zaterdag 8 oktober 2016

11 oktober 2016

Actua - sport  :

Wat een monsterscore voor de Rode Duivels, 
zij winnen de match met liefst 0 - 6 tegen Gibraltar.
Gewoonweg fantastisch ! 
De helden van de match : Benteke, Witsel, Mertens, Hazard.
Knap jongens ! 

Wij gaan speurneuzen in het bos .. 

Hier zijn we dan, klaar voor een 'complete' herfstwandeling in het bos. 
Vandaag ontdekken we het bos met al onze zintuigen 
en met spannende verhalen prikkelen we de fantasie van onze kleuters.
En dat we er zin in hebben, toont Kyandro met zijn allerbreedste glimlach ! 


Eventjes mijn troepen schouwen en dan kunnen we op stap.
Mijn expeditie telt 18 expeditieleden.


De thermometer duidt 7° aan, niet echt warm. 
Gelukkig heeft iedereen voldoende laagjes aan om zich warm te houden.


Op dit pad start ons avontuur.


De vogeltjes fluiten zorgeloos en de zon piept reeds door de bomen.


Wat is het hier heerlijk rustig in dit wondermooie bos.


Zelfs mijn kleutertjes worden er helemaal stil en rustig van.


Maar niet voor lang ..
Dit huisje mét een bank en een grote boom doet me denken aan een sprookje.
Sneeuwwitje, Hans en Grietje, Roodkapje ??? 
Als even later een vrouw voorbij wandelt met een rode jas en knalrode handtas (echt waar !),
weten mijn kleuters het zeker : 
Dit is het huisje van Roodkapje en de wolf ! 


Voel ik hier enige spanning ? 
Julie muist er stilletjes vandoor en Thibault legt wijselijk zijn vinger op de mond.
'Ik wil de wolf echt niet wakker maken' fluistert hij.

Ik kan alleen maar glimlachen.
We kiezen een rustig wandelpad, eentje waar veel eikels te vinden zijn. 
Af en toe valt er eentje uit de boom.

'Misschien gooien de eekhoorns met nootjes' zegt Julie.
Waarom ze dat zouden doen, blijft me een raadsel. 
Een mooi 'bos'plaatje, wat is de natuur toch mooi in de herfst !


En na een lange zoektocht vind ik hem .. een paddestoel .. 
al moet ik voor dit exemplaar enige hindernissen overwinnen
 (lees : struikgewas en netels doorploeteren en een duik in de gracht nemen) 
Zo gaat dat dus ..


De kleuters kijken verwonderd toe .. wat doet die gekke juf toch ?!? 


Tja, het bos is één grote speeltuin voor me. 


En dan is het de beurt aan de kleuters om een duik in het ongewisse te nemen.


Bij de ene verloopt het al iets vlotter dan bij de andere.

Sommigen kunnen een extra aanmoediging gebruiken.


En als iedereen er is, kunnen we onze speurtocht doorheen het bos verder zetten.


Intussen is de zon volop van de partij en laat ze het bos heerlijk geuren.


Soms blijven we haken in de braamstruiken 
of moeten we klimmen over een omgevallen boomstronk.


Maar het is plezant en dat is wat telt.




Yusur draagt onze mand.
Neen, geen mand met koekjes (zoals in het verhaal van Roodkapje)
maar met een verzameling gesprokkelde natuurmaterialen.




Onze kleuters lijken wel op een aardig kaboutervolkje.


Ze verzamelen en verzamelen, maar de paddestoelen laten ze ongemoeid staan.



Er komt beweging in de graskant ..


Julot neemt nieuwsgierig een kijkje.

Maar als het verschrikte beestje -een kikker- plots opspringt, schrikt Julot zich een hoedje.
In het riet aan de overkant geeft een vogeltje zijn mooiste concert. 
Geboeid blijven we even staan luisteren. 
Wie vindt het vogeltje ?


Gevonden ..
 het is een roodborstje, die nu reeds droomt van een koude winter met een laagje sneeuw !


En dan lopen we de 'Heksenwegel' in, één van mijn favorieten ! 




Eventjes onze zintuigen op scherp stellen : 
Zie ik daar tussen de bomen een bezem vliegen ? 
Hoor ik geritsel tussen de bladeren ?


En dan ziet Alessio een houtvuur. 
(Toch even controleren of het vuurtje wel gedoofd is ..)
Is hier soms de heksenkeuken ??


Thibault denkt van wel en neemt meteen plaats op een boomstronk-zetel.


Takwa vindt al vlug de heksen-eettafel en bijhorend krukje.
'Is dit misschien de eetkamer van de heks ?'


Even verderop ligt een stapel brandhout te wachten.
'Kijk juf, dit is het kampvuur van de heks' roept Fien.


Zouden heksen ook liedjes zingen rond het kampvuur ? vraag ik mijn bengels.
Dus zetten wij alvast een liedje in 'Vrolijke vrienden' het kamplied bij uitstek.



