zondag 18 juni 2023

20 juni 2023

 


Een dagje ravotten in de Sierk.. 

De Sierk is een speelparadijs in circusstijl waar kinderen (en juffen !) zich kunnen ontpoppen tot ware circusartiesten en waar je rust kan vinden in het groen.

Salto's maken, toveren, touwlopen, op stelten lopen, eenwieleren, gooien met diabolo's, bengelen aan trapezes, kunstjes oefenen in de tent, de clown uithangen .. hier kan het allemaal.


Een daguitstap moet tot in de puntjes voorbereid worden 
en dus speel ik deze morgen -in mijn eentje - het spelletje "ik ga op reis en neem mee .." 
Reserve-kledij voor jongens en meisjes ..
EHBO-tas mét inhoud en individuele verpakkingen zuurstofwater (bruist alles in een mum van tijd schoon ..
Een doos papieren zakdoekjes voor de snottebellen  en kotszakjes .. 
Documenten verzekering lichamelijke ongevallen .. 
.. en niet te vergeten - mijn smokkelwaar, een puntzak snoep. 
Zo komen we de dag wel door 😉
.. een doos vochtige doekjes ..
.. en 2 rollen toiletpapier - noodrantsoen, zonder kom ik niet meer buiten. 
Al dikwijls meegemaakt dat het toiletpapier op was en dan is het behelpen en vooral veel sakkeren. 

Stipt om 8.40 uur verzamel ik mijn kleuters.
Rugzakken controleren - heeft iedereen boterhammen bij én drank ? 
De overbodige ballast gooi ik er meteen uit. De contactschriftjes blijven op school.
Snel nog eens de afspraken doorlopen en een plaspauze inlassen.
Dan is het verzamelen geblazen met de bagage.
En of we er zin in hebben ? Wat had je gedacht ? ..
Het is even wachten op de bus en dan is er gejuich alom : De bus is er ! 
Vandaag gaan we met 60 kleuters op pad..een hele belevenis. 

Al dagen volg ik het weerbericht nauwlettend op. 
Enkele buien in de voormiddag, na de middag neerslagzones .. 63% regenkans. 
Niet denderend maar we zien wel .. I'm walking on sunshine ! 😁
(bij vertrek toch !) 









Ziezo, de bus op én opnieuw tellen én controleren of iedereen een rugzak bijheeft. 
Prima, we kunnen vertrekken. 
Volgens de ene rijden we naar De Haan aan Zee, volgens de andere rijden we richting le Coq sur Mer,
maar één ding is zeker, we rijden noordwaarts - richting Noordzee. 


 
Bovendien hebben we een jarige aan boord. 
Ons Eleonore mag vandaag 4 kaarsjes uitblazen. 
Wat een verjaardagsfeest .. vieren met 3 kleuterklassen. 
Toch even Happy Birthday to you zingen 
en natuurlijk volgen er enkele 'hiep hiep hiep hoera's' voor de jarige. 
De toon is gezet - het wordt een fijne, gezellige dag. 





























Na een uurtje rijden hebben we onze bestemming bereikt.. spannend ! 
60 kleuters stappen richting de grote poort van de Sierk. 


Meteen proeven we de sfeer van het circusleven : woonwagens, tenten.. 

Iedereen krijgt een bandje om en we krijgen een circustent toegewezen waar de rugzakken kunnen blijven staan. Zo hebben de kleuters alle vrijheid om te ontdekken, te bewegen én te beleven. 



Veiligheid staat voor alles.
Het domein is afgesloten met 2 grote poorten, niemand komt er zomaar in of uit.
En dan is het aan de kleuters om te ontdekken. 
De kleuters zwermen uit. 
En ook de juffen gaan op pad, benieuwd wat de kleuters allemaal beleven. 

Hoe werkt zo een loopton ?? 
En op een dag ontdek je de job van je leven 😉 Met dit warme weer is het heel druk in de zaak !
Ilham is dol op de kleurige terrasjes.
Nadien vertrekt hij op avontuur. 



Frinn vindt het super-leuk - echt waar ! .. en voegt er snel aan toe : Komen we nog eens, juf ? 
Mattheo en Liv hebben bouwplannen.

Anas waagt zich aan de levende brug en Jazzlynn zoekt het hogerop, tot in de nok van de circustent. 

Awa droomt van een leven als trapezist en 
Eleonore wil de slangen kunstjes leren. Ik schrik me een hoedje en dat is lachen geblazen. 
Maélie heeft ontdekt hoe de loopton werkt maar juf steekt een handje toe 
en gooit haar gewicht in de strijd om de ton in beweging te krijgen. 
Had ik niet moeten doen, eens in beweging is er geen houden meer aan én moet ik de strijd staken 😂
Ik krijg het behoorlijk warm onder een stralende zon. 
Dit vind ik nu een heel gezellig plekje.. 
En in deze circustent zijn de acrobaten baas.. Knap hoor ! 

Ilham probeert alle figuurtjes uit - Juf, maak je een foto ? 
Nadien komt hij kijken naar het resultaat - Zo ziet het er dus uit ! 


Heel af en toe is er bezoek in de tent. Een hapje .. een drankje .. een snoepje .. 
Of gewoon even tot rust komen. Het circusleven vraagt veel, heel veel ! 










Boven in onze tent, loopt een kruiptunnel. 
Terwijl ik met enkele kleintjes een tussendoortje eet,
zie ik de kleuters voorbij kruipen. Juf Tania, hier ben ik !!  

Op een daguitsatp kan en mag (bijna) alles. 
En zo eet Jelano om iets na 11.00 uur zijn picknick helemaal op. 

Maar ook de 'gekwetsten' vinden hun weg naar onze circustent. 
IJszakjes hebben we niet bij, het is behelpen met een koelelement én het werkt ! 
Gelukkig gaat het allemaal om kleine kwetsuren die in een mum van tijd verzorgd kunnen worden 
zodat de kleuter snel weer kan spelen. 
De oudste kleuters zijn duidelijk avontuurlijk ingesteld.
De jongsten hebben een zetje nodig dus kruipt de juf gezellig mee in de kruiptunnel. 
Had ik niet moeten doen. Gevolg van een té gek speelmoment is een blauwe knie. 
Zei mijn orthopedist vorig jaar niet dat ik alles weer kan/mag doen na mijn operatie ?? 😁
Leuk is het wel ! En ik voel me weer even kleuter. 
Er is ook een kapsalon op het domein waar je terecht kan voor een té gek circuskapsel. 
Ik heb een afspraakje gemaakt en beloof vandaag nog langs te gaan. 
Na 5 minuten houd ik het voor bekeken. Ik kom net niet buiten met een hersenschudding. 
De haardroger komt een paar keer onzacht tegen mijn hoofd terecht en mijn kapsel ?? 
Verward, zeer verward ! 


Er is ook een XL - knikkerbaan, maar ook hier moet je allerlei obstakels overwinnen. 

Het spelen gaat maar door en Eleonore geniet dubbel en dik van haar (verjaar)dag ! 


Mikayla loopt over de levende brug alsof het niks is. Flink zo ! 

Nog een laatste rondje in de loopton - Iman giert het uit. Ze kan het tempo niet volgen en glijdt weg.

Eén voor één sijpelen de kleuters de tent binnen - het is etenstijd én even valt het circusleven stil. 
Er wordt gegeten, maar vooral veel gedronken. En natuurlijk hebben de meesten een lekker dessert bij. 
Vandaag mag je zelfs eerst je dessert opeten en dan pas je picknick - we zijn dan ook op schoolreis. 
Euh ???? 



Jarige Eleonore trakteert de hele groep op een snoepje - dat is fijn. 
Gelukkig 4de verjaardag, kleine meid. 
Dikke kus van ons allemaal ! 
En er is ook een ijsje voor elke kleuter. 
Dat hebben we bij inschrijving meteen besteld. 
Er is keuze uit een chocoladeijsje, aardbeienijs of waterijs. 
En op zo'n warme dag, brengt een ijsje extra afkoeling. 















Na het eten gaan de kleuters weer op ontdekking. 
Beurtelings blijven de kleuterjuffen in de circustent bij de spullen. 
Even later zoek ik ons zonneterras even op .. maar waar is de zon ? 
Dikke wolken pakken samen. Zou het dan toch ??? 

We spelen lekker verder - er is (nog) geen vuiltje aan de lucht 
De jongste kleuters komen even uitrusten bij de juf. 
Twee kleuters op schoot, lukt nog net 😁
Een hele dag waren de juffen op pad om foto's te maken en herinneringen te vereeuwigen 
maar nu is het onze beurt - samen maakten we er een onvergetelijke dag van. 
Iets na 14.00 uur verzamelen we onze kleuters.
De wolken worden steeds dreigender maar we houden het droog tot op de bus..
.. wat volgt is een wolkbreuk ..we zijn nog geen 10 meter verder gereden.
Hebben wij geluk gehad ! 
En zagen we bij de start van de dag vrolijke snoetjes, 
dan zien we nu vooral vermoeide en slapende kleuters.









Wel heb je ooit .. 
Ook de juf heeft al eens nood aan een plaspauze.
Als ik het toiletblok binnenstap, zit Camille op het klein toiletje. 
Haast je wat ! maan ik Camille aan .. 
waarop ze me uitnodigt : Kom juf, er is nog een groot toilet naast me 😁
Ik werk Camille snel de deur uit en draai de deur in het slot - ongestoorde plaspauze voor de juf 😉


En net als ik denk - ik ben klaar met de klasblog, lopen er nog foto's binnen van de collega's. 

Ze zijn zo leuk dat ik ze graag nog even met jullie deel. 















































Mijn compagnongs-de-route vandaag .. juf Kelly .. juf Ilse .. juf Marjolein. 
Bedankt voor de leuke dag ! 


De kleuterjuffen waren een hele dag druk in de weer om de kleuters te spotten en foto's te maken. 

Niet eenvoudig om iedereen terug te vinden op het uitgestrekte domein. 

Soms kruiste ons pad en werd er een praatje gemaakt of we speelden even mee.
Andere kleuters zag ik pas terug bij het eten.. 😀

Ook al vind je je kleuter niet zo vaak terug in de fotoreportage..

weet dat het een ontzettend toffe dag was voor iedereen.

Ik weet wel zeker dat het deze avond een rustige avond wordt voor jullie, ouders. 

De kleuters zijn op .. en ook de juffen kunnen wat extra slaap gebruiken. 



Er wacht ons nog één ding na het neerschrijven van ons verhaal..

wij supporteren voor Estland - België want het is deviltime !! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten