donderdag 1 juni 2023

1 juni 2023

 

Het is juni, de laatste 30 dagen van dit schooljaar gaan van start. 

We steken nog een tandje bij. Één blik op de maandkalender laat een wel heel drukke agenda zien. 

Maar dat is voor later - we bekijken het van dag tot dag.. te beginnen met vandaag. 


Gisteren lag de focus volledig op het thema ‘Mijn knuffelkoning’

Er was nog zoveel te doen !

Maar vandaag pikken we de draad terug op en werken de K2-tjes enkele wiskundige opdrachten af. 

De K1-tjes stempelen een verpakking vol kroontjes.
Een leuke activiteit maar het vraagt doorzettingsvermogen om deze activiteit af te werken.
Er is veel plaats voor heel veel kroontjes. 

De activiteit van gisteren -schilder een 2-delig kleurenpatroon- krijgt vandaag een vervolg. 
Teken het portret van je papa 😉
Opvallend is dat heel wat papa’s zich verplaatsen op een skateboard of
heeft de Fietskoning uit ‘mijn Knuffelkoning’ mijn kleuters geïnspireerd ? 



Wie langsloopt bij de Knutselkoning kan aan de slag met mecano.
Schroeven vastzetten en constructies in elkaar zetten .. geen probleem voor mijn kleuters. 

Ook het oefenpark van de Fietskoning is geopend.

Kleuters kunnen oefenen op de fiets. 

En wie er genoeg van heeft, hangt zijn fiets ‘letterlijk’ aan de haak



En ook het verhaal kent een vervolg.

Koning Papa en de kleine Prins brengen een bezoek aan de Zwemkoning. 

Tijdens mijn lesvoorbereidingen dacht ik een bezoekje aan het zwembad te brengen. 

Helaas, het zwembad van Eeklo lekt !

Dit vertel ik mijn kleuters.. de oortjes zijn gespitst..

tot er eentje vraagt : juf, zit er dan een gaatje in het zwembad ?! 🤣

De Zwemkoning inspireert ook kleuters, zo blijkt.

Tijdens een tussendoor plasmoment, 

slagen twee kleuters er in om in de wastafel een washandje te proppen en de kraan open te draaien. 

Gevolg .. een natte badkamer en een juf die nogmaals de afspraken rond het badkamergebruik opdreunt. 🫣


Kon je me deze ochtend om 7.00 uur vinden in de buurt van de kopieermachine,

dan werk ik tijdens de middagpauze verder aan het geschenk voor papa..

Elk pakket x 22. Ik ben nog een poosje zoet. 

Net voor de les LO start, voer ik nog een truitjeswissel in.

Wie kan zelfstandig een T-shirt aantrekken ? 




Na de les LO gaan de truitjes mee naar huis voor een frisse wasbeurt. 

Denk eraan, dinsdag is er weer LO en zie ik graag alle kleuters in rode T-shirt.


Tijdens de les LO stapel ik alle stoelen. Ook de speelgoedbakken en bijzettafeltjes worden gestapeld.

Op donderdag is het poetsdag. 

De poetsvrouw heeft andere plannen 

dus gooi ik een sopje over de klasvloer, schuur de vloer, neem het water weg en daarna loop ik nog een extra rondje met de dweil.

Omdat kleine boontjes groot worden (net zoals mijn kleuters) en ze meer ruimte kunnen gebruiken,

contacteer ik meester Ken. 

Hij regelt namelijk de werkplanning van de klusjesmannen op de Tandem. 

Ik kijk wat ik kan doen, laat hij weten. 

Even later loopt een bericht binnen - de moestuin spitten, staat morgen op de planning. 👍

Omdat er morgen een teamvergadering op de agenda staat, moet ik vandaag nog boodschappen doen

en neem ik meteen de ingrediënten die ik maandag nodig heb in de klas ook mee. 

De dag is bijna om .. of neen, de blog wacht ! 

Nog even dit .. 

Door het blote-benen-weer en de vele valpartijen 

dat is wat kleuters nu eenmaal doen, vallen en opstaan-

zijn er heel wat schaafwonden te verzorgen.

Knieën verzorgen is een dagelijkse opdracht, maar met het mooie weer

loopt onze EHBO-post snel vol. 

Het is druk tijdens de speeltijd,.

Met een kleurloos ontsmettingsmiddel gaan we aan de slag,

nog een pleister ( als de kleuter dit wenst) er bovenop en klaar !

Vaak krijgen wij de vraag waarom een knie niet verzorgd is dus bij deze .. 

de knietjes worden altijd verzorgd met een kleurloos, niet prikkend ontsmettingsmiddel.

Waarom kleurloos ? 

Het gebeurt heel af en toe dat we met een kleuter naar de spoedafdeling moeten voor vb een hechting.

 Als we een gekleurd ontsmettingsmiddel gebruiken, 

moet de spoedarts dit er opnieuw afhalen en dat betekent extra pijn voor een kleutertje.

 En net dat willen wij vermijden vandaar kiezen wij altijd voor kleurloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten