maandag 8 januari 2018

8 januari 2018


Hier zijn we dan .. goed uitgerust en met een schooltas vol (leuke vakantie)verhalen .. 
Ik ben benieuwd !
Ik start 2018 met een toezicht aan de schoolpoort 
en mag zo de meest leuke nieuwjaarswensen in ontvangst nemen. 
Er wordt heel wat af-gewenst ! 
Gelukkig Nieuwjaar, juf ! 
Ik heb je gemist ? 
Ik hou van je, juf  .. 
Zelfs de kleuters wensen elkaar onderling spontaan een 'gelukkig nieuwjaar'. Zo schattig ! 

De meeste kleuters komen blijgezind naar school,
anderen laten een traantje bij het afscheid - 14 dagen vakantie is best lang voor de allerkleinsten. 
Gelukkig heb ik nog een voorraad letterkoekjes en die traantjes (?) 
die verdwijnen als sneeuw voor de zon. πŸ˜‰ 

Vandaag zijn er ook 4 nieuwe peutertjes die hun eerste stap in hun schoolloopbaan zetten. 
En wat zijn ze flink, zelfs in (mijn) eetzaal.  

Yusur (K3) heeft een belangrijke mededeling voor me ..
Juf Tania, kijk .. ik rijd op twee wielen ! zegt ze fier.
Tja, op één wiel rijden is heel moeilijk hΓ© Yusur ! is mijn antwoord. 
Yusur kijkt me verbaasd aan. Juf Ilse begrijpt de onderliggende toon van de boodschap : 
Yusur wil eigenlijk zeggen dat de steunwieltjes verleden tijd zijn.

Ah zo ! 
  
Een nieuw jaar start meestal met goede voornemens, .. 
zoals snel de schooltas leegmaken en de jas aan een haak hangen. 
Maar deze jongens nemen ruim de tijd ! πŸ˜‰
Waarom al die haast, juf ??? 

Vooraleer we de klas opzoeken, krijg ik nog enkele briefjes 
die in de schooltassen van de kinderen verborgen zitten. 

Waar Nicola verbleef tijdens de kerstvakantie is me al snel duidelijk.
Een lief briefje en een souvenir uit Londen voor de juf .. Dank je wel !! Xxx  

Ook Korneel heeft een uiterst lief briefje voor me mee :
Morgen komt papa het nieuwe kastje brengen ! lees ik. 
O wat ben ik blij ! Ons droogrek heeft zijn beste tijd gehad
en valt bij elk crea-moment om
 dus kan ik steeds opnieuw aan het poetsen, verf afwassen enz. 
1000 x dank !! Xxx 

Tenslotte heeft ook Linde een mooi briefje voor me 
Dag juf Tania, 
Onze beste wensen ! 
Mag het een jaar vol leuke momenten worden 
waarbij je kleuters je steeds blijven verbazen .. 

Wel mama en papa, die leuke momenten .. daar wordt aan gewerkt ..
En mijn kleuters blijven me elke dag opnieuw verbazen ! 
(Ook vandaag, zo zal later op de dag blijken 😊)
Van harte dank voor deze lieve wensen ! Xxx
Tijdens het kringgesprek deze morgen wordt er veel verteld over de voorbije vakantie. 
Cas ging schaatsen op een banaan (??) Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen maar Cas klinkt zeer overtuigend. Daar moet ik het fijne van weten. 

Emiel is op schattenjacht. Hij beweert dat er in de bloempot van Nona diamanten zitten (??) 
Hmm, dat wil ik ook wel hoor !  is mijn antwoord.
Meteen geeft Emiel me het adres van Nona en opa door met de mededeling ..
 Je moet eens gaan aanbellen !! πŸ˜‰

Korneel had dan weer een 'zware' vakantie. Hij werkte samen met papa aan het nieuwe droogrek. 
Dank je wel Korneel voor je inzet ! Een dikke kus van de juf en een bank vooruit πŸ˜‰
Wat doe ik mijn kleuters toch aan ?!? 

 Atakan kwam op spoed terecht na een bezoekje aan Club Brugge. 
Blijkbaar viel Atakan van een trap en zijn lip werd in het ziekenhuis gehecht. 
Zo stapt Atakan met een draadje in zijn lip het nieuwe jaar in. 

Amir gaf aan heel veel geslapen te hebben. 
Waarop Latoya meteen inpikte : Ja juf, jij doet ons dan ook veel werken hΓ© !! 
Euhm, sorry hoor ! 
Maar Latoya hoort mijn excuses al niet meer. 
Binnenkort is het weer feest .. ik ben jarig !  kondigt ze aan.

Lauren en Luiz speelden dan weer heel veel gezelschapsspelen .. 
En dat was zo leuk, juf .. 

Hailey werd wakker op nieuwjaar en hoorde het vuurwerk knallen. 

En Robbe  ?? Die vraagt zich vandaag af waar die nieuwe scheurkalender nu blijft. 
Het is wel al nieuwjaar hoor, juf !!πŸ˜‰ 


Ons prikbord hangt vol nieuwjaarswensen die ik deze vakantie ontving van familie, vrienden en (oud-)kleuters ..

En de kalender ?? Die is al zijn blaadjes kwijt !! 
Na 2017 verwelkomen we met zijn allen 2018 !
 
We zingen een nieuwjaarslied .. 
 
En tellen af  10 - 9 - 8 .. 3 - 2 - 1 .. 
GELUKKIG  NIEUWJAAR  !!
Onder het motto 'Taart voor iedereen' heb ik mijn beste kunsten boven gehaald. 
Een heuse "sneeuwtaart" mét kerstfiguren ! Mijn kleuters zijn er dol op. 😊
Vol bewondering kijken ze hoe ik in een mum van tijd de cake ombouw tot een leuke taart. 

Nog wat extra lampjes voor de sfeer en klaar ! 
Geef toe, ik ben een krak πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€
en de kleuters weten mijn traktatie best te smaken.


Samen genieten van een stukje taart .. En toen werd het stil, muisstil ! 

Na mijn vroege ochtendtoezicht, loop ik nog een rondje refter. 
Met 69 kleuters trek ik naar de refter .. 
69 jasjes uit - brooddozen uit de schooltas halen - drankjes geven - 
borden vullen - tafels afruimen - schooltassen vullen en weer 69 jasjes aan. 
De wandeling naar de kleuterafdeling verloopt vlot, de oudsten zorgen immers voor de kleinsten. 
En dan houden we een sanitaire stop, 69 kleuters houden een snelle of een uitgebreide sanitaire stop. 
Jassen sluiten, mutsen aan, sjaals knopen en klaar om buiten te spelen. 
Maar als je dacht dat de kleuters mij enige rust gunnen ?? Niks van aan .. 
Nicola komt me halen en toont me waar zijn muts terechtgekomen is .. 
Dit geloof je nooit, bovenop de speeltuin !! 
Wat ik ook probeer, ik kom er niet bij .. dus maar een ladder halen. 
Juf Kelly ligt op de loer en vereeuwigt mijn acrobaten-toeren ! Sloeber !
 Nicola staat op wacht. Bij deze koude temperaturen wil hij maar wat graag zijn muts terug.
 Ik vind niet één muts maar twee, de andere blijkt van Radion(K1) te zijn..

 Voila, klus geklaard en Nicola straalt !

In de namiddag starten we met een nieuw thema 
Wintertijd - licht en donker .. 


En deze natuurvrienden houden van een laagje sneeuw en koude temperaturen. 

Mijn kleuters willen spelen .. en dat gaan we dan ook doen, gezellig samen spelen in de hoekjes !















De laatste lestijd van de dag is het boekentijd .. 
maar vandaag schuiven we dit maar eens aan de kant.
Wij hebben immers goede voornemens te maken, net zoals de grote mensen doen. 


Ik maak mijn voornemen alvast kenbaar :
Ik zal proberen niks meer te vergeten (hoor ik nu mijn kleuters gniffelen ?? Jawel hoor !) 
Robbe zegt hierop : Dit lukt je nooit, juf ! AllΓ©, bedankt voor het vertrouwen, Robbe. 
En ik ga wat minder werken en wat meer vrije tijd voor mezelf opnemen. 

De kleuters hebben de boodschap begrepen en maken ook hun goede voornemens kenbaar : 
Ik ga beter opruimen ! 
Ik ga heel flink zijn dit jaar ! 
Ik ga minder ruzie maken !
Ik ga niks meer stuk maken van mijn speelgoed ! 
Ik ga altijd goed naar mijn mama luisteren ! 
Ik ga veel lachen ! 
Ik ga elke morgen goedemorgen zeggen !
En ik ga vroeg naar bed ! 
..  
Mooie voornemens als je het mij vraagt !  πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡

Belangrijke mededeling  - luizenalarm in de Tandem
In de klas van je kleuter werden luizen gesignaleerd.
Aan elke ouder wordt er gevraagd om dagelijks - tijdens het badmoment-
de haren grondig te controleren !!
Bij levende luizen/neten moet direct een aangepaste behandeling gestart worden
om verdere besmetting te voorkomen.
Vergeet ook niet het beddengoed en kleding te wassen,
kammen en borstels te reinigen ..

Belangrijke mededeling - griep 
Griepcommisaris Marc Van Ranst waarschuwt "Vanaf vandaag verspreiden we de griep !"

Een goede handhygiΓ«ne is zeer belangrijk - daarom was -of schrob- je handen met zeep
en wrijf ze in met een handgel.

Nies in de holte van je geplooide arm.

 Ga vroeg naar bed en eet gezond - dit verhoogt je weerstand.

Kinderen verspreiden razendsnel het griepvirus.
Gebruik papieren zakdoeken !

Een gouden raad : Blijf thuis als je ziek bent !
Zo genees je het snelst en maak je anderen niet ziek !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten