dinsdag 18 mei 2021

18 mei 2021

 De zon schijnt en na een dag vol regen en wind lijkt ons dit het meest geschikte moment om 

de speelheuvel op 'la pelouse' te openen.

Wat een pret !!

Het lijkt me duidelijk, hier worden nog mooie (speel)momenten geschreven. 










Daar heb je de volgende observatieronde al ..


 

Na de inspanning volgt de ontspanning .. LO met juf Margot 

Workshopdag in de Tandem < thema armoede ! 

Wat is arm zijn ?? 
Kan je arm zijn oplossen ?? 
 
Dit verhaal helpt ons op weg. 

Lara is helemaal alleen. 
Ze woont in een groot kindertehuis.
Ze krijgt niet genoeg te eten en ze heeft helemaal geen speelgoed. 
Ze heeft ook maar weinig kleren. 
Op een dag wordt ze op een lange reis naar een ver land gestuurd.
Daar wordt haar allergrootste wens vervuld : 
Ze krijgt een mama, voor haar alleen.
Lara's verhaal is werkelijk gebeurd.
Het gaat over een meisje dat pas in een gezin gaat wonen als ze al 4 jaar oud is.
Het verhaal volgt haar eerste stapjes in een nieuwe wereld.

Uiteindelijk komen we tot het besluit dat je materieel arm kan zijn, 
maar dat er  ook sociaal-emotionele armoede bestaat. 

En dat is wat mijn kleuters wisten te vertellen : 
Arm zijn is .. Geen huis, geen thuis 
Arm zijn is .. Onvoldoende centen hebben 
Arm zijn is .. Onvoldoende eten hebben 
Arm zijn is .. Geen veilige plek hebben 
Arm zijn is .. Alleen zijn, je alleen voelen
Arm zijn is .. Geen warme kleding hebben als het buiten koud is 
... 

Op de vraag 'Kan je armoede oplossen ?' kreeg ik volgend antwoord :
Je kan delen wat je hebt ! 
Toch mooi .. recht uit het hart van een 5-jarige tweede kleuterklasser.


Actualiteit  in K2 ! 


Tandemtrapper ben je voor het leven !
 .. dat weet nu echt al iedereen die ooit school liep in onze kleutertuin. 

Enkele weken terug doken de kleuters de fitness in met niemand anders dan Peter Sagan 
en laat hij nu net een wedstrijd gewonnen hebben in de Giro d'Italia. 
Een leuke verrassing voor elke wielerliefhebber. 



Op maandag heb ik een filmpje gepost op de klasblog 
waarin te zien is hoe de directeur mét fiets 
door de schoolpoort rijdt. 
In het filmpje fietst hij wuivend door de straten van Eeklo. 
Dit is niet naar de zin van mijn kleuters. 
Een fiets verstoppen én dan ook nog eens wuiven.. neen, dit kan echt niet. 
Deze middag, tijdens de picknick, hebben de kleuters hun directeur opgemerkt. 
Kijk, juf Tania, daar is hij .. nog steeds zonder fiets. 
Waar is de fiets ? vragen ze hem. 
Ik heb die verstopt ! is het eerlijke antwoord. 
Onze juf heeft hem gevonden ! zeggen mijn bengels. 
Aja ?? Dan verstop ik de fiets op een andere plek. plaagt de directeur. 
Heb je dat gehoord, juf ?? 
Ja, ik heb het gehoord ! Maar ik kan goed zoeken ! grap ik. 
Mijn kleuters vinden het niet zo grappig en verkondigen aan de directeur : 
Zij kan goed zoeken, hoor !! 
Hilarisch ! 

Emma fluistert me toe dat ze de fiets ook weet staan.. 
aan het zwembad, zegt mijn mama. 
Ben je gaan zoeken ? vraag ik. 
Neen, ik herkende de plek op de foto. 
Deze middag sluipt de directeur de schoolpoort uit.. 
Mijn kleuters houden hem goed in de gaten.
Daar gaat hij weer, juf ! Kijk ! 
Ik heb zo'n klein vermoeden dat de fiets op een andere plek komt te staan. 
Wie vindt de fiets ?! 

Supporter jij straks ook mee voor de Belgen ? 
Een mailtje dwingt me richting winkel. 
Even mijn outfit compleet maken voor het komende EK voetbal. 
Verzamelen jullie ook alvast enkele spullen ?? 
Sportieve groeten .. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten