woensdag 10 januari 2018

10 januari 2018


Ook deze ochtend sta ik aan de schoolpoort.
Eén voor één komen de kleuters door de druilerige regen aan op school. 
Meteen krijg ik enkele nieuwtjes te horen .. 
Robbe : Juf Tania, ik heb slecht geslapen !! zegt hij.
Oei, heb je zorgen ? vraag ik hem.
Neen, mijn oma praat té veel en té lang ! is zijn antwoord. 😊
Emiel is dan weer zijn schooltas vergeten. 
Mama zal ze later op de ochtend brengen met een lekker tussendoortje. 
Intussen vertelt Emiel me dat mama 1000 kilometer zal fietsen tvv Kom op tegen Kanker.
Daarom gaat ze deze ochtend fietsen ..
 Even later komt mama inderdaad de klas binnen mét de schooltas van Emiel.
Nicola kijkt verbaasd : Waarom ben je verkleed als een spook ? vraagt hij. 😡
Wat ? Wat een vraag ? 
Maar na een tijdje wordt het me duidelijk .. niks spook .. 
Nicola heeft nog nooit een 'sportpakje' gezien
en kent het exacte woord niet ..  bij deze .. Hij meende het goed .. 
Iedereen is vol bewondering voor Emiels mama - een mama op een koersfiets, waw ! 
En 1000 kilometer fietsen, een hele prestatie..
Aan de mama van Emiel, je hebt er een schare fans bij 😉😉😉 
Wij hebben er het volste vertrouwen in want op die witte fiets, kan je alleen maar een kampioen zijn (zie Tom Boonen, had ook een witte fiets !) 

 Josephine heeft een tekening voor me mee, afgewerkt met een bloemig sierspeldje.
Op de tekening staat een jarige juf mét een immense kroon.
Nog eventjes geduld, bijna is het zover. 

En de nieuwe peutertjes ? 
Wat zijn ze flink vandaag ! Niemand die nog huilt.
Dit verdient toch wel een strooikoekje !
 (Ja juf Anne, ik heb dit nu als oudste kleuterjuf overgenomen 😉)

Wat is sneeuw ? En hoe ontstaat sneeuw ? 
Het laat mijn kleuters niet los. 
Linde denkt het te weten : 
Misschien woont er in de wolken een sneeuwman die sneeuwvlokjes maakt.
Als hij er genoeg heeft, gooit hij ze naar beneden !
Hmmm, dit zou wel eens een mooi verhaal kunnen worden, denk ik. 
Emiel en Cas zijn het er niet helemaal mee eens : 
Neen Linde, hierboven in de wolken staat er een sneeuwvlokjesfabriek waar ze sneeuwvlokjes maken.
Wat een fantasie hebben mijn bengels !! 
Knappe verhalen vind ik. Hier moet ik wat mee.
Wat als .. Ken je dit programma ? 
Wat als alles wit zou zijn ? leg ik mijn kleuters voor. 
Ik geef hen wit papier, witte kleurpotloden, witte wasco en wit papier.

Tijd om te exploreren én te experimenteren !
De kleuters proberen maar wat .. wit op wit, hier zie je niks van ..
 De kleuters overleggen en vinden de oplossing in de papierkast :
Op gekleurd papier lukt het wel ! 
Doel bereikt ! 
En wat als er op een dag een pak witte plasticine in de crea-hoek ligt ? 
Aangevuld met takjes en wiebeloogjes ?  

 Dan kunnen we nog een sneeuwpop maken hé juf !

  
En wat als juf een sneeuwman op ski's blijkt te hebben ? 
Dan maken we een berg, zo glijdt de sneeuwman van boven naar beneden op zijn latten. 
Al was het hier even zoeken hoe het juist moest. 
Maar samen kom je er wel .. 

Belangrijk bericht voor alle ouders : 
Door werken is de watervoorziening op school niet optimaal. 
Vandaag zou er geen water uit de kraan komen
dus vulden we gisteren na school nog enkele emmers water
om vandaag de dag door te komen. 

Na de werken zal er een staal van het kraantjeswater doorgestuurd worden naar een labo
voor verder bacteriologisch onderzoek.
Dit betekent dat we tot nader order geen water kunnen gebruiken 
om te drinken, open wonden te spoelen, fruit te wassen enz. 
Daarom deze oproep, voorzie je kleuter van een extra flesje water !!! 

Ikzelf kook morgen alvast een pan water voor 'dringend' gebruik !

2 opmerkingen: