taart bakken, juf ! zegt er eentje. 
Euhm, kan je sneeuw bakken in de oven ? vraag ik. 
Verwarring alom !! 😊
Mijn recept : 
Koop een lekkere cake.
Bestrooi alles met bloemsuiker.
Prik figuurtjes in de taart en serveer. 
De beste taart van de hele wereld ! (Dat beweren mijn kleuters toch) 

Terwijl ik de taart maak, wordt er gezongen. 
Gezellig hoor. Luister je mee ? 




En dan kunnen we eindelijk proeven.
Een wensje hier, een wensje daar .. gelukkig nieuwjaar en smullen maar..








En als klap op de vuurpijl is er vuurwerk ! 
Laat het nieuwe jaar maar knallen ! 

Heerlijk, samen het nieuwe jaar vieren !
Maar nu moet al die troep ook nog opgeruimd worden.. 
Mathis weet precies hoe het moet. 
Dank je wel voor de hulp.




De eerste schooldag van het nieuwe jaar zit er helemaal op. 
Na school heb ik nog een afspraak - ik zet een spurtje in .. 
Zal ik het halen ? Ik denk het wel ! 
Zoals steeds is haast en spoed zelden goed. 
Ik neem een 'nieuwjaarsduik' en beland languit op de grond. 

Mijn eer  is gekrenkt -
Niemand van de omstaanders die ook maar vraagt of ik me pijn gedaan heb,
laat staan dat iemand me helpt.. 
Ik mompel iets van 'dank je wel voor de hulp die er niet kwam' 😒 
en ga met enige fierheid rechtop staan 
en dan zie ik twee geschaafde en bebloede knieën. 
O neen ! 
Zo verschijn ik dan op de afspraak .. gescheurde kousen en geschaafde knieën. 

Hoogmoed komt voor de val, zegt een spreekwoord. 
Laat ons hopen dat dit dé laatste val was.
Het begint een foute gewoonte te worden.
Viel ik in juni nog tijdens de opwarming van het voetbalfeest,

met kerst (7 december) tijdens het bewonderen van mijn kerstboom..
en vandaag(7 januari) op weg naar een afspraak.. 

Laat het duidelijk wezen, ik heb er werkelijk genoeg van. 
Tot morgen - met twee pleisters op mijn knieën. 
Wedden dat de collega's binnenpretjes zullen hebben ?!?

 

2 opmerkingen:

  1. Lieve 'oudcollega'... hm.. sorry voor het tikfoutje... het moest inderdaad 2019 zijn.
    Wat betreft je val... je wordt oud... zijn het je gewrichtjes die mankeren... ben je duizelig geworden... een 'draaingske'.. Dat begint zo als je ouder wordt en ... voor je het weet zijn we 26 januari! Je moet nog zo lang werken... je zal me overtreffen wat betreft 'tegen de vlakte gaan'... XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks van dit alles .. geen mankerende gewrichtjes, geen draaingske, oud (?) - zo dartel als een veulen ..
      maar wel altijd gehaast, zoals ook nu .. Haast en spoed is zelden goed !

      Verwijderen