dinsdag 10 juni 2014

10 juni 2014


De Rode Duivels op weg naar Brazilië.. 
staat deze morgen te lezen in de krant
Stipt om 10.45 uur vertrekt  vanuit Zaventem een Airbus A330 richting Brazilië 
voor een vlucht van 9850 kilometer .. een reis van ongeveer 14 uur. 

Mijn reis naar school duurt iets minder lang .. 
Ik fiets naar school en zet er vaart achter.
Vandaag ga ik met mijn kleuters op reis .. op schoolreis ! 

De kleuters van de Tandem op weg naar zee ..
Niet met een airbus maar met de schoolbus. 
Onze reistijd bedraagt exact 1.15 uur en we leggen ongeveer 60 km af.
 Om 9.00 uur zitten we klaar op de bus, veiligheidsgordel dicht geklikt. 
Nu is het wachten op Carine en juf Vera ..


Onze reisbagage .. 
een bolderkar en 17 rugzakken ..
Ook Odil ziet een dagje kust zitten en omdat Odil supporter is van de Duivels
heeft hij vandaag zijn tri-colore-truitje aangetrokken. 
Wat is hij knap !! 
Instappen en wegwezen ..
Nog eventjes de (groot)ouders gerust stellen .. een kusje, een zwaai 
en dan begint ons avontuur ! 
Bestemming bereikt .. en nu op weg naar de zee !
Zie ik daar enige teleurstelling ?
"Oké, een vijver is geen zee .. maar water is water !" probeer ik nog.
"Komaan juf, wij willen de zee zien !"
Na een kwartiertje stappen nemen we een rustpauze ..
een koekje en drankje kunnen we wel gebruiken !
Onder een stralende zon genieten we van het 10-uurtje
Ook Benne heeft er aan gedacht om zijn outfit een tri-colore-look te geven .. knap !
En dorst dat we hebben .. een terrasje zou ook leuk zijn !
"Ik zweet in mijn haar" weet Liam
Ook juf Vera en Carine hebben zin in het jaarlijks uitje ! 
Een koekje, een drankje .. daar gaan we  .. de laatste fase voor we ons doel bereiken : de zee ! 
Caithlyn neemt het voortouw..
Nico en Donart, mijn stoere zeebonken geven de bolderkar een zetje ..
Een stijgingspercentage om u tegen te zeggen .. 
maar met vereende krachten bereiken we onze bestemming .. 
de Belgische kust !
Juf Vera heeft haar krukje mee voor een dagje aan zee .. 
Is het jaloezie .. ik weet het niet ..
 ik had de meisjes (lees : Carine en juf Vera) niet in het vizier .. 
maar plots ligt juf Vera in het zand ! 
Zo te zien raakt juf Vera niet zo makkelijk uit haar benarde positie .. meisjes toch !!!
Mijn kleutertjes vliegen er meteen in ..
zandkastelen bouwen ..
zeeschatten verzamelen ..
putten graven .. op zoek naar een schat ?!
flesjes en kopjes vullen .. een zomers aperitief op basis van zand .. 
moet je zeker eens proberen .. 
ik heb vandaag alvast deze bereiding geproefd toen Matteo wild tekeer ging met zijn schepje ! :-)
zandkoekjes bakken ..
of gewoonweg heel gelukkig zijn met zon, zee en zand !
Benne wil een zandtaart, liefst ééntje met verschillende etages ..
dat wordt een hele onderneming ..
Axana stelt een Belgisch menu voor : frietjes met lekkere mosseltjes .. 
echte 'strandkost'
Dinozzo weet zeker dat hier iets verborgen zit .. 
Wat ??? Hm, eventjes denken .. we zien straks wel !
Viyana heeft de duinen ontdekt ..
Bij Caithlyn is het plots 'hoogwater'
Eventjes een plaspauze inlassen ! 
Axana is bijna klaar met de bereiding .. nog wat afkruiden met peper en zout ! 
Kaila vindt het fijn aan zee ..
Liam vraagt zich af of we straks een wafel gaan eten op een terrasje .. 
Kythana weet zeker van niet ! "Ons juf lust dat niet !" laat ze Liam weten.
Waar ze die info haalt, weet ik echt niet !

Nico, Viyana en Caithlyn zitten letterlijk "in de put"
Matteo weet het niet zo goed meer .. schep ik nu links of rechts ??
De jongens hebben de frisbee ontdekt ..
Wat hebben ze een pret : gooien, lopen, vangen .. liefst zo snel mogelijk !
"Jongens blijven jongens !" zeg ik steeds weer. 
En dat wordt vandaag nog maar eens bewezen ! 
Intussen houden de meisjes een gezellige 'strandbabbel'  .. wat een gekwetter !
"Ik wil dit elke dag" zegt Caitlin.
Wie niet ?! den ik nog.


"Joehoe .. waar blijft die frisbee ? " roept Donart

Ook Odil geniet van zijn rustig dagje aan zee
Af en toe fluit hij de manschappen (lees : mijn kleuters) tot de orde. 
Een geboren ploegleider, onze Odil. 

 Voel ik daar een drupje regen ?? 
Ja hoor .. juf Kim en juf Muriel voelen het ook ! 
Diëgo is verrast : "Van waar komen die regendruppels ??" vraagt hij. 
"Uit de lucht !" weet ik. 
In elk geval .. de paar regendruppels die her en der vallen zijn te verwaarlozen. 
Alhoewel enkele kleuters toch hun regenjasje willen aantrekken.
Een gek zicht .. kleuters mét een regenjas en op blote voeten ;-)

Dus zoeken we een terrasje op en gaan ons lunchpakket te lijf !
Er wordt gezellig gesmuld ..
Er wordt gekletst ..
Allemaal héél gezellig .. zo samen een terrasje doen.
In geen tijd zijn de lunchpakketten op.
Geen tijd te verliezen !
Er valt zoveel te beleven..
En met zicht op zee smaakt alles zoveel beter !
Donart vindt het gewoonweg heerlijk !!
Geen eetzaal vandaag .. maar een gezellig terrasje met tof gezelschap !
Donart deelt zijn lunch met Odil, beste vriendjes die twee !
Na het eten gaan we calorietjes verbranden op en af de duinen ..
Ook juf Tania heeft de hoogste duinen beklommen en 
huppelt even later als een dartel veulen naar beneden.
De kleuters volgen mijn voorbeeld !
Iedereen doet mee ..
Duin-op, duin-af ..
Vrije vogels ..
.. schaterlachend ..
.. kriebels in de buik ..
.. genieten van zoveel vrijheid .. 
Juf Vera en Carine doen het even rustig aan. 
Maar waar is juf Muriel en juf Kim ?? 
Pfff, zij zitten op een handdoekje .. maar daar steek ik een stokje voor .. 
"Wie wil pootje baden ????"
Iedereen natuurlijk .. of wat had je gedacht ..
Ik verzamel mijn troepen en vooraleer ze de zee inlopen,
controleert juf even op kwallen .. 
In de verte komt juf Muriel afgewandeld met haar peuters .. dan toch !! 
Daar gaan ze .. de woelige zee in !! 















Juf Kim maakt snel nog een groepsfoto van de tweede kleuterklas.
En nog een tweede .. voor de zekerheid !

Trappelen, spatten, springen, .. oneindig veel plezier
En ons Elise springt net iets té enthousiast over een golf en valt pardoes in zee. 
Enkel haar okseltjes houdt ze droog ! Hilarisch ! 
Terug naar het strand ..
In looppas .. Juf Vera en Carine wachten mijn kleutertjes op.
Vooraleer we deze mooie dag afsluiten .. nog een laatste groepsfoto .. deze keer bovenop de duinen
(Weer klimwerk voor de juf !)  Dan vragen zich sommige collega's af waarom ik zo moe ben .. 
Voetjes afvegen, ..
.. schoenen aantrekken ..
Klaar om de grote reis huiswaarts aan te vangen ..
Ik beken .. ik ben moe van een dagje ravotten met mijn 'duiveltjes'

Odil en Carine .. beste maatjes .. ze gaan dan ook reeds jaren samen naar zee !

Ook Quinten heeft het gehad ..
Axana krijgt als eerste het 'zandmannetje" gezien !
Algauw volgen nog enkele kleuters en peuters ..
Dromenland is echt niet zo heel ver weg ..
Het wordt wel heel erg stil op de bus ..
Linne verliest er haar zonnehoedje bij ..
Kaila en Liam zijn ook ingedommeld .. slaapt niet zo gemakkelijk deze houding
Da's beter .. slaap lekker allemaal ! 
En dan speciaal voor juf Anne .. mijn beruchte 'teensletskes' ..
zit goed, staat goed !!! 









3 opmerkingen:

  1. Je hebt de dag mooi weergegeven, bravo !
    Ook het feit dat de juf in de kar ligt te slapen en de andere collega's maar werken !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eventjes alles op een rijtje zetten ..
    Ik werk me te pletter !! Tussen alle werken van vaderdag door, kreeg ik de schoolreis nog georganiseerd ook - ik zou een prima reisleidster zijn ;-)
    Bovendien heb ik de duinen beklommen, de zee onveilig gemaakt en gps gespeeld voor ons Carine, alle boodschappen gedaan, papieren bestemming ingevuld enz
    Geen wonder dat ik moe ben .. En na die vermoeiende dag nog de foto's op blog geplaatst .. Pas om 22.00 uur kon ik genieten van enige rust.
    En ja, het was een formidabele dag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juf Tania, je bent een 'krak' !!
    En je teensletsen.. ..om het met Duivelse woorden te zeggen..
    'FORMIDABLE' !! xx

    BeantwoordenVerwijderen