maandag 21 januari 2019

21 januari 2019

Daar is hij .. de polar vortex .. en we voelen het meteen !
Koude landlucht dringt ons land binnen.

De verwarming draait op volle toeren 
en de dikste truien worden uit de kast gehaald. 
Het is 'putje winter'  !
Deze morgen is het bibberen bij -6 °C.
En toch .. 
Lekker ingeduffeld met onze dikste winterjas,
onze warmste wollen muts en sjaal 
en een paar wanten/handschoenen
is het genieten onder een (jawel ..) 'koude' zon
Al is het maar voor eventjes. 
Rode neuzen, blosjes op de wangen, koude handen, frisse tenen ..
en dan samen lekker bij de verwarming zitten om eventjes op te warmen. 
Ook dat is winter ! 


En wat zal het morgen worden ?? 
Als we de weerman op zijn woord mogen geloven, krijgen we sneeuw.
Code geel voor Vlaanderen .. Vanaf 8.00 uur gaat het sneeuwen in Vlaanderen !
Gejuich alom ! 

Meteen worden er (snode) plannen gesmeed ..
Ik maak een sneeuwpop ! 
En ik gooi sneeuwballen ! 
Ik kom met de slee naar school ! 
Ik zet mijn laarzen klaar !
Ik breng een wortel mee !
Gaan we samen in de sneeuw spelen, juf ? 
.. 
Voor mijn kleuters bestaat er geen winterellende, alleen maar winterpret. 😄
Ik beloof hen mijn sneeuwlaarzen mee te brengen en ook mijn slee. 
Dat wordt dolle pret ! 

Al hoop ik niet op een pak sneeuw zoals in Oostenrijk/Duitsland.
En liefst zie ik de sneeuw vallen als iedereen uit de ochtendspits is. 

De winter brengt naast koude ook ziekte mee.
Uitzieken is de boodschap. 

Ook juf Muriel moet even de strijd staken en dus worden de peuters vandaag verdeeld. 
Maar ook onder de peuters zijn er heel wat kinderen ziek. 
Slechts 6 peuters zijn nog op de been. 
Mattheo en Hallah zijn te gast in mijn klas. 
En wat zijn ze flink ! 

 Mijn K2-tjes ontfermen zich heel graag over de peuters en brengen hen heel wat bij
oa Hoe bouw je een stevige constructie ? - Blokken rangschikken van groot naar klein .. 
Maar ook een brok kattenkwaad krijgen ze mee van mijn bengels !! 
De kleinsten vinden het allemaal grappig - de ouderen vinden het heerlijk om hun kennis door te geven.

Deze twee hebben het fijn samen maar deze namiddag sneuvelt ook Julius met hoge koorts. 
De dag vliegt voorbij.. en het is uitkijken naar alweer een nieuwe dag ..
Eentje met sneeuw, hopen mijn kleuters. ⛄⛄⛄

Nieuws van de dag .. 
Deze morgen is er een speciaal fenomeen te zien aan de hemel.
Vandaag kleurt de maan rood ! vertel ik mijn kleuters.
 En dat heb ik deze ochtend gezien toen ik naar school reed. 

Ik weet hoe dit komt ! zegt Mamady
Iemand heeft er appelsien gegeten en gemorst !  lacht hij. 
Euh .. ik vraag het eens na bij de volkssterrenwacht, Mamady. 😊






2 opmerkingen:

  1. Ik heb hun ooit eens verteld dat de bloedbaan rood ziet door mannetje maan die bloed sinaasappels eet en daar zeer erg mee gemorst heeft 😀😀😀 vandaar mamady zijn verhaal groetjes de oma van linde en mamady

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ben ik helemaal mee in het verhaal..
      Dank je oma om dit leuke verhaal met ons te delen.
      Groetjes,
      Juf Tania

      Verwijderen