En wie dacht dat heksen enkel maar verzot zijn op pompoensoep en kikkerpootjes 
heeft het echt wel mis. 
Midden in het bos vindt juf Joke dit .. 
'een tsjoepke' (zoals de kleuters zeggen) van minute maid.
De Heksen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, voeg ik er nog aan toe.


Horen wij daar eendjes kwaken ?? 
Hebben wij ze gestoord op dit vroege uur ? 

Ja hoor, het zijn de badeendjes van de heks die vrolijk snateren.
De kleuters vinden dit alvast de mooiste badkamer die ze ooit gezien hebben. 
Al vragen ze zich stiekem af waar de handdoek en het washandje gebleven zijn ?!?




Ook heksen moeten in topconditie zijn.

De kilo's moeten ze onder controle houden want anders gaat die bezem echt de lucht niet in.
Dus gaan we samen naar de heksen-fitness en ik ben de instructeur van dienst. 


Evenwichtsoefeningen op de boomstronken,
sprongkracht bevorderen en springen over de dunne boomstammen en nog veel meer.


Vandaag krijgen we een lesje LO (lichamelijke opvoeding) in het bos
en de extra zuurstof krijgen we er zomaar gratis bij.






De K2-tjes, dat zijn wij natuurlijk ! 




De K2-tjes .. een toffe bende !






Ook de K1-tjes vinden het super in het hele grote bos.



Tot slot gaan we nog op zoek naar kastanjes en bolsters
maar die hangen nog netjes aan de bomen.
Wacht maar, als het stormt dan kunnen we kastanjes rapen. 
'Komen we dan terug ?' vraagt Cynthia. 
Ik denk dat ik een paar liefhebbers heb die een bosbezoek gewoonweg een fantastisch uitje vinden.


We verlaten de 'Heksenwegel' .. 
bijna is het aperitief-tijd en dan komen de heksen vliegensvlug aangesneld op hun bezem ..
En ook al zijn we helemaal niet bang van heksen, toch lopen we het bos snel uit.
We hebben immers nog een bus te halen !
Op onze terugweg vinden we nog een pak molshopen. 
Alessio weet het zeker : 'Dit is het holletje van diertjes maar ik weet niet meer van welk dier ?!'


Voor deze kleuters zal het worst wezen aan wie deze molshoop toebehoort. 
Zij zitten allang op een bankje en genieten van een beetje welgekomen rust. 
Een beetje moe ?? Tuurlijk niet !!
Deze jongens zijn in conclaaf en zoeken samen uit wat al die symbolen te betekenen hebben. 
Vladimir denkt de betekenis van één van de symbolen gevonden te hebben : 
'Hier eet je chips' verklaart hij. 
'Bijna juist Vladimir .. maar hier gooi je het zakje van de chips netjes weg !'
Zo, dat weten we dan ook weer.



Op weg naar de bus, de K2-tjes vormen een lange rij ..
juist gepast om de breedte van het pad te overbruggen. (wiskundige initiatie in het bos)
Even later lossen we de rij, er komen fietsers aan. 
En als niemand er nog aan denkt krijst Thibault het hele bos bij elkaar : 
'Kijk juf Tania, Roodkapje op haar fiets' 
Wat wil het verhaal .. een dame met rode jas en kap fietst door het bos en dat heeft het scherpe oog van mijn kleine uk fijntjes opgemerkt.
De dame lijkt me wat verward en ik doe net alsof mijn neus bloedt. 
Thibault, jongen toch !
Een hele fijne morgen in het bos ! Moeten we beslist nog eens doen ! 
Misschien als het gaat sneeuwen of in de lente ! 
In het bos valt er altijd wel iets te beleven.


In de namiddag ben ik er niet,
ik word verwacht in mijn gastschool te Assenede voor een netwerknamiddag.
Juf Inge komt me ophalen en samen tuffen we richting Assenede, best gezellig !! 
Het leven zoals het is .. de tweede kleuterklas in Assenede 



Juf Ilse kwam deze namiddag mijn kleuters vergezellen.
Dank je wel om mijn klasje over te nemen
 terwijl ik aan het netwerken was in Assenede.
Hopelijk hadden jullie een fijne namiddag samen !


Tot morgen en slaap zacht ! 


2 opmerkingen:

  1. Een prachtige dag om een boswandeling te maken!
    Jullie hebben er alvast met volle teugen van genoten, dat kan je van alle gezichtjes aflezen.
    Actief exploreren met alle zintuigen!
    en dan ook nog eens de fantasie prikkelen....
    De heks zal alvast, ergens verscholen achter een dikke boom, veel plezier gehad hebben wanneer ze al die kleine kaboutertjes in haar toverbos zag rondhuppelen!

    Voor herhaling vatbaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wou dat ik erbij was, maar kon waarschijnlijk niet meer mee op de bus);

    BeantwoordenVerwijderen