maandag 5 juni 2023

5 juni 2023

 

Juf leest voor uit ‘mijn knuffelkoning ‘

Na de Fietskoning, de Knutselkoning en de Zwemkoning ontmoeten we de Smulkoning. 

De Smulkoning heeft een pluktuin met lekker, vers fruit. 
De Koning en de kleine Prins helpen plukken.
Ze hebben een mandje vol frambozen en maken, samen met de Smulkoning zoete confituur. 

Na het verhaal verzamelen we in de kleine berging.

Daar vinden we de ingrediënten om lekkere confituur te maken.

Er zijn geen frambozen maar wel een rode vrucht mét een kroontje..

Ilham raadt het meteen .. het zijn 🍓 aardbeien juf ! 


Als ik de koelkast open, lijkt het wel of ik de schatkamer gevonden heb. 
De oooooh’ s en aaaaaaah’s volgen elkaar op. 
Dat is lekker, juf ! 
Wacht maar tot de confituur klaar is, grap ik.. dat is pas lekker 🤤 
Met een mandje vol vers fruit, lopen we naar de klas.
Eerste opdracht : Verwijder de kroontjes. 
De kleuters schuiven gezellig 21 stoeltjes bij. 
Ik waan me in oma’s grote keuken, één en al gezelligheid.
Ook de confituurpotjes belanden in een warm-waterbad. Zo, alles is steriel.
Het fruit wordt gewogen.
De algemene regel is .. één kilogram fruit vraagt 1 kilogram suiker. 
Ik maak het kookeiland in de poppenhoek. Dit is veilig en afgeschermd voor spelende kinderen. 
Zo houd ik het veilig voor iedereen. 
O
De kookpot wordt op het vuur gezet, de aardbeien worden gekookt
en een heerlijke zoete geur hangt in de klas.
Dit ruikt heel lekker, juf ! De duimpjes gaan de hoogte in 👍
De kleuters gaan spelen .. 


Heel af en toe haal ik er een kleine keukenprins(es) bij om te helpen.
‘Made with love’ staat op ons label. 



Er wacht nog één opdracht - vul de potjes en sluit deze onmiddellijk af. 
Heel veel potjes verse confituur bij elkaar én helemaal klaar. 
Bij het opruimen, vind ik één lege verpakking  suiker terug.. oeps ..
Ik zei toch, 1 kilogram fruit vraagt 1 kilogram suiker.. en ik maakte 2 kilogram dus 🫣
Het proefmoment leert me dat de kleuters de confituur ‘top’ vinden dus dat zit goed 🤭

Net voor de middag ga ik even op ontdekking in de schooltuinen.
Meester Ken beloofde me donderdag dat de moestuin op maandag aangepakt zou worden. 
Ons eigen moestuintje ligt er ongelooflijk netjes bij. 
Morgen planten we onze bonenstruiken uit. 
Vanaf dan zullen we elke dag een lestijd in de tuin werken en de plantjes water geven. 
Wie zich geroepen voelt, mag tijdens het weekend onze jonge plantjes water geven, 
zo drogen ze niet uit.
Middagmaal in openlucht of wat dacht je met dit mooie, zonnige weer ?!

Na het eten is er genoeg tijd om te spelen en te ontdekken.



Mooi weer vandaag in de Tandem!
En bij mooi weer wordt er al eens een ijsje gesmuld.
Ik neem mijn boek er snel bij en zoek onder de Smulkoning ..
Neen, er worden geen ijsjes vermeld. 🤣

Dat is niet erg, juf. De Smulkoning eet zeker ook ijsjes, zegt Rafaelle. 😄
In de schaduw van de boom genieten alle kleuters - van de peuterklas tem de derde kleuterklas - van een lekker ijsje. 
Aan mama Vitamientje : Dank je wel voor dit verfrissend moment. 


















Het einde van de dag valt een plaatselijke bui over deze 2 T-shirts.
De drinkfles van Eleonore lekt en haar shirt steekt nat in haar schooltas.
Hoe of wat weet ik niet maar ook het shirt van Maélie kan ik uitwringen.
Dus hang ik beide shirts een uurtje in de zon .. klaar !


Uit de kindermond : 
Ella heeft extra aardbeien 🍓 in haar lunchpakket.
Waarom eet je de aardbeien niet op ? wil ik weten.
Ik bewaar ze en maak er na school confituur van. antwoordt Ella. 
🤣🤣🤣

Zo zie je maar .. het verhaal van mijn Knuffelkoning inspireert niet alleen de juf,
maar ook de kleuters. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten