vrijdag 21 mei 2021

21 mei 2021

 We zitten nog steeds in de prehistorie en stilaan vinden we er onze weg.

Vandaag hebben we het over fossielen - dit zijn versteende resten van planten/dieren.

We maken zelf onze fossielen. 
Eerst verzamelen we allerlei plantenmateriaal.
Met zoutdeeg wordt de basis van onze fossielen gemaakt.
Nog enkele afdrukken nemen en klaar.  
Met heel veel geduld en oog voor  creativiteit wordt er aan het gesteente gewerkt. 

























Op vrijdag is er LO met juf Margot. 
Dat geeft me even de tijd om de klas op te ruimen.

Al heel snel is de middagpauze er. 

Tijdens de middagpauze blijft het droog al staat er een stevige zuidwester. 

Maar de mens weet zich altijd staande te houden, ook in barre omstandigheden. 

Mijn kleuters begrijpen het leven zoals het is en weten dit allemaal te relativeren. 

Vroeger was er niks, en nu ...

 

Deze namiddag duiken we terug de tijd in. 

Ik vraag mijn kleuters de ogen te sluiten en terug te keren naar de prehistorie.

Doe alsof we in een bos zijn.. de school is weg, de straat is weg .. er zijn alleen maar bomen ! 

vertel ik. 

Zijn er auto's, juf ? vraagt Matheo terwijl hij zich probeert in te leven. 

Zijn er vogels in het bos ? gaat hij verder. 

Ja, Matheo !  zeg ik. 

Is er een koelkast ? vraagt hij. 

Neen, die is er niet. We zijn gewoon in een bos en daar verder is een grot.  

Zie je de grot ? vraag ik. 

De meesten knikken maar Ella opent ÊÊn oog  en zegt : 

Juf Tania, ik zie de boom door het raam op de speelweide. 

Waarop Emma snel reageert .. de grot is nog iets verder. Je bent er bijna Ella  😂

De speelzaal wordt onze grot.
Die grot moet een muurschildering krijgen en die ontwerpen we samen. 
De eerste gaat van start, de tweede volgt en zo ontstaat een aparte tekening op het einde van de strook papier. Een fijne opdracht.
Eenmaal klaar, beleggen we de lijnen met kiezeltjes. 
Het resultaat is ronduit schitterend. 



















De muurschildering is klaar ! Het feest in de grot kan beginnen. 
Schoenen en sokken uit ! roepen mijn kleuters.. in de prehistorie hadden ze niks, gewoon een beestenvelletje. 😁
Wat een inlevingsvermogen .. 
Een ritmische oerdans en enkele stevige oerkreten maken het feest compleet. 
Feesten is tenslotte van alle tijden. 










En na het feest keert de rust terug ! Heerlijk !




Net als ik denk dat het vragenuurtje voorbij is, is Matheo er weer .. 
Juf, hadden ze een mondmasker in de prehistorie ?? 
Neen hoor, want er was geen corona ! lach ik. 
Waarop Vince zegt : a ja, dat moesten ze ook nog uitvinden 😂😂😂 
 
Het is vrijdag. Een verlengd weekend staat voor de deur. 
Maar eerst is er voor het voltallige team nog een stevige teamvergadering. 
Fijn weekend en tot dinsdag ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